Har du någonsin funderat på hur det vore att äga aktier i något av världens högst värderade varumärken?

Nedan har vi listat de 25 främsta från Interbrands topp 100 ranking över världens starkaste varumärken 2013. Vilka passar i din portfölj?

De 25 högst värderade varumärkena enligt Interbrand
Aktie Verksamhet Börs Brand Value $m +/- 1 år**
KS 1 Apple Hemelektronik us 98 316 24,3%
KS 2 Google IT us 93 291 37,9%
KS 3 Coca-Cola Dryck us 79 213 -3,4%
KS 4 IBM IT us 78 808 -5,5%
KS 5 Microsoft IT us 59 546 36,6%
KS 6 General Electric Konglomerat us 46 947 12,7%
KS 7 McDonald’s Snabbmat us 41 992 -2,0%
MÄKL* 8 Samsung Hemelektronik de 39 610 22,6%
KS 9 Intel Processorer us 37 257 24,3%
KS 10 Toyota Bilar us 35 346 -3,4%
MÄKL* 11 Mercedes (Daimler) Bilar de 31 904 68,4%
MÄKL* 12 BMW Bilar de 31 839 36,6%
KS 13 Cisco IT us 29 053 8,6%
KS 14 Disney Underhållning us 28 147 31,8%
KS 15 HP IT us 25 843 59,1%
KS 16 Gilette (P&G) Rakhyvlar us 25 105 1,5%
MÄKL* 17 Louis Vuitton Lyxprodukter fr 24 893 8,3%
KS 18 Oracle IT us 24 088 20,6%
KS 19 Amazon.com E-handel us 23 620 18,0%
KS 20 Honda Bilar/MC us 18 490 -12,1%
KS 21 Hennes & Mauritz Kläder se 18 168 18,9%
KS 22 Pepsi Dryck us 17 892 5,9%
KS 23 American Express Finans us 17 646 34,3%
KS 24 Nike Sportkläder us 17 085 21,1%
KS 25 SAP Affärssystem us 16 676 4,6%


* Handlas via telefonorder till mäklarbordet – 08-562 250 00. Se kostnad för courtage i prislistan för Bas och Premium.
** Utveckling under perioden 2013-04-15 till 2014-04-14. Utvecklingen gäller i lokal valuta. För att se avkastningen på andra tidsperioder, tryck på respektive värdepapper. Källa: Avanza Bank, Bloomberg och Interbrand

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen.