Allt mer forskning visar på att nästan alla beslut vi fattar tas på emotionella grunder och att vi sedan gärna använder de rationella argumenten inför oss själva och vår omvärld, då vi så gärna vill vara rationella i vårt beteende.

Peter Westling, huvudlös Marknadsdirektör

Peter Westling, huvudlös Marknadsdirektör

Maurice Allais har t.o.m fått Nobelpris för att han har kunnat bevisa att ju mer komplext ett beslut är och desto mer information som finns tillgängligt så tenderar besluten att i ännu högre grad fattas på emotionella grunder vilket kan tyckas verka paradoxalt, varför det också kallas för ”Allais paradox”.

Är det något som alla investerare och sparare har tillgång till så är det nästan obegränsat med information i form av all tänkbar statistik och analyser. Med tillgång till all denna information så borde det ju vara lätt att agera helt rationellt och riktigt och investeringarna borde ju följaktligen gå spikrakt uppåt. Så är inte alltid fallet tyvärr, så vi kanske ibland skulle våga släppa den fundamentala och tekniska analysen, vridandet och vändandet på  p/e, p/s tal och allt det rationella och se hur portföljen skulle se ut om vi valde att investera i företag som vi av någon anledning tycker om och kanske t.o.m förstår sig bättre på. Klappar tex ditt hjärta mer för snabba bilar eller jeans än för p/e tal?

Jag förstår om många nu småler och skrattar inombords (eller högt rakt ut för den delen) för man kan ju inte bara investera i ett bolag för att man gillar det eller bara råkar tro på det som de gör. Eller?

Jag kan ju bara utgå från mig själv och se vilka av mina s.k ”strategier” som har fungerat, fungerat sämre eller varit rent av kontraproduktiva.

”Bra tips-strategin”

Den ”strategin” som fungerat i särklass sämst för mig. Alla såna tips från vänner, bekanta och allmänt insatta som alla sitter inne på världens bästa och ”säkraste” tips har utan undantag slutat i mer eller mindre katastrof. För att nämna några: Carnegie, BioInvent, NeuroSearch, Dannemora Mineral, Dignitana, Northland etc. Genomgående för de här investeringarna är att jag har haft dålig, för att inte säga extremt dålig koll på deras verksamhet utan helt förlitat mig på tipsen. Har slutat med denna strategi.

”Huvudstrategin” – den rationella strategin.

Då jag varken har kunskapen eller tiden att ägna mig åt fundamental eller teknisk analys så har min karriär inom den strategin varit nästintill obefintlig. Jag har tillräcklig självinsikt för att inte försöka lura mig själv att jag skulle bli en bra fundamental eller teknisk analytiker. Inte heller har jag disciplinen att följa investerarstrategier som Magic Formula, Graham eller Net-Nets. Jag är ju mer intresserad av varumärkenas styrkor och attraktionskraft, deras sätt att kommunicera, upplevt kundvärde och innovation än jag är av finansiell statistik.  Men ska verkligen aktiemarknaden vara stängd för såna som mig eller kan jag tänka på något annat sätt?

”Huvudlösa strategin”- emotionella strategin

Jag lekte med tanken om vilka bolag jag önskade att jag varit en del av och som jag tror och hoppas på för framtiden utan att lägga på något rationellt filter, dvs. använda mitt huvud. Utan istället helt och hållet utgå från magen och hjärtat. Vilka bolag skulle jag vilja bli och vara delägare i? Inte bara tjäna pengar på utan faktiskt vilja vara en del av. Vilka bolag hejjar jag på så att säga? Vilka varumärken och bolag intresserar mig?

Genast så började min bevakningslista bestå av helt andra bolag som jag kände mycket mer tillhörighet till och lust för att fortsätta investera i. Bolag som Apple, Tesla, Whole Foods, Nike, Fjällräven (Fenix Outdoor), Netflix, H&M, XXL, Google, Mekonomen och Avanza förstås.

Nu har jag jag börjat justera mitt sparande och börjat investera enligt min huvudlösa strategi, även om jag har svårt att släppa mina sorgebarn (läs BioInvent, Africa Oil). Det har blivit betydligt roligare att investera i något som jag har relation till och som jag gillar och dessutom så går det betydligt bättre även mätt i avkastningen. Så nu är både hjärta och hjärna nöjda.

Så oavsett vilken strategi du följer så tycker jag du ska gå in på våra nya listor under Aktieinspiration för att upptäcka nya varumärken och bolag inom kategorier som intresserar dig. Sen är det ju förstås upp till dig om du vågar förlita dig på din mage, hjärta eller huvud? Eller kanske en vinnande kombination av de tre.

Kommentera gärna i bloggen om det är något intresseområde eller lista som du saknar och vill att vi ska ta fram.

Lycka till!

PS. Här kan ni se vilka aktier jag har i min portfölj just nu.