E-sport växer lavinartat – hur kan man investera i fenomenet?

Medan det i Sverige fortfarande diskuteras huruvida e-sport är att klassa som en riktig sport eller inte har marknaden för e-sport exploderat de senaste åren. Begreppet myntades i slutet på 90-talet i Sydkorea, år 2000 skapades Korean e-Sports Association som en gren av Myndigheten för Kultur, Sport och Turism¹. Idag har många svenska nyhetssajterna en e-sportsektion och SVT sänder de största evenemangen live².

E-sportens tillväxt

Sedan 2013 har den totala årliga prispotten i e-sport växt i genomsnitt med 70 % per år. Data från den populära streamingtjänsten Twitch visar att korrelationen mellan antalet tittare och antalet använder av ett visst spel är hög³. Det indikerar att ju bättre spelare du som datorspelsutvecklare lockar till ditt spel, desto fler tittare bör du kunna locka och i slutändan desto fler användare som köper spelet.

Nedan är en graf över den totala årliga prispotten per år i e-sport sedan 1998. Spel som StarCraft och Counter-Strike har alltid varit bland de mest populära och även de mest välbetalda men de senaste åren har det gjorts enorma satsningar i de konkurrerande spelen Dota 2 (uppföljaren till DotA) och League of Legends. De tre största bolagen på e-sportskartan är just nu privatägda Valve som ger ut Dota 2 och Counter-Strike-serien, Tencent som äger Riot Games vilka ger ut League of Legends och Activision Blizzard som ger ut Starcraft-serien, Call of Duty-serien och Warcraft-serien.

E-sport
Den samlade summan prispengar inom E-sport har vuxit lavinartat

 

Stora prispengar

2015 betalades strax över 550 miljoner svenska kronor ut i prispengar inom e-sporten. För att sätta detta i perspektiv har vi jämfört med till exempels Zlatans intäkter 2015 på nästan 330 miljoner svenska kronor och den totala prispotten för Allsvenskan 2015 på 135 miljoner svenska kronor.

Svenska e-sportare är dessutom bland de bästa i världen, 2015 vann de tillsammans cirka 33 miljoner svenska kronor och blev därmed det fjärde bästa landet i världen. Ett e-sportslag måste inte nödvändigtvis bestå av spelare från endast ett land.

Jämförelse2
E-sport attraherar stora prispengar. Sverige var det 4:e bästa landet i världen 2015.

Datorspelutvecklarnas framfart

Vi har sammanställt aktieutvecklingen hos några av de största datorspelsutvecklare i världen sett till hur populära spelen de ger ut är:

Noterade datorspelsutvecklare globalt
Bolag Börsvärde MDR Spel
Activision Blizzard 263  Call of Duty-serien, Warcraft-serien, Starcraft-serien
Nintendo 194  Super Mario-serien, Zelda-serien och Pokemon-serien.
Sony 333  The Last of Us, Destiny
Starbreeze 5,3  The Chronicles of Riddick-serien, Payday-serien
Take-Two Interactive 29  BioShock-serien, Civilization-serien, GTA-serien
Tencent 1 857  League of Legends
Ubisoft 32  Assassin’s Creed-serien, Far Cry-serien, Rainbow Six-serien
Electronic Arts 202 Battlefield-serien, FIFA-serien, The Sims-serien

 

Från 2011 då den totala prispotten i e-sport var 9,9 miljoner USD har ett index med ovanstående 8 datorspelsutvecklare ökat med drygt 600% per sista juli 2016. Nedan historiska utveckling har simulerats som ett jämviktat index där det har viktas om årligen för att behålla jämvikten:

Gamer Index

 

För ytterligare läsning:

 

¹https://en.wikipedia.org/wiki/Korean_e-Sports_Association
²https://en.wikipedia.org/wiki/Korean_e-Sports_Association **http://www.svt.se/esport/
³http://fortune.com/2016/04/06/most-popular-esports-games-on-twitch/

 

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen.
De produkter som beskrivs på denna sida inte är lämpade för alla investerare. Samtliga produkter är komplicerade och kräver god förståelse för den underliggande marknaden och produkternas egenskaper. Värdet på produkten kan gå ned såväl som upp och kan vara föremål för volatilitet till följd av flera faktorer, inklusive prisförändringar i underliggande instrument och räntenivåer. Du som investerare måste vara införstådd med att du riskerar att förlora dina investerade pengar helt genom att investera i dessa produkter.

Relaterade inlägg