(Vinn bok/recension) Boken som inspirerar till utdelningsaktier (slutförd)

aktieutdelningsboken-omslagetSvensken har inte förstått hur mycket utdelningen betyder i sparandet. Det vill aktieskribenten Marcus Hernhag förändra genom boken ”Bli rik på aktieutdelningar”. Med lättförstådda siffror, egna erfarenheter och tips är det en matnyttig bok. Här finns något för både ny och mer rutinerad. Nu kan du vara med och tävla om två böcker! Här min recension.

Hernhag är en investerare som verkligen snöat in på värdet av utdelningar. Utdelningen är den del av vinsten som ett bolag delar ut till dig som aktieägare. Här översköljs vi av intressanta siffror, tankefigurer och stapeldiagram. Utdelningsaktier (även utdelningsfonder som vi kommer till) är krockkudden vid sämre tider, en kvalitetsstämpel på att bolaget har stabil försäljning och att det inte är ett rent förhoppningsbolag. Med utdelning som termometer kan du rätt enkelt rensa bort många fallgropar på börsen.

Utdelningen är också bästa sättet att ta hem en vinst på enligt Hernhag, eftersom den kommer på förutbestämd tid, varje år. Ett intressant perspektiv, men som kan kännas futtigt för den vanlige spararen med 50 000 eller 100 000 kr i aktier.

hernhagEn sak vi kan fundera över är vad som egentligen är bäst för aktiens tillväxt; att jag får del av företagets vinst, eller att företaget använder pengarna själv för att investera? Det spelar inte någon roll så länge du återinvesterar dina utdelningar, enligt Hernhag. Återinvesterar du i samma aktie, eller i andra aktier, borde du i genomsnitt få ut ungefär samma avkastning (förutsatt att vi inte är helt ute och cyklar i sura aktier). Utdelningarna ger dig ju dock alltid större frihet att få bestämma själv över pengarna.

Den här typen av resonemang, argument för och emot kommer igen genom bokens kapitel. Det är intressanta tankar, som är tillräckligt enkla för att nå den vanlige spararen. För den som vill nörda ner sig ordentligt finns också bokens ”För dig som vill veta mer”. Där får vi lära oss mer om ett utdelningsbolags ”balansräkning”, nyckeltal och hur vi identifierar dem i årsredovisningar. Det blir ett pedagogiskt sätt för att inte tappa läsare på vägen.

Hernhag konkretiserar också sina tips till minnesvärda tumregler. Att ställa in siktet på 3-6 procents direktavkastning och rynka på pannan åt aktier med mer är ett exempel. Konkret och enkelt. Här får vi också listor med bolagen som höjt utdelningen under flest år (som Hufvudstaden, Castellum mfl) och de stabila bolagen som inte sänkt; H&M, Atlas Copco

Även den som inte vill ha aktier får sin beskärda del av tips. Här finns kapitel med alternativa investeringar. Fonder, ETFer och preferensaktier.

Ibland får jag dock känslan av att utdelningsaktier fungerar för alla. Att en sparare som är orolig när aktiefonderna faller hellre skulle äga utdelningsaktier. Eller att preferensaktier kan vara vårt räntesparande. Resonemanget kan fungera för den som kan sin analys. Men för de flesta fondspararna och räntespararna är det ett skakig väg framåt. Där är fonder fortfarande det enklare och stabilare valet. Där får du ju också utdelningar, men de återinvesteras direkt i fonden.

Nu har du chans att vinna Hernhags bok. Skriv din motivering i kommentarsfältet!

Mer läsning: REIT-fonder       Preferensaktier för insatta

/Johanna Kull