I början av mars lanserade vi Europahandel från 1 EUR på bred front och den största europeiska marknaden hos oss är Tyskland. Vi kikar närmare på vilka tyska bolag som våra kunder favoriserar och vad bolagen sysslar med.

Tyskland är en av europas största börser (Bild: Visual Capitalist från 2016)

 

Vilka kunder äger Tyska aktier?

Typkunden i dagsläget är en 38-årig man boendes i Stockholm. Könsfördelningen är 88 % män och 12 % kvinnor och det är vanligast att man bor i huvudstaden. Jämtlänningarna och gotlänningarna har dock inte riktigt hittat till tyska börsen ännu.

Det verkar även vara så att varannan kund som äger tyska aktier har fler än 12 aktier totalt i portföljen i jämförelse mot samtliga våra aktieägande kunder där just varannan kund istället nöjer sig med 1-3 aktier i portföljen. Här kan du läsa mer om hur fler aktier i portföljen kan sänka risken.

Hur många aktier har våra aktieägande kunder i snitt och hur skiljer det sig jämfört med kunder som har tyska aktier? (klicka för att förstora)

 

Vilka tyska bolag favoriserar våra kunder?

Volkswagen
Volkswagenkoncernen är en av världens största biltillverkare med 12 varumärken från 7 europeiska länder såsom Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamorghini, Porsche, Ducati, Scania och MAN.

  • Antal ägare 487 st

Daimler
Daimler är en av världens största biltillverkare i premiumsegmentet med varumärket Mercedes-Benz. Under varumärket Daimler produceras även lastbilar och bussar och de är världens största producent av just lastbilar.

  • Antal ägare 309 st

Siemens
Siemens jobbar med lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. De tillverkar även konsumentprodukter såsom ugnar, tvättmaskiner, kylskåp, dammsugare med mera.

  • Antal ägare 263 st

Deutsche Bank
Deutsche Bank är Tysklands största bank. Grundades år 1870 och har verksamhet i stora delar av världen idag. Aktien är även noterad i USA på New York Stock Exchange (NYSE).

  • Antal ägare 260 st

Bayer
Bayer är ett globalt Life Science-bolag som under 150 år arbetat med att utveckla nya molekyler för att förbättra hälsan hos människor, djur och växter. De utvecklar läkemedel likväl som skadedjursbekämpning inom jordbruk.  I USA handlade 66% av hushållen en konsumentprodukt från Bayer under 2016. Några kända varumärken på den svenska marknaden är Berocca, Myrr och Clarityn vid bl.a. hösnuva och pollenallergi.

  • Antal ägare 229 st

BASF
BASF grundades år 1865 och är idag en av världens största kemikalietillverkare. Deras produkter finns runt omkring oss i vår vardag utan att vi riktigt märker det. Kemikalierna finns bland annat i lösningsmedel, mjukningsmedel, plast, textilfibrer, färger, beläggningar och mycket mer. När det gäller mer konsumentnära produkter kan nämnas att Adidas ultralätta löparskor som kom för några år sedan innehåller ett material som utvecklades av BASF.

  • Antal ägare 218 st

Bayerische Motoren Werke (BMW)
BMW är världsledande producent av bilar och motorcyklar i premiumsegmentet. Företaget grundades 1916 och levererade 2 367 603 bilar och 145 032 motorcyklar till sina kunder ifjol. De varumärken som finns inom koncernen är BMW, Mini och Rolls-Royce.

En intressant kuriosa är att Mini grundades på 1950-talet som ett resultat av stigande bensinpris i kölvattnet av efterkrigstiden och Suezkrisen då hushållen började fundera på nyttan av stora bensinslukande bilar. Idag är varumärket Mini troligen mest känd för Mini Cooper och år 1999 röstades Mini fram till århundradets bil, endast T-forden fick fler röster.

  • Antal ägare 208 st

Beiersdorf
Beiersdorf grundades 1882 och tillverkar produkter inom hudvård. Globalt har de tre olika varumärken; NIVEA, Eucerin och La Prairie. Syftet med de olika varumärkena är att ha ett alternativ för olika segment såsom global massmarknad, premiumsegment samt dermotologiska produkter (hudsjukdomar).

Varumärket Nivea är flaggskeppet och ett av världens största hudvårdsmärken tillgängligt i ca 200 länder.

  • Antal ägare 121 st

 

Nästa gång tittar vi närmare på Porsche, E.ON., Adidas, Commerzbank, SAP, Thyssenkrupp och Deutsche Lufthansa.

Vilka bolag är dina tyska favoriter?

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Värdepapper som är noterade i annan valuta än SEK påverkas även av valutakurs och kan därför påverka avkastningen positivt och negativt.