ppm-soffanPPM-säljarnas sår på svenska pensionskonto har fått PPM-soffans förvaltare AP7 att reagera. Nu blir det reklamfilmer som ska folkbilda. Bra tänker jag. Det behöver folket mer av. Budskapen är enkla; 1) Du behöver inte välja fond, 2) Tänk på avgiften, den har större effekt än du tror och 3) Åldern spelar roll.

Det är uppenbart att många svenskar inte känner till ppm-pengarna. Staten har gjort det för komplicerat, glömt att förklara och inge självförtroende. Just nu reser Pensionsmyndigheten runt i Sverige på ett 30-tal platser med sina orangea bilar och pratar pensioner. Det är ett bra tillfälle att lära sig mer.

En lärdom är enkel i PPM-frågan. Du behöver inte välja. Soffan fungerar utmärkt. Och om du ger dig ut och letar efter andra egna fonder, så välj lågpris och välj att ha kvar en större del i soffan. Så tänker jag i mina PPM-val.

När soffan talar om åldern menar de att unga ska aktiefonder som ger tillväxt. Och när du är 65 kan du ha mer räntor. Men även 65-åringen har förhållandevis små pengar i PPM. Så 100 procent räntor behövs inte.

Nu är det mest Svenska fond och försäkringsanalys som jag hör skrämmande exempel ifrån. De ringer runt till folk och låtsas ringa från pensionsmyndigheten, uppger rader av sparare som jag har hört av. Ett hemskt ful och lagligt spel. Det borde vara bara dagar innan polis knackar på hemma hos dem. /claes hemberg