(AKTIER) Facebook blir den största nynoteringen av ett internetbolag någonsin. Men den kan också bli största bakslaget någonsin. Den är kanske 10 gånger för dyr. Sänk priset före, eller så gör aktiemarknaden det efter noteringen och då kan 100 mdr kronor kan gå upp i rök på några dagar. Så ser det ut om vi jämför med andra it-noteringar senaste året. Det ser faktiskt ut som en ny liten it-bubbla.


Senaste årets noteringar av jämförbara sociala internetbolag har varit vida omtalade och flera gånger vida misslyckanden. Det är som att aktiemarknaden varit så sugen på nya bolag att de glömt att ställa krav.


Allt som är kul och coolt är inte köpvärt. Oavsett smak måste prislappen spela in.

Allt som är kul och coolt är inte köpvärt. Oavsett smak måste prislappen spela in.

Vi känner igen kändisnamnen på de senaste årets stora it-bolag som Linked in, Pandora, Groupon och Zynga. Bara den förstnämna är på plus. Linked in. Övriga 3 av 4 är rejält på minus. Pandora har halverats senaste året. Groupon har också de halverats i värde, men bara på sju månader. Zynga noterad för mindre än sex månader sedan är hittills ner 20%.


Tittar vi på dess bolags aktiekurser första 1-2 månaden så pekar alla uppåt. Efter två månader är däremot första tidens uppgång mest utsuddad.


Så kan utvecklingen också gå för Facebook. Första tiden lever bolagets aktie lätt på myten. Först vill flera köpa på sig av myten och aktiekursen stiger. Det tar några månader och sedan har aktiemarknaden lärt sig aktien och börjar ställa allt högre och mer konkreta krav. Sådana krav det är rimligt att ställa redan före noteringen. Och då börjar kritikerna och därmed säljarna synas.


Att bolagen Zynga, Facebook och Linked in har en framtid är det inte frågan, utan allt handlar här om prislappen. De har sålts för dyrt på börsen. Myten om de världsspridda bolagen gör att ägarna vill sälja till höga priser. Men då biter de sig i svansen. Av bolagen vi har sett senaste året är det bara Linked in som är på plus. De har lyckats att infria förväntningarna.


Och vi kan inte jämföra senaste årets bolag med framgångssagor som Apple eller Google. Detta är bolag som tjänar rejält med pengar. Men allt som stavas internet tjänar som bekant inte pengar. Tvärt om kan de lätt stupa, då nya bolag fäller deras framgångssagor. Facebook vi nu säljas till prislappen 90-100 gånger förra årets vinst. Jämför det med etablerade bolag som med jämn vinst ofta värderas till 10 gånger förra vinsten. Jo, priset på Facebook har fallhöjd.

MER OM FACEBOOK http://shorturl.se/?tVPqM


Vad säger du om Facebook?/claes hemberg