Köpa H&M?

H&M kursfall har fått fler att fundera på köp. 50 000 svenskar har köpt aktien efter toppen. De är alla back i aktien. H&M är visst billigare än på många år. Samtidigt har bolaget den jobbigast situationen på många årtionden. Här skälen till köp eller vänta.

H&M var för bara fem år sedan superstjärnan bland svenska aktier. Den var enkel att förstå. Varje ny butik gav nya vinster. Aktien var därför alltid dyr, steg närmast alltid och saknade trovärdiga stoppklossar. Sedan dess har bolagets omvärld dramatiskt förändrats.

Kursen toppade på 368,50 den 23 februari 2015. Bolaget inte hängt med i näthandels-revolutionen, säger omvärlden som sedan toppnoteringen pressat aktien minus 46%. Det är fruktansvärt för trovärdigheten i en folkaktie.

Kursfallet har däremot inte avskräckt de mindre aktieägarna. Över 50 000 svenskar köpt sin första aktie. Många fler har ökat sina innehav. Vid senast månadernas kursrörelser kring 200-lappen har köpen avstannat, men ändå har antalet ägare ökat med över 2 000 ägare.

Vem som har rätt vet vi först om många år. RÖSTA: När bottnar H&M enligt dig? Här några vanliga köp och vänta-argument:

KÖP-ARGUMENTEN  av bland andra Ulf Petersson, Di   Lars Frick, Börsveckan       Goldman sachs

Nysatsningar som det nya märket Arket, nya upplevelsebutiker och utökad nätsatsning har repat mod i aktien. Dessutom köpte huvudägaren Stefan Persson på sig fler aktier på vårkanten. Det hjälpte upp aktien på försommaren.

Var och hur dessa nysatsningar verkligen syns i resultatet är en annan fråga. Antagligen hämtar sig aktiens kurs flera månader för det vi ser det som reda vinster. Dags att köpa för den som ska äga länge, resonerar de som väntar sig att bolaget återtar rollen som tillväxtbolag. Visst kan aktien bli billigare, men några tior hit eller dit påverkar inte den som tänker spara mer än 5 år.

Aktien passerade 200 kr första gången 19 mars 2007. Det är tio år sedan. Att idag få köpa ett tio år mer moget bolag för samma pris låter onekligen billigt, trots krisstämpeln.

VÄNTA-ARGUMENTEN   Societe general   Per Ericsson, Placera

Vad H&M ska vara värt är idag en gåta. Krisen har sköljt bort mycket förtroende. Frågan är om bolaget återkommer som tillväxtbolag eller ska ta en ny roll som stabil utdelare. Detta ger två helt olika prislappar på aktien.

Skeptikerna ser att näthandeln förändrar hela världens konsumtion. Om olika märken var kungar under 1900-talet, så kommer olika distributörer bli kungar nu. Makten flyttar från märken som H&M, Coca Cola och Adidas till distributörer som Amazon, Zalando och Alibaba.

Bolaget säger att de tjänar lika bra på näthandeln som butikshandeln. Men det räcker inte, säger kritikerna. Näthandeln ska vara betydligt mer lönsam, menar de. Det spelar heller ingen roll om H&M startar nya märken eller nya butikskoncept. Det inger splittrat fokus. Hellre att de fokuserar allt på lösa gåtan på nätet, muttrar skeptikerna.

Och det är inte svenska, utan utländska aktieköpare som i större utsträckning påverkar aktievärdet vecka för vecka. Därför är rekommendationer från internationella storbanker nervpirrande läsning för små ägare. Senast sa franska Societe General sälj ned till 167 kr. Å andra sidan sa Goldman Sachs köp för någon månad sedan…

Mitt råd: H&M har blivit en svår aktie. Själv halverade jag mitt 4 år gamla innehav i våras. Eftersom jag väntar mig att framtida H&M inte växer lika starkt som tidigare. Näthandlare pressar vinsterna. Däremot ser jag inget Telia-scenario framför mig. H&M växer ju i länder med tillväxt. Men när botten kan komma, är svårare att se. Vändningar brukar ju alltid ta mer tid än vi hoppas.

Väljer du H&M-aktien, så gör det försiktigt. Använd högst 1/4 av din H&M-kassa idag. Återkom om ett kvartal och köp för nästa 1/4. Så får du en mjukstart i aktien. För även köpare måste vara beredda på att botten kan vara på 150 kr.

Vad säger du om H&M?/claes hemberg

Relaterade inlägg

Kommentarer