Med ny teknik kan taxipriser pressas, servicen öka och passageraren bli kung i taxin. Ja, så kan det gå när datorn fixar taxipusslet. En ny tandem-taxi gör att du nu kan åka 2 kilometer för bara 3 dollar eller 25 kronor.  Det talas om ”disruptiv teknologi” i dess hemstad San Francisco, men är egentligen en taxi-avreglering.

Här möts tekniknördar och tät biltrafik. Här är folk vana att köra egen bil, men dyra parkeringar har väckt en ny efterfrågan. Med datorns hjälp så kan de nya taxibilarna ta den smartaste vägen och plocka upp rätt passagerare och så länka ihop allt i ett sinnrikt system. Uber och konkurrenten Lyft liknar ett stort taxi-pussel. Uber gör visserligen förlust fortfarande, men väntas gå till börsen nästa år.

Chauffören Blair jobbar till vardags för Nappa Valley filmfestival, men kör extra för Uber. Hon väljer själv när hon jobbar och då blir det mest i jobbruschen där priserna är högre.

En vanlig Uber-resa kostar 10 dollar per 2 kilometer. Det är lite billigare än vanlig taxi här, men framför allt ger Uber eller Lyft dig en överblick. Du vet namnet på och nummer till chauffören. Tidsbeställer du så är priset nere i 7 dollar.

Chauffören Abdul berättar att han tjänar numera dubbelt bättre som uberchaufför. ”Men roligaste är kunderna mycket mer nöjda. När jag körde vanlig taxi vara alltid missnöjda. Nu är alla nästa alltid nöjda. Det är tekniken som gör taxichauffören kör mer effektivt och att passageraren både vet priset i förväg, rutten och tiden ”, menar han.

Abdul beskriver just den där känslan som jag upplever; att jag som passagerare är chaufför. Jag har koll, utan att hålla i ratten. Och eftersom jag betalar ett förutbestämt pris så vet jag att chauffören verkligen gör sitt bästa. Och så får jag möjlighet att ge chauffören betyg efteråt. Det lockar chauffören att vara lite extra trevlig.

”Jag tjänar numera dubbelt mer än jag gjorde på gamla taxibolaget,” säger Abdul. Men detta gäller förstås inte taxichaufförer i glesbygd, utan bara där efterfrågan är stark.

Har du mer tid så kan du åka ännu billigare i San Francisco. Nu erbjuder Uber även ”polo express”. Då kan chauffören Jeff köra rakt igenom stan från norr till söder och under 10 kilometers resa plocka upp 10 olika passagerare som åker just sin bit av på vägen. Och priset för två kilometer kan nu komma ned på 2-3 dollar.

”Men det fungerar inte än”, säger chauffören Jeff. ”Vi amerikaner är för lata. Ska du åka Express måste du kanske gå ett kvarter till en huvudgata och det gör inte amerikaner”.

Jag är däremot inte så säker att det slutar så. Kanske kan express-tjänsten locka helt nya resenärer att åka taxi. Att betala 2 istället för 10 dollar är en jätteskillnad. Detta borde öppna för helt nya grupper.

Vilka avreglerade branscher gillar du?/claes hemberg