(TECH/USA) Svenskarnas näst mest ägda aktie i USA: Elbilsverkaren Tesla har brutit ny mark i en bransch som står inför sitt största kliv kanske någonsin; ifrån fossil till eldrift. Men aktiekursen kan skaka närmaste månaderna, om Tesla inte får in nya pengar från ägarna. Vi besöker Tesla-fabriken i Fremont och pratar med en förvaltare som själv köra Tesla.

Teslas bilfabrik är designad i vitt och rött. Det är annat än vanliga fabriker. Och vi talar verkligen om en annan slags bil. Som svenska aktieägare kramar rejält.

Genom åren har vi på sparresor besökt både Toyota, Geely och BYD…Vid senaste resan 2016 besökte vi den kinesiska elbilfabriken BYD för andra gången. Första gången var 2008. Förändringen var slående. Vid första besöket arbetade tusentals unga som handlindade batterier. 2016 var fabriken helt robotiserad.

I Fremont, California, låg tidigare en General Motor-fabrik från 1962. Men den stängde för gott under finanskrisen. Det var då Tesla-grundaren Elon Musk kunde köpa loss miljard-fabriken för några 10-tals miljoner dollar. Detta berättar Tesla-presentatören John med stor glöd, när han visar vägen från första plåtbiten till färdig bil.

Tesla-grundaren Elon Musk är aggressiv och nytänkande, säger en tidigare Teslaarbetare jag pratar med. Musks egenskaper lockar både bilköpare och aktieägare. Och Musk kan mycket väl få rätt, men de kan finnas fler som siktar in sig på samma resa.

På studiebesöket har vi också med oss en van techförvaltare Jonathan Curtis, på Franklin Tech. Han lovordar bilbolaget: ”Tesla producerar inte bara bilar, utan bryter sönder bilbranschen. De säljer direkt till kunden, utan mellanled. De säljer hela kedjan; bil, solceller, laddare och batterier. Och motorn behöver ingen service. Vilket gör att hela bilen blir mycket mer än en bil, men också billigare och förstås mer miljövänlig, men det är inte det viktigaste.”

Men hur kan Tesla med sina 100 000 bilar per år vara lika mycket värt som Volkswagen som gör 10 miljoner, frågar jag förvaltaren som genast använder ett känsloargument:

”Känner du till några bilägare älskar sina bilar som Tesla?”

Men kommer de vara lika älskade om det rullar en miljon bilar bara här i Kalifonien?

”De bygger världens bästa bil”, kontrar Curtis.

Det är jag inte alls säker på. Toyota, Volkswagen eller BMW lär nog inte hålla med. Och de har ju just de stora ekonomiska muskler som Tesla saknar, menar jag. Då blir förvaltaren mer mjuk i tonen.

”Jag känner inte till de där bilmärkena i detalj. Vi har bara en liten andel Tesla.”

Vilken är sannolikheten att Tesla inom kort behöver be sina ägare om mer pengar, frågar jag förvaltaren.

”Bolaget måste nu få ordning på sin produktion av den folkliga versionen Tesla 3. Försenas den mer, så kan de snabbt behöva mer pengar.”

Just Tesla 3 produceras inte den dagen. De är allvarligt, eftersom det är just 3:an som ska kunna bli en folkbil och verkligen tjäna pengar till bilbolaget. De har som sagt problem med produktionen, utan det är den första stora modellen S som rullar ut i andra änden. På parkeringen hittar vi däremot en Tesla 3. Den kostar 350 000 kr, som en vanlig Volvo.

Grundaren Elon Musk skickade häromdagen ut en bild där han sitter på fabrikstaket och campar. Signalen är att han inte lämnar fabriken förrän Tesla 3 rullar i jämn takt ur fabriken. Vi ser däremot inte Musk på taket.

Och jag tvekar kring att Teslas fabrik verkligen är så hypermodern som de vill säga. De har inte alls bara robotar anställda. Vi ser istället hundratals anställda justera, putsa och montera. Sedan finns här många robotar också. Men utan mänskliga arbetare i fabriken, skulle det inte bli många bilar. Stämningen på fabriken är däremot mer kamratlig och öppen än slitsamt löpande band.

Tesla kan fortsätta att balansera på gränsen mellan sagolik bilhistoria och en bransch med enorma jättar. De närmaste tio-tjugo åren lär bilbranschen verkligen bli eldriven. Om det är pionjären Tesla eller jättarna som tar hem matchen är osäkert. Än så länge leder Tesla.

Mer om Tesla           Hela techresan     USA-aktier tål dollarras

Vilken tech-aktie gillar du bäst? / claes hemberg