SFFs Aktiv Mix lurar sparare dubblet

De låtsas ringa från Pensionsmyndigheten och lurar folk att de blivit fel på PPM-kontot. De heter egentligen Svensk fond och försäkringsanalys (SFF). Rader av sparare berättar samma hemska historia. Vad jag hör är det fråga om id-kapning och urkundsförfalskning. Jag skulle vara förvånad om inte en polisanmälan redan nått dem. Du som är utsatt – var lugn. Logga in och välj PPM-soffan igen. Ja, du måste själv agera.

Ett 30-tal sparare har hört av sig bara till mig med exakt samma historia. Isabell, Karin, Per, Örjan, David, Henrik, Jessica… De blir lurade till en dyrare och sämre fond, utan att de vet om det.

SFF luras genom att inte presentera sig ordentligt. Istället lockar de sparare att använda bank-id på ett olagligt sätt. De luras sedan till en dyrare fond. Och på den här nya fonden har säljaren en rejäl provision, pengar som kan tankas ut under många år, om inte sparare reagerar. Du som känner igen dig bör omgående hör av dig till Pensionsmyndigheten eller Konsumentverket. De följer händelseutvecklingen i detalj.

Var och en av de jag talat med säger att skäms över att bli lurade på ett så enkelt sätt. Men det är ett slugt sätt vi hör om, gång på gång.
Så här kan samtalet låta:

SFF: ”Hej, vi har noterat du är av de få inte har efterlevandeskydd på din premiepension.”

SFF: ”Så här ska det inte vara med tanke på om de värsta händer. Då faller pengarna till allmänna arvsfonden. Dina barn får ingenting. Vill du ha det så.”

SFF: ”För att få igång det här ska du logga in med bank-id.

SFF: ”Nu ser jag att du loggar in. Och detta kan jag hjälpa dig med att ordna. PPM-lurade SFF Lundstedt

SFF: Nu har jag fixat allting åt dig…

Som du kan läsa dig till är det en mycket genomtänkt och knappast tillfälligt påhittat säljupplägg. Exakt samma metod har vi hört om från andra firmor som redan har polisanmälts. Exempelvis Lundstedt fond och finans.

När spararen Jessica blir utsatt och inser det bedrägliga hon upplevt reagerar hon och ringer upp bolaget.
”Jag fick tala med en chef, David Nilsson, han tog min kritik på allvar kändes det och återkom senare och berättade att han lyssnat på samtalet som var bandat. Och han lovade att de skulle avskeda säljaren som ringt upp. Vi har anlitat en callcenterfirma, ursäktade sig chefen David”

Men även här Jessica och andra sparare lurade. Det är inte en tillfällighet. Eftersom vi talar om 20-30 personer som alla upplevt samma sak, från både unga och äldre, manliga och kvinnliga säljare så talar vi inte om tillfälligheter utan en rå och genomtänkt säljstrategi. Något annat kan jag tyvärr inte läsa in.

Du som är utsatt för samma historia har en sak du verkligen behöver göra:
1) Byt tillbaka till PPM-soffan. Du måste själv logga in PPM och välja soffan igen. Myndigheten kommer inte att byta tillbaka, även om du varit utsatt för ett brott.
2) Ring pensionsmyndigheten eller konsumentverket och berätta om dina upplevelser. Så att andra sparare slipper bli uppringda av Svenska fond och försäkringsanalys, Lundstedts eller andra liknande.

Vad säger du om PPM-säljare?/claes hemberg