Söderberg & Partners kränker integritet

Telefonsäljaren på Söderberg & Partners ringer in mig till ett möte med ”topprådgivaren Joakim Boman” den 29:e augusti. Han lovar en aktieapp som både ”sms:ar mig” och ”byter aktier åt mig”. Bara en avgift nämns, 1%, efter 16 minuter. Den tror jag är betydligt högre. Dessutom kräver denna okända säljare insyn i min privatekonomi för att boka ”rätt slags rådgivare”. Något ingen sparare ska acceptera.

Säljaren Gustav från Söderberg & Partners (S&P) har nyss ringt. Här en del lärdomar att dra: 1) fråga mycket och 2) svara lite. Den som gör tvärt om blir lätt ett byte för säljare. Fråga om avgifter och deras vanligaste råd. Ifrågasätt klyschor. Känns det obekvämt: lägg på luren. Det är mycket lätt att bli fast. Telefonsäljarnas ”gris i säcken” är sällan en god spargris.

Gustav börjar med reklam: ”Vi har Nordens största analysavdelning. Vi har de mest nöjda kunderna…” Det är gansak ihåligt, men hellre självberöm än förtäckta hot, som tyvärr är vanligt bland säljare. Han hotar inte med ”stora börsfall” eller ”du kan förlora dina pengar”.  Det är bra. Sedan går Gustav rakt på erbjudandet:

”Vi gör nu en drive och bjuder in vissa privatpersoner till privata rådgivaremötet i 40 minuter.”

Säljarens tonläget är falskt i mina öron. Han antyder att jag vunnit på en lott och får träffa deras ”duktiga rådgivare”. Men snart fram kryper de fram att Gustav sitter och ringer 100-tals möjliga kunder många dagar i veckan. Unikt är inte dagens erbjudande. Snart vill han istället avkräva mig att jag har en halv miljon kronor att placera. Annars är jag inte aktuell att få träffa deras topprådgivar.

Jag undrar först: Varför de ringer just mig? Gustav menar: ”Du är i rätt läge i livet att se över dessa frågor, både åldersmässigt och ekonomiskt.”

Hur han veta det, undrar jag. Vad har han för hemliga källor? Vad jag vet måste en säljare enligt konsumentverket uppge varifrån han fått mitt telefonnummer. Det gör inte säljaren på S&P. Jag måste fråga och då medger Gustav att de kikat i taxeringskalendern. Med andra ord skatteverket. Utifrån fjolårets skatt har de antagit att jag har pengar att spara, att jag är i rätt läge i livet, åldersmässigt… Ja, att bli så avklädd av en främmande röst är inte roligt. Gustav betonar: ”Mötet är ett erbjudande som är helt kostnadsnadsfritt och förutsättningslöst.”

”Du måste ha de pengarna i löst kapital. Och minst 500 000 kr. Annars kommer vi kommer inte få ut tillräckligt mycket för att vi ska går runt.”

Jag försöker slingra mig från denna hetsjakt på mina sparpengar och fokuserar på att fråga om hur rådgivningen går till. Gustav släpper jakten och svarar:

”Tycker vi att du betalar dolda avgifter eller ligger i fel riskzon så kommer vi att föreslå dig de bästa åtgärderna just för tillfället.”
Vilket är Söderberg & Partners vanligaste råd, undrar jag. Det kan Gustav inte svara på. Det är trist, för just det svaret skulle säga mig väldigt mycket om vilka de är och hur de tänker. Förordar de aktiva fonder eller lågpris? Men Gustav har inget svar.

Gustav ger istället ett exempel hämtat från aktievärlden. Det förvånar mig. Han har ju ännu inte frågat om mina erfarenheter. Ändå säljer han på mig deras aktie-app. Det finns ett krav på riktiga rådivare som heter ”lär känna din kund”. Det hoppar Gustav över.

”Ser vi att den här aktien som du investerat i börjar sjunka så får du direkt en notis via din telefon, via en app som du har. Då står det på notisen ”Du borde flytta den här aktien – sälja den”.

Ska jag sälja aktien bara för att den sjunker i värde? Låter väldigt kortsiktigt i mina öron. Jag ifrågasätter förstås vilket ansvar som Söderberg & Partners tar aktieappens råd och dåd.

”Detta är bara en rekommendation från vår sida. Det är våra förslag som du väljer.” Men det dröljer bara en minut så har Gustav bytt fot. ”Det är vi som investerar. Det är våra förslag som du väljer.”

Mer motsägesfullt är de svårt att uttrycka sig. Jag blir inte klok på säljaren sammanblandning, utan frågar istället vilka pengar som mötet handlar om. Gäller det pensioner, aktier, fonder, räntor eller vadå?

”Rådgivningen gäller allt löst kapital, det du har i fonder, aktier och i madrassen…”

Men för att över huvudtaget få komma ifråga måste jag berätta hur mycket pengar jag kan avsätta till Söderberg & Partners rådgivare. Detta vill jag inte uppge, före mötet och jag hunnit granska dem ordentligt, menar jag. Men det spelar ingen roll, för säljaren. Gustav gör allt för att få loss en siffra över en halv miljon kronor.

Jag vill ju inte beskriva mitt sparande för en vilt främmande person som uppger att han jobbar för Söderberg & Partner. Istället börjar jag fråga om rådgivaren som han försöker sälja in.

”Du kan få träffa av våra topprådgivare, Joakim Boman, på Regeringsgatan 45 i Stockholm.”

Vad kan Joakim, vilken bakgrund har han som gör att han ska kunna hjälpa just mig vill jag förstås veta.

”Jag vet inte egentligen. Han har jobbat X antalet år. Jag har inte träffat honom. Det är det som grejen.”

Gustav säger just så ”har jobbat X antalet år” och ”jag har inte träffat honom.” Bra, tänker jag att Gustav håller sig till sanningen och inte hittar på fakta.

Men Gustav ger sig inte och vill återigen få ur mig en siffra på mitt sparande.
”Har du 0,5-1 miljon, 1-3 miljoner eller över 3 miljoner? Vi har tre olika segment för att kunna lägga fram de mest det mest relevanta förslagen. Jag behöver veta det för att boka in ett möte.”

Jag skulle aldrig uppge mitt sparande till en vilt främmande person i telefon. Istället börjar jag fråga om avgifter. Vad kostar råden?

”Vi tar ut 1% på ökningen”, säger Gustav.

Det är en beräkningsform jag aldrig hört talas om tidigare. Om avgiften är 1% så brukar den gälla hela beloppet. Inte bara tillväxten på kontot. Därför frågar jag Gustav genom att ge ett exmpel. ”Ökar med värde från 500 000 kr till 1 miljon kronor så har det ökat 500 000 kronor och ni tar ut 5 000 kr i avgift”? Gustav tvekar fram ett Ja. (Här korrigerar bolaget efteråt i en kommentar nedan, där säljaren missförstått uppgiften. Avgiften gäller hela kapitalet.)

Är detta alla avgifter eller stiger avgifterna efter ett första år, undrar jag. Jag undrar förstås om kontoavgifter, insättning, fondavgifter mm. Men Gustav står fast. ”Vi tar bara ut 1% på ökningen”.

Jag går in på de länkar som Gustav rekommenderar.  Till deras analys och deras tjänsteutbud. Men där hittar jag inte ordet ”avgifter” inte över huvudtaget.

Mitt råd: Att gå på rådgivningsmöte är ingenting jag rekommenderar. De är enormt svårt att hålla sig ifrån dåliga beslut. Säljaren blir lätt den som kammar hem vinsten, medan spararen blir satt med avgifter och svag avkastning. Välj enkelt bara en billig globalfond på ett ISK-konto. Det fungerar bra för 9 av 10 svenskar.

Jag har tidigare mött säljare på Söderberg & Partners som uppger att god rådgivning kan vara värd 3% per år. Det köper jag inte alls. Usch, rent ut sagt. Att förbättra en sparares avkastning med 3% är fullt möjligt. Men varför i allsin dar ska säljaren då ta hela förtjänsten. Nej, ska jag ha råd vill jag ha bara ta betalt i kronor. Inte i procent. För då vet jag att rådgivaren lätt kan lura mig upp på läktaren. En avgift på 0,3% räcker gott. Det är över 90% rabatt. Och utfallet kan vara både klart bättre och mer förutsägbart.

Nyss ringde Gustavs säljchef och avbokade mötet… Trist, jag hade gärna lyssnat för att höra vad som var sant och falskt i löften och säljmetoder.

Har du blivit uppringd till rådgivningsmöten?/claes hemberg

Relaterade inlägg

Kommentarer