Aktierna som får hjärtat att klappa lite extra

Bli inte förälskad i dina aktier brukar det ju heta, men idag är det Alla Hjärtans Dag och därför ska vi unna oss att göra ett undantag, om så bara för en dag. Vilka bolag har koppling till kärlekens förtecken om vi tillåter oss att ta på oss de ekonomiska glasögonen?

Förvisso kan det tyckas vara galenskap att enbart välja ut aktier efter ett tema såsom kärlek, men någonstans måste vi ju faktiskt börja nysta. Så, vilka bolag rimmar väl med kärlek då? Många tänker nog på choklad, blommor, smycken, hotellvistelser och retreats eller varför inte jakten på ens alldeles egna Valentine? Vi är något på spåren.

Ekonomin bakom Alla Hjärtans Dag

Arbetsgivarorganisationen Svensk Handel gjorde en studie 2018 med namnet ”Alla Hjärtans Dag 2018” där man kan läsa om dagens betydelse för handlarna. För när det rosa kärleksskimret lagt sig så vill vi ju också att våra investeringar ska bära frukt. I rapporten kunde man läsa att svenska handlare ansåg att Alla Hjärtans Dag är den åttonde viktigaste högtiden. Intresset är också brett från oss konsumenter, närapå varannan person planerade att uppvakta någon vid denna högtid. Jag sa nyss att vi var något på spåren när vi spånade kring blommor och choklad. Nu behövde jag väl knappast konsultera min spåkula för den gissningen men rapporten visar att dessa produkter får en mycket stark försäljningsskjuts.

Försäljningen av praliner ökade 80% under veckan vari Alla Hjärtans Dag inföll (2017) medan ”växter och tillbehör” ökade 55% – men vi verkar lite mättade på geléhjärtan som minskat senaste åren.

Hitta portföljens guldhjärtan

Amor är latin för ”kärlek” och även namnet på kärleksguden i romersk mytologi. Så låt oss försöka skjuta lite Amors pilar på börsen, för att se om vi kan hitta en och annan finansiell förälskelse att föreviga i portföljen.

Choklad

Låt oss ta avsats i chokladens fantastiska värld. Den globala chokladmarknaden förväntas vara värd 140 miljarder dollar år 2024 och 60% av kakaoproduktionen sker i Ghana och Elfenbenskusten. Några bolag att investera i är exempelvis Cloetta, Hersheys och Rocky Mountain Chocholate Factory. För all del kan du även investera i amerikanska Mondelez om du vill få exponering mot Marabou, men det är en liten del av den totala koncernen. Det sägs att choklad nämnts på svenska första gången omkring år 1688, alltså 20 år efter att vår Riksbank tillika världens äldsta såg dagens ljus. Våra folkkära bolag Marabou och Cloetta har funnits med oss sedan 1916 respektive 1862. En kuriosa kring choklad är att Schweizare äter mest choklad  i världen per capita, med sina 8,8 kilo per år. De största chokladmarknaderna är USA, Tyskland, Indonesien, Storbritannien, Frankrike och Japan.

Vill du leta ”off the beaten path” så finns även Hotel Chocolat som är Storbritanniens favoritvarumärke inom premiumchoklad. Bolaget börsnoterades 2016 i London och har sedan dess sett intäkterna stiga 13% om året och resultatet före skatt 25% (CAGR). Många känner nog också till den Scweiziska tillverkaren Lindt&Sprüngli som grundades 1845. En liten kuriosa är att deras röda chokladkulor blivit allt mer populära i Kina. Den röda färgen står för kärlek, energi och tillväxt och det finns en stor efterfrågan på denna pralin som gåva vid bröllop till nygifta par. 2018 delades det ut över 10 miljoner chokladtryfflar på kinesiska bröllop. Med tanke på vad den röda färgen symboliserar så kanske det inte är konstigt att stigande börs porträtteras i röda färger i Kina, tvärtom vad vi är van med i väst.

Blommor

Blommor hör högtiden till och 1-800-Flowers.com är bolaget som gärna levererar dem åt dig. I deras årsredovisning från ifjol kan du scrolla igenom ett helt års kalender och hitta alla dagar som gärna föräras med en blombukett. Vill du ge din käresta en trevlig getaway eller kapitalisera på andras retreats så äger hotellkedjan Hilton Worldwide 18 varumärken i 117 länder och sammanlagt över 6 000 fastigheter. Match Group knoppades av och särnoterades av Interactive Corps för några år sedan. Förutom Match.com så äger bolaget även koncernens guldkorn Tinder. Bolaget har 9,8 miljoner betalande användare, alltså ett helt Sverige. De senaste 12 månaderna så började 60% av alla relationer som initierades online faktiskt via Match Groups varumärken. Det senaste året är Tinder är den mest nedladdade datingappen globalt och den app som omsätter mest globalt när man exkluderar mobilspel.

Smycken

Smycken är något som vittnar om vördnad och kärlek. Faktum är att vi har hittat smycken så gamla som 25 000 år. Det är ju tanken som räknas så om mottagaren blir gladare av dagens smycken är förhöjt i dunkel. Det vi däremot med all sannolikhet vet är att lyxvarumärken kan ta bra betalt. En kuriosa är att ungefär 30% av global lyxkonsumtion utgörs av kineser och förväntas stiga till närmare 50% om några år. Tiffany är en klassiker som nyligen köptes av LVMH som tillika är världens största lyxkonglomerat och rattas av Europas rikaste person Bernard Arnault. Hermès och Kering är två andra bolag där det senare äger varumärken såsom Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta m.fl.

Kärlek på burk

Pfizer är ett läkemedelsbolag som äger det så välkända varumärket Viagra. Från början var tanken att detta skulle agera hjärtmedicin och behandla kärlkramp. Det visade sig dock att det fanns andra användningsområden med bra betalningsvilja som grädde på moset. Det finns andra läkemedel med samma effekt och substans som Viagra men detta läkemedel har fått en mycket utbredd kännedom bland människor, något fascinerande, inte minst om du studerar marknadsföring. Ett annat relaterat bolag ”off the beaten path” är medicinteknikbolaget Vitrolife. Bolaget säljer produkter för provrörsbefruktning och hjälper därmed människor med fertilitetsproblem. Har man försökt med befruktning i minst ett år brukar det kallas för ofrivillig barnlöshet. Som tur är finns hjälp att få, faktum är att 10-15 % av alla par i fertil ålder upplever detta problem. När jag lyssnade till bolagets VD Thomas Axelsson på en aktieträff så berättade han att minst ett barn per skolklass i snitt har kommit till via provrörsbefruktning.

Bubblare

Nu kan vi sväva iväg hur långt som helst och grotta ned oss i underleverantörerna till Alla Hjärtans Dag såsom Pampers (Procter & Gamble) eller Libero (Essity) m.fl. som torde vara sencykliska då de blir aktuella först 9 månader senare, men någonstans måste vi begränsa oss. Nedan har vi tagit fram en inspirationslista över bolagen som hör kärleken till. Vi lever ju förvisso i en teknikera där techbolagen dominerar. Så för att få ett bidrag på den fronten så får vi väl addera Netflix och Nent för de som vill krypa ned i soffan och mysa. Kanske ackompanjerat med en ”Netflix and Chill’d”, alltså den glassen som Ben & Jerry’s genialiskt nog lanserade för några veckor sedan. Dessvärre är nog just Ben & Jerry’s en försvinnande liten andel av Unilever på samma sätt som att Marabou är en liten del av Mondelez. Men det är tanken som räknas!

Här hittar du inspirationslistan nedan på vår sajt!

 

Psst… går du i tankarna om giftermål? Här har vi spelat in ett poddavsnitt kring (nästan) allt du behöver veta om bröllop och all ekonomi runt omkring!

Hoppas du får en fin Alla Hjärtans Dag!
/Nicklas

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza.

Relaterade inlägg