Idag firar vi tv-spelsdagen och då är det på sin plats att gratulera alla gamers och investerare där ute som favoriserar spelbolag. För oss som är födda på 1970- och 1980-talet så har tv-spel via dator och konsol varit en självklar del av uppväxten. Nu är vi mitt i livet och har både viljan att spela och plånboken att betala för det. Köpkraften syns på global försäljning, trenden kring e-sport och inte minst aktiekurserna i spelbolagen, men vilka tillhör 1337-ligan?

Min speltokiga kollega som är född på 1970-talet säger att hon föddes in i en analog värld och växte upp i en digital. Jag som föddes några år senare på 1980-talet föddes i en värld utan internet och fick växa upp i en värld där internet var något alldeles nytt, för att inte tala om minutpriset där surfen var förpassad till efter kl. 18 på kvällarna. Dagens ungdomar är född in i den digitala världen där spel är tillgängliga dygnet runt i sin mobil, för övrigt den plattformen som växer allra fortast.

Faktum är att tillväxten inom mobilspel varit tvåsiffrig sedan iPhone lanserades 2007 enligt statistiktjänsten Newzoo. I år förväntas mobilspel växa +25,5 % till att omsätta 70,3 miljarder dollar och faktiskt utgöra 51 % av intäkterna inom gaming, så fördel mobilt. Kina blir dessutom en allt viktigare marknad och förväntas utgöra 28 % omsättningen på den globala spelmarknaden i år.

Historiens mest sålda tv-spel

Några av de mest sålda spelen genom tiderna är Tetris, Super Mario Bros, Grand Theft Auto (serien), Wii Sports och Minecraft. Av diverse topplistor att döma så behöver ett spel sälja i ungefär 100 miljoner exemplar för att ta sig upp på topplistan av storsäljare. Listan ser lite annorlunda ut om vi istället tittar på vilka spel som omsatt mest pengar, där återfinns spel som Space Invaders, Pac-Man, Street Fighter och World of Warcraft.

Vilka spel har sålt bäst 2018?

Mycket hinner hända på kort tid men tidigare i somras skrev amerikanska tidsskriften Fortune en artikel kring vila bolag som sålt bäst i år:

  • Far Cry 5 (Ubisoft)
  • God of War (Sony)
  • Monster Hunter: World (Capcom)
  • Call of Duty WWII (Activision Blizzard)
  • Dragon Ball: Fighterz (Bandai Namco)
  • Grand Theft Auto V (Take Two Interactive)
  • NBA 2K18 (Take Two Interactive)
  • MLB 18: The Show (Sony)
  • Mario Kart 8 (Nintendo)
  • Playerunknown’s Battlegrounds (Microsoft)

I USA har spelbranschen ökat omsättningen med +40 % i år enligt en artikel i Fortune. Dessutom ökar transaktionerna i spelen och en trend som seglat upp ordentligt är Battle Royal där Fortnite tagit spelvärlden med storm. En mycket efterlängtad titel är Red Dead Redemtion 2 från Take Two Interactive som förväntas släppas nu i höst. En sista kuriosa är att World of Warcraft: Battle for Azeroth är den snabbast säljande expansionen någonsin för bolaget. Faktum är att det också är det snabbast säljande spelet någonsin, alla kategorier, med 3,4 miljoner sålda ex. första dygnet, ett spel från Activision Blizzard.

Vilka gamingbolag har gått bäst?

Statistiktjänsten Newzoo som jag nämnde tidigare i inlägget prognosticerar att 2,3 miljarder människor lirar tv-spel i år. Marknaden förväntas växa +13,3 % till 137,9 miljarder dollar i år, alltså närmare 1 245 miljarder kronor. Lojala spelare likväl som spelserier som itererar årligen samt mikrotransaktioner i spelen har bidragit positivt. Låt oss titta på vilka aktier som gått allra bäst.

Klicka på bilden för att förstora. Avkastningssiffrorna baseras aktiekurser från 2018-09-12.

 

Vad bör man tänka på när man investerar i gamingbolag?

När det kommer till aktiesparande så brukar vi ju tjata om att man bör ha en riskspridning i portföljen, klassiskt 10-15 aktier i 5-6 olika branscher för att citera Aktiespararna. Min lekmannamässiga bild är att detta även gäller gamingbolagen. Ett bolag som arbetar med en titel/spel har såklart generellt sätt högre risk än ett bolag som har en bred portfölj av uppskattade spel. Så bolag som kan liknas vid en ”one trick pony” ger såklart både hög risk och högre förväntad avkastning om allt går rätt men med betoning på risken.

En annan detalj som jag vill avsluta med är det faktum att gamingaktier varit glödheta på senare tid, vilket höjer risken i sektorn. Jag pratade med en förvaltare senast igår som påpekade just det faktum att många fonder med stor andel spelbolag har gått bra, vilket ökar på inflödet, vilket gör att de måste köpa mer i spelbolagen och sedan är karusellen igång. När sentimentet vänder och många säljer, ja då måste fonderna sälja innehav, ofta är bolagen lite mindre vilket gör att kurserna kan falla mycket. Så det är inte fel att tänka lite långsiktigt när det gäller en bransch som varit glödhet den senaste tiden.

Psst.. för dig som vill lära dig lite mer om THQ Nordic och Paradox så har jag intervjuat respektive bolags VD i podden. Lars Wingefors på THQ nyligen och Fredrik Wester på Paradox inför börsnoteringen 2016 i #PrataPengar.

 

Kul att du orkade läsa ända ned hit, game over!
Nicklas

 
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza.