Hur investerar man i global lyxkonsumtion?

Global lyxkonsumtion växer och betalningsviljan för produkterna är ofta hög. Ju högre pris desto mer åtråvärda verkar de dessutom bli, vilket inte sällan leder till god lönsamhet för bolagen. Den globala lyxmarknaden förväntas omsätta motsvarande 3 200 miljarder kronor i år. Omkring en tredjedel av global lyxkonsumtion utgörs av kineser, en siffra som förväntas nå närmare femtio procent om några år. Faktum är att Kina har fler dollarmiljonärer än USA och lyx säljer. Men hur investerar man i den här trenden då?

Varför är lyxbolag intressanta att investera i?

I takt med att allt fler får det bättre ställt ökar även efterfrågan på lyx. Den goda lönsamheten för bolagen bör rimligtvis även översättas till god utveckling för aktierna i dessa bolag över tid. I sämre börstider brukar även bolag med starka varumärken tendera att falla mindre.

Den traditionella handeln har ju haft utmanande förutsättningar de senaste åren, inte minst tack vare den ökade e-handeln. Lyxvarumärken har dock i regel alltid växt snabbare än massvarumärken, förutom under djupa recessioner, enligt Pauline Brown före detta styrelseordförande för LVMH Nordamerika. Dessutom finns massiva inträdesbarriärer för nya aktörer som vill etablera sig på lyxmarknaden.

I affärstidningen Barron’s påminner de om att många av lyxbolagen har rötter i Italien eller Frankrike. Flertalet av dem har varit verksamma i 100 – 150 år, även de yngre aktörerna har ofta varit verksamma i minst 70 år. Topplistan i termer av försäljning har knappt ändrats de senaste 20 åren, bara inbördes rangordning. Det är en av få sektorer i Europa som troligen inte kommer att bli disruptade av amerikanska eller kinesiska aktörer enligt Edouard Aubin, ansvarig för lyxkonsumtion på Morgan Stanley Research.

Asien i allmänhet och Kina i synnerhet är en stor konsument av lyx, som sagt. Protesterna i Hong Kong spåddes kunna sänka försäljningen men med facit i hand så var den oron överdriven. I skrivande stund är vi ovissa om coronavirusets påverkan på börsen i allmänhet och lyxbolagen i synnerhet. Det kan med andra ord vara intressant att kika på hur du kan investera i trenden eftersom en turbulent börs inte sällan bjuder på goda köptillfällen.

Hur investerar jag i lyxtrenden?

Det finns ett flertal olika börsnoterade lyxbolag runt om i världen. Låt oss kika närmare på ett knippe av dem. Kanske är det så att du konsumerar produkterna men inte tänkt på att varumärket ägs av ett bolag som faktiskt är börsnoterat. Italien är det ledande landet för lyxbolag men Frankrike är störst i termer av försäljningstillväxt i segmentet. Kläder och skor dominerar försäljningen men kosmetik och parfym har de senaste åren sett den högsta försäljningstillväxten.

  • LVMH
    LVMH är världens största lyxkonglomerat och leds av Bernard Arnault som är Europas rikaste person. Bolaget har ett 70-tal välkända varumärken såsom Louis Vuitton, Moët & Chandon, Christian Dior, Fendi, Hublot m.fl. Störst del av försäljningen kommer från Asien följt av USA och uppgick till över 500 miljarder kronor ifjol. Aktien har stigit +191% senaste 5 åren, alltså +23,8% per år i snitt.
  • Hotel Chocolat
    Bolaget slog upp dörrarna i London 2004 och tillverkar premiumchoklad och relaterade produkter. Bolaget säljer sina produkter via sitt butiksnät på 96 butiker samt via e-handel. Det är ett av de starkaste varumärkena i Storbritannien inom premiumchoklad och bolaget börsnoterades på Londonbörsen 2016. Sedan dess har aktien stigit +131%, alltså +23,3% per år i snitt. Aktien kan handlas via vårt mäkleri.
  • Kering
    Globalt lyxkonglomerat som är verksamma inom mode, lädervaror, smycken och klockor med Asien och västra Europa som bolagets största marknader. Bolaget äger varumärken såsom Gucci, Saint Laurent och Bottega Veneta. Utdelningen till aktieägarna har ökat med +30% i snitt senaste 5 åren. Aktien har stigit +287% senaste 5 åren, alltså +31% per år i snitt.
  • Hermès
    Bolaget grundades 1837 och är världsberömt för sina högkvalitativa lädervaror såsom Kellyväskan och Birkinväskan. Störst del av försäljningen sker i Asien följt av Europa och lädervarorna står för 50% av omsättningen. Intäkterna har i snitt stigit 12% per år senaste årtiondet och aktien har gett 156% senaste 5 åren, alltså +20,7% per år i snitt.
  • Lindt & Sprüngli
    Det schweiziska bolaget har tillverkat premiumchoklad i nästan 175 år med försäljning i 120 länder. Bolaget är världsledande inom premiumchoklad och har många kända produkter såsom chokladharen, chokladkulorna ”Lindt Lindor” och Lindt’s Excellance chokladkakor med hög kakaohalt. Nordamerika är största marknaden följt av Tyskland. Aktien har gett en avkastning på +62% senaste 5 åren, alltså +10% per år och ytterligare en liten detalj är att varje aktie kostar närmare 900 000 kronor. Aktien kan handlas via vårt mäkleri.
  • Aston Martin
    Brittisk biltillverkare med ett sportbilsmärke som bär samma namn och introducerades för över 100 år sedan. Storbritannien är den största marknaden följt av Amerika. Bolaget listades på Londonbörsen 2018 och har sedan dess haft en turbulent börsresa. Hela bilbranschen har haft det tufft och går nu igenom en omställning mot elektrifiering. Aston Martins aktiekurs har sjunkit hela -77% sedan de kom in på börsen för 2 år sedan. Så den som verkligen tror på bolaget bör ta sig en funderare över en kopp kaffe kring huruvida det är ett bra köptillfälle eller ej just nu. Aktien kan handlas via vårt mäkleri.
  • Ferrari
    Italienskt bilmärke som grundades av Enzo Ferrari 1928. Bolaget har varit en del av Fiat-koncernen men avknoppades och särnoterades på börsen 2016 under det tämligen kaxiga kortnamnet RACE. Ferrari menar att deras verksamhet är mindre beroende av konjunkturen än många andra, på grund av deras låga produktionsvolymer för att bibehålla exklusivitet. Det finns 18 miljoner ”HNWI:s” (High Net Worth Individuals) globalt, definierat som personer med placerbar förmögenhet på minst 1 miljon dollar. Bland dem har Ferrari en marknadsandel på 0,05%. Aktien har stigit +230% sedan den kom in på börsen i slutet på 2015, alltså en bit över 30% om året i snitt.
  • Compagnie Financière Richemont
    Äger ett flertal olika varumärken verksamma inom lyxindustrin med tonvikt på smycken, klockor och pennor m.m. Mer än halva omsättningen kommer från försäljning av smycken under varumärkena Cartier, Van Cleef & Arpels och Buccellati. När det kommer till pennor så är det många som känner till varumärket Mont Blanc. Asien är deras största marknad följt av Europa. Utdelningen har ökat 924% senaste årtiondet vilket innebär en utdelningstillväxt på +24,9% per år i snitt. Aktien har däremot haft det tufft senaste 5 åren med en nedgång på
    -9%. Aktien kan handlas via vårt mäkleri.
  • Prada
    Italienskt modehus inom haute couture, accessoarer och glasögon. Deras lädervaror såsom handväskor är den största produkten försäljningsmässigt. Bolaget har närvaro i 70 länder och Europa är den största marknaden. Största varumärket är Prada följt av Miu Miu och Church’s. Aktien har haft det tufft bitvis och har levererat en negativ avkastning på -32% senaste 5 åren. Aktien kan handlas via vårt mäkleri.
  • Burberry
    Ett ikoniskt brittiskt lyxvarumärke som grundades 1856. De säljer produkter inom accessoarer, dam, herr, barn och skönhet. Störst omsättning finns inom accessoarer och Asien är deras största marknad. Aktien har stigit +22% senaste 5 åren vilket är en årlig genomsnittlig avkastning på 4%. Efter en skarp nedgång som bottnade 2016 har aktien dock nästan fördubblats. Aktien kan handlas via vårt mäkleri.
  • Moncler
    Grundat 1952 i Monestier-de-Clermont, ett litet samhälle nära Grenoble, och fokuserar på sportkläder för bergsmiljö. Sverige fick sin första Moncler butik för några år sedan på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Asien är den största marknaden och totalt har de 209 butiker runt om i världen. Aktien har stigit +208% senaste 5 åren, alltså +25,2% per år i snitt.

Inte ens lyxbolagen är förskonade från sämre tider på börsen, något som Aston Martin och Compagnie Financière Richemont vittnar om. Men inträdesbarriärerna är massiva inom denna industri och de som lyckas brukar belönas med goda marginaler. Framtida avkastning är som bekant alltid oviss och historisk avkastning är ingen garanti för framtida dito. Det som dock är mer sannolikt är att dessa anrika bolag kommer bibehålla sitt skimmer av lyx under lång tid framöver. Så länge vi uppfattar varumärkena som lyx och är beredd att betala ett pris därefter så är det nog även rimligt att tro att aktierna över tid blir en god affär.

Vilka lyxbolag väljer du att investera i?

Relaterade inlägg