80 nya förbättringar!

Av Avanza

25 okt 13

Share

Under morgonen så släppte vi en hel del ny funktionalitet – inte mindre än 80 st förbättringar! Det som är mest märkbart är förändringen av våra grafer som b la innebär att;

  • * Grafen nu har ett rutnät som bakgrund
  • * Ytan under utveckling har blivit färglagd
  • * Ett rött streck visas på dagsgraferna som indikerar gårdagens stängningskurs
  • Förbättrad volymdata (håll musen över för att se antal)
  • * Förstärkt kontrast i färgerna

 

Några av de andra förbättringarna som ni kunder efterfrågat och som vi vill passa på att nämna är;

  • * Fondlistan visar nu mer historik (1 vecka, 1 månad, 6 månader)
  • * Bevakningslistan kommer ihåg din senaste filtrering
  • * Antalet aktier som är förifyllt i orderläggningen är nu blankt istället för 1
  • * Pressmeddelanden har fått bättre läsbarhet

 

Vi fortsätter att jobba på all den feedback som ni kunder lämnar till oss. Arbetet med graferna är inte helt avslutat ännu. Vi filar även bland annat på en förbättrad sökfunktion, förbättrad läsbarhet, lägga till en värdepappersgraf i forumet och aggregerat nyhetsflöde på aktieguiden. Vissa saker tar lite längre tid att utveckla medan andra är något vi kommer släppa inom de närmaste veckorna!

Relaterade inlägg

Kommentarer

71 svar till “80 nya förbättringar!”

  1. Bra jobbat! Jag gillar er sida väldigt mycket. Tycker också att det är mycket bra att ni har gjort en ny sida och bytt ut den gamla.

    • Avanza är tragiska. En hög Google-Fanboys som säljer er privata integritet till Google för att tjäna pengar på oss kunder. Besök disconnect.me, installera deras skyff mot spärrning och besök sedan avanza.se igen så får ni se vad Avanza gör mer vår privata integritet! Skandal, speciellt när det är en Bank!!!

      • Fel, jag skulle ha skrivit skydd och spårning, inget annat.
        Autokorrigering är kontraproduktiv ibland…

      • Hej Magnus, vi använder Google Analytics i syfte att förbättra kundupplevelsen. Personlig data i form av IP och personliga uppgifter skickas inte. Det vi använder är ett avidentifierat ID som enbart vi kan koppla ihop med kunden i våra interna system. Google Analytics har även en gratis licensform som gör att vi kan hålla kostnaderna nere för våra kunder.

        Vänliga hälsningar // Kalle – Avanza Bank

        • Det har ni absolut ingen koll på då min webläsare skapar åtta(!) kanaler till Google. Nämligen dessa:

          doubleclick.net
          google-analytics.com
          google.com
          google.se
          goggleadservices.com
          fonts.googleapis.com
          googletagmanager.com
          googleusercontent.com

          Sen rekommenderar ni också Chrome så att alla era kunder kan bli kartlagda ännu enklare ute på Internet.
          Nej, säkerhet har ni aldrig varit bra på Avanza. Jag glömmer aldrig när ni hade inloggning via http.

          • Det går också att installera Ghostery för Chrome och disabla alla trackers som laddas. Vet inte om den missar ngt, men förhoppningsvis till lite hjälp för integriteten.

        • ”Google Analytics har även en gratis licensform som gör att vi kan hålla kostnaderna nere för våra kunder.”

          Tack för att ni härmed bekräftar att ni faktiskt säljer era kunders privata integritet till Google så att ni på Avanza slipper lägga ut pengar på ett analysverktyg.
          Inget är gratis här i världen så någon måste betala, och det är nu era kunder.

          Om ni andra som läser denna blog vill se den massiva övervakningen som sker på Internet så rekommenderar jag starkt detta för att visualisera det hela:
          http://www.mozilla.org/en-US/lightbeam/

        • Gratis är gott. Ett tips är att använda Piwik, open source analysverktyg som inte innebär att informationen om oss kunder skickas till Google överhuvudtaget. Nackdelen är att den installeras lokalt och kräver lite resurser. Jag har testat den själv och den fungerar, det stora jobbet är väl själva analysen, men den måste Avanza göra i vilket fall som helst.

  2. Mycket snyggt, nu saknas bara den uppdaterade Android appen. Sett bilder på den och den verkar ruggigt snygg och bra (Y)

  3. Jag tycker mobil Appen borde också förbättras så att man kan effektivt hålla koll på utvecklingen för som det ser ut nu så är mobil appen väldigt efter.

  4. Det sämsta med nya sajten är att så lite får plats på skärmen. Den gamla sajten var betydligt bättre tycker jag, jag föredrar den. Nu måste jag klicka betydligt fler gånger för att nå någonstans än förut och eftersom så lite rymms på skärmen nu måste man sitta och scrolla uppåt och nedåt för att kunna se den information jag vill ha. Att så lite får plats på skärmen är det största problemet.

    • Visst finns det förbättringar i detaljer. Men ni på Avanza kan aldrig komma ifrån – och det är fortfarande min huvudinvändning – att det är alldeles för glest med information på den nya sajtens sida. Allt borde packas tätare så att vi kunder slipper detta eviga,onödiga scrollande!

      • Vi har ett gäng som sitter och går igenom hela sajten och kikar på vad vi kan göra för att minska den upplevda ”luftigheten” förbättra läsbarheten. Det tar dock tid då är ett ganska så stort jobb att gå igenom alla marginaler, tabeller etc etc. Men det är på gång!

        Hälsningar,
        David, Avanza Bank

        • Bra, det behövs verkligen. Titta särskilt på månadssparandet. 5 helsidor att skrolla genom bara för att jag har ett tiotal månadssparanden på olika datum. Det är inte okej!
          (Signade nyss upp mig på Nordnet pga detta, förhoppningsvis kan man få en överblick på deras site och då är det tveksamt till om jag gör några vidare affärer här.)

  5. Knapparna för historik på fonder som ni ändrade idag så det är likadant som gamla är en klar förbättring. Tack för det, nu kan man snabbt se historik igen.

  6. ”Knapparna” är för små.
    Det finns ju många med nedsatt syn.
    Jag fick leta efter logga ut ”knappen”.
    Min far som är 80år har mycket svårt att lotsa sig fram med
    allt i miniformat.

    Låt gärna någon med sämre syn vara er ”guide” när ni utvecklar vidare…
    Samt kanske ”låsa” övre raden. Så att flikarna längst upp alltid
    finns tillhanda, även fast man skrollat ner.

    Mvh,
    Martin

  7. Instämmer med Patrik. Fler klick på nya sajten. Historiken bättre nu.
    Men 80 nya ”förbättringar”… för vem..?

  8. Tacksam för ökad kontrast i färgerna. Nu börjar det likna något även för oss färgblinda.

  9. Lägg mer energi på att förbättra tiden ”Din order avviker för mycket från senast betalt och kontrolleras därför av våra mäklare innan den eventuellt kan gå till marknaden” 15 minuter är lång tid för en order att gå till marknaden. Ofta för lång…

    Men det kanske ska se bra ut?

    • Vi har ett system som ser till att avvikande orders inte når marknaden så att de sedan behöver makuleras i efterhand (ordern får inte avvika mer än 3:- samt 15% från senast betalt). När detta system säger till hamnar ordern för manuell hantering hos våra mäklare som sedan eventuellt släpper igenom den. I normala fall ska detta ske inom en minut.
      Dessvärre så är inte detta helt optimalt när man handlar med instrument som har låg omsättning men volatil prissättning (t.ex cert, warranter, turbos). Vi har börjat skissat på en lösning för detta som kommer göra det hela bättre! Både för er och minska den manuella hantering för oss.
      /David, Avanza Bank

      • Om priset på en warrant är 0.55 kr när jag trycker på köp. Då ska jag få köpa den för 0.55 kr. Priset var faktiskt 0.55kr när jag trycker på köp. Annars kan man inte lita på priset som är utsatt. Jag ska inte behöva makulera min korrekta order, för att sedan jaga en ny order som till slut kanske hamnar på tex. 0.85 kr.

        Har jag riktig otur och ligger kvar med mitt köp på 0.55kr och warranten är upp och vänder på 0.88 kr. Som kanske var mitt mål att sälja den för (+60%).
        Men om warranten sedan börjar sjunka och hamnar tillbaka på 0.55kr och köpet går igenom. Då kanske den fortsätter ner mot 0.22kr (-60%). Och för att inte bli nockad så måste jag kanske sälja för 0.22kr. (man är medveten om det kan hända).
        Men det får inte hända på grund av bankens slarv!!! Jag har till och med visat er exempel på mina försök till köp som tagit 4 minuter, 7 minuter och
        14 minuter innan den går till marknaden.

        • Orsaken till att den inte skickas är för att valideringen går mot senast betalt vilket blir lite problematiskt i instrument som prissätts efter hur underliggande rör sig. För aktier fungerar den desto bättre och gör att vi uppfyller de kraven som börsen ställer på oss att vi inte får släppa igenom avvikande orders. Men som jag nämnde tidigare, vi vill införa en lösning som gör att vi istället kan göra valideringen mot priserna som finns i orderdjupet för de instrument där det är mer rättvist.
          /David, Avanza Bank

          • Det verkar som ni inte vill förstå vad jag säger. Ni har ett ansvar att trycka genom en order som är korrekt lagd. Och jag förstår att det finns filter som ska göra felaktiga ordrar spärrad. Det ska inte ta 14 minuter innan den går till marknaden. Max 30 sekunder bör det ta!!!
            Är säljkursen 0.55 kr när jag lägger order så måste ni släppa väg den för 0.55 kr. Sedan får ni ta mellanskillnaden om ni väljer att köpa för 0.65kr. Men mitt pris måste bli 0.55kr om priset är så!!!

            Ni kan skylla på det ena eller det andra, men jag kan inte acceptera det.

            Och eftersom jag har varit väldigt drabbad så ha ni enligt (TK) fixat en speciallösning för mig. Som inte heller funkar.
            Sedan går det väl alltid att göra nya hemsidor och finputsa den så den ser fin och lockande ut.

            Det är väl kanske därför jag valt b.l.a Avanza för warranthandel.

  10. Dags att flytta till Nordnet?
    Tyvärr har ni missat den mest fundamentala buggen/funktionen på siten. Efter sommaren har det varit omöjligt att handla en massa börsnoterade strukturerade produkter. Helt sanslöst att ni inte rättat till det före allt annat lull-lull.

    • Hej D!

      Du finner de noterade strukturerade produkterna under ”Spara & placera” > ”Obligationer”. Under fliken ”Strukturerade produkter” läggs nya produkter upp.

      /Daniel, Avanza Bank

      • Jag vet mycket väl var man hittar listorna över strukturerade produkter. Detta handlar om ett fel hos er som har varit i ca 3 månader där det inte går att handla (köpa eller sälja) noterade strukturerade produkter via er hemsida. Har varit i kontakt en massa gånger med er support men de lägger det bara åt sidan, skandal.
        Ett exempel på produkter som inte går att handla hos er:
        ICITRXASI7LSHB
        AC6BANK7JSHB
        AC2111BRIC7IING
        ACSDUM5LING
        AC2SDUM6BING

  11. De senaste förändringarna är bra, bland annat att bevakningslistorna kommer ihåg filtrering och att grafiken blivit bättre.

    En sak som jag dock retar mig lite på är att det är olika ordningsföljd på förändring i kronor respektive förändring i procent i bevakningslistorna jämfört med vyn för ett enskilt papper.

    I bevakningslistorna redovisas procentuella förändring i kolumnen till höger om förändringen i kronor, medan den i vyn för ett enskilt papper står till vänster.

    Var gärna konsekventa med om förändringen i procent står till höger eller vänster, det blir lätt att man ser fel annars.

    Man skulle också kunna tänka sig att förändringen i procent – som ju oftast är den viktigaste informationen – redovisades med fetstil eller kursiverades för att man lättare ska se skillnaden mellan den och förändringen i kronor.

    Med vänlig hälsning,
    Joakim

    • Vi får lite blandad feedback på just detta med vad som ska visas i kolumnerna och i vilken ordning. Därför tittar vi nu på en lösning att man får välja sina kolumner på egen hand i bevakningslistan, det ger oss även möjligheten addera mer data utan att behöva ta bort något. Vågar dock inte lova att det kommer ut på denna sida årsskiftet!
      /David, Avanza Bank

  12. Hej!

    På Mina Sidor, Spara & Placera, under Konto och sedan Övriga Värdepapper, har jag en aktie som heter GAZ ADR”ECL”. Där ser man antal aktier men inte förändringen i %, senast, och tid. Då undrar jag; Vad är det som är så speciellt med det och ni inte kan visa det?

    MVH/Kyriacos

    • Hej!

      Anledningen till detta är att vi inte tillhandahåller någon elektronisk handel via Londonbörsen där detta värdepapper handlas. Du kan dock se att marknadsvärdet uppdateras löpande.

      Om du vill handla med detta värdepapper så behöver du därför ringa in till våra mäklare på 08-562 250 00.

      /Daniel, Avanza Bank

  13. jag saknar en klocka som går så man vet tiden.
    Vid köp så har man en summa jag vill lägga in denna summa ex köp för 10 000 vid kurs 7.80 så räknar sidan ut exakt hur många aktier som det blir innan jag godkänner ordern

    • Hej Jan!

      Vi har inga planer på att lägga till en klocka just nu men vi får givetvis titta på detta om efterfrågan skulle öka. Vi skulle däremot kunna kika på att lägga till en klockwidget på Börsskärmen där du kan se lokal tid för olika marknader.

      Det är någonting vi får ta med oss. Ett bra förslag som nog många håller med om. Vi får fundera ut en lösning för detta. Tack för förslaget!
      /Mikael & Peter

  14. Hej!

    Av någon anledning går det inte att sortera under rubriken ”Värdepapper” (dvs Mina Sidor, Kontoöversikt, Värdepapper). Väljer jag Konton (till vänster om Värdepapper) går det bra, men då jag har två konton (Aktie- & fondkonto resp. Investeringssparkonto) så vill jag använda fliken Värdepapper så att jag får upp alla konton, och där sortera på t ex Marknadsvärde eller Avkastning.

  15. ni har ju ”uppdaterat” Claes och Avanzas bloggsidor också, MEN ni tappade bort en bra funktion, nämligen pilarna som man använde för att gå till ”föregående” och ”nästa” blogg inlägg !! Fixa tillbaka dem ASAP !
    Sedan när jag klickar på ”Skriv en kommentar ” händer inget, dvs jag kommer inte automatiskt till denna ruta, utan är kvar där uppe, och jag måste skrolla förbi alla 24 kommentarer, för att komm hit. Inte bra, vore bättre om denna text ruta https://blogg.avanza.se/2013/10/25/80-nya-forbattringar/#comments öppnades direkt ovanför alla kommentarer, under länken.

    • Hej Kylig, bra poäng med nästa inlägg, det fixar vi i nästa version.

      Även att man kommer direkt till kommentarsfältet borde gå att lösa, ska kika på det!

      Tack för återkoppling // Kalle – Avanza Bank

      • Och när kommer nästa version ?? Nästa vecka … !?
        Ni ska inte slarva bort sådana saker, ni behöver uppenbart några användare som kollar vad ni gör , så ni inte slarvar bort bra ,uppenbarat självklara funktioner.

        • Inom en till två månader kommer vi släppa en uppdaterad version av bloggen, jag har tagit med ditt önskemål. Vi jobbar själva med att få med så mycket som möjligt men vi uppskattar alltid den feedback och önskemål vi får från kunder när vi själva inte tänkt på saker eller missat att migrera någon funktionalitet. Vänliga hälsningar // Kalle – Avanza Bank

  16. Kunde ni inte fixat till tidskalan i diagrammen också, när ni nu förbättrade? Ni borde anstränga er mer att själva upptäcka och förstå vad som inte bra. Om alla förbättringar skall gå via användarna blir det ineffektivt och dyrt. Jag tror att utvecklingen av den nya sajten har varit dyr, men det går fortfarande att göra återstående arbete bättre. Vem som i slutändan betalar vet vi ju, eller hur?

  17. Hej, jag undrar varför man inte längre kan se dagens förändring i fondlistan? Jag brukade kolla hur det gått under dagen på den gamla sidan, men nu går inte det längre utan att man klickar upp den enskilda fonden. Förstår verkligen inte varför ni tagit bort den funktionen?

  18. Översikten på månadssparande behöver förbättras ordentligt så man inte får flera sidor med utspridda datum/överföringar!

  19. Jag efterlyser ett cirkeldiagram där aktieinnehavet är uppdelat på olika tillgångsslag; verkstad, bank och finans,hälsa osv
    Motsvarande cirkeldiagram för fondinnehavet uppdelat på tex länder önskas också.

  20. Inte en enda av de 80 ”förbättringarna” är sådana som jag har begärt. Däremot blir man tvärstoppad från att komma in på ”min sida” om man kör WinXP och IE 8, som annars är fullt aktuella system som mängder av människor kör.

    Jag har bland annat efterlyst att historiken ska bli mycket bättre, bland annat vill jag se en logg över alla order som jag har lagt – även de som inte har gått igenom – liksom alla fel, tillbakadragna etcetera. Så hade E-trade det. Inget har hänt.

    Däremot verkar det som att man kan lägga om en order på samma aktie (till exempel att sälja 1000 egna Ericsson) och byta säljkurs hur många gånger som helst. Det kunde man inte förut, då stod det bara ”avvaktande” och så var man låst till måndag morgon.

    Men fortfarande kan man inte alltid byta kurs på en inneliggande order utan att stundtals mötas av kommentaren att ”du saknar belåning” och så tvingas man annulera hela ordern och börja om från början. Inte bra.

    Jag längtar tillbaka till den klassiska siten = mycket snabbare, mycket enklare, trots brister med exempelvis historiken. Vill inte Avanza att man ska kunna handla i systemet? Det måste väl aktieägarna ytterst tjäna pengar på? Nu verkar Aktieinvest uppgradering till ungefär Avanzas klassiska siteutseende vara mer gångbart. Märkligt och jag tror att någon tänker fel.
    Eller inte alls.
    Kanske någon teknikfreak som inte själv handlar.

  21. Kommer ni att göra det möjligt att även kunna sortera fondlistan efter Normanbelopp i översikten? Förvaltningsavgiften i fonderna visar inte kostnaden lika tydligt som Normanbeloppet, som det nu är så får man klicka in på varje fond för att få reda på Normanbeloppet.

  22. Hej,
    det är bra att fondjämförelsen äntligen har korrigerats så att man nu ser historik för de fonder man jämför. Jag undrade dock varför inte följande funktioner också korrigerats, som förefaller uppenbara att de behövs:

    – Vid fondjämförelser finns fortfarande endast två OMXS-Index möjliga som jämförelseindex; varför är det inte fler?
    – Gör man en fondjämförelse via en bevakningslista får man inte upp historiken för endast de fonder man vill jämföra under grafen – till skillnad från under vanliga fondlistor där detta nu är uppdaterad. Det borde rimligen finnas samma funktion där?
    – Det går inte att klicka på historik under aktielistor, vilket gör det svårsorterat. Varför inte bara lägga in den funktionen? Vinnare och förlorare är inte jämförbart.

    • Hej Nils!

      Vi svarar på dina frågor i turordning:
      1. Bra synpunkt. Vi ser till att komplettera denna lista med fler index.

      2. Anledningen till detta är att man på bevakningslistan kan jämföra flera olika värdepapperstyper. Detta medför att det inte är samma värden som kan jämföras. Vi har inte hittat någon bra lösning för detta i dagsläget men får klura lite mer på det.

      3. Anledningen till detta är alla dessa värden uppdateras automatiskt. Denna typ av dynamiska kolumner är en utmaning att sortera i listorna, speciellt då listan spänner över flera sidor. Vi kommer att se över en lösning för detta som vi tror oss kunna implementera.
      /Mikael & Ronnie

  23. Fattar inte varför man vill tvinga folk till Google Chrome!
    Den kraschar ideligen och är ett stort skämt!

    • Jag har kört Chrome dagligen i flera år på allt jag gör på nätet och uppskattar hur snabbt den startar och arbetar. Har aldrig varit med om någon krasch. Kan det vara i din dator som det strular?
      Dock hade jag tidvis en del bekymmer med Chrome på gamla sajten, men aldrig någon krasch.

  24. 80 nya förbättringar , hade det inte varit bättre att sajten var klar när den lanserades . Har tidigare varit med i någon form av testpanel, är den slopad ?

  25. Det vore helt fantastiskt bra om ni kunde erbjuda ett API för oss utvecklare där vi kan utveckla tredjepartsprogram för analys och handel.

  26. Historiken i fondlistan är mycket bra nu, med flera perioder.
    Sidorna fungerar mycket bra med Crome för min del.
    I och med de senaste uppdateringarna saknar jag inte den gamla sidan längre.

  27. En klockwidget vore en väldigt bra ide!
    Jag skulle även uppskatta om man i sitt innehav i kontots översikt själv kunde gruppera sina värdepapper efter egna rubriker, t.ex räntefonder, indexfonder, utdelningsaktier etc
    skulle nog kunna underlätta för de som är mindre aktiva i privatekonomin och hinner glömma varför de spar i en viss fond

  28. Håller just nu på att planera min pension. Varför finns det ingen beräkningsmodul avseende utbetalning per månad? Det har alla andra pensionsinstitut. Jag vill ha det NU!

    • Hej Tomas!

      Vi kikar ständigt på lösningar för att förbättra vårt pensionserbjudande. En sådan beräkningssnurra håller jag med om skulle vara en riktigt bra funktion så jag tar den vidare. Jag vill även passa på att tipsa dig om http://www.minpension.se där du kan göra en liknande beräkning. De tar in information från de flesta pensionsinstitut så att du får en bra och samlad bild över din pension. /Daniel

      • Det räcker inte. Hos pensionsmyndigheten får man en summa för samtliga tjänstepensioner respektive privata pensioner. Om jag vill gå i pension innan 65 år så måste man kontakta respektive pensionsutbetalare för att få uppgift om villkor och belopp per månad. Om jag t ex har en IPS hos er och tjänstepension hos Alecta så kanske jag vill lyfta IPS:en när jag fyller 63 år och vänta med den pension som jag får från Alecta tills jag fyller 65 år. Jag ringde till er kundtjänst för att få besked om hur mycket jag får per månad från 63 år. Till min förvåning så kunde man inte lämna någon uppgift? Av denna anledning saknar jag denna funktion eftersom jag just nu håller på att utröna om jag kan gå i pension när jag fyller 63 år.

  29. Sajten är bra. Dock tycker jag att elementen som t.ex. bygger upp en börsskärm är för utrymmeskrävande vilket minskar överblicken. Har man en stor skärm är en möjlighet att minska storleken på elementen bra.

    • Hej Göran!

      Tack för din feedback, vi håller på att kika på olika sätt att minska ”luftigheten” på sajten. Detta är ett pågående arbete och vi hoppas att kunna lansera vissa förbättringar inom kort!

      /Daniel

  30. Vinnare/förlorare-widgeten i börsskärmen vore bra om man kunde välja aktier från en egen bevakningslista istället för endast mid-cap etc

    • Hej Daniel!

      Bra idé, jag för den vidare. Det går även att lägga till din egen bevakningslista som en widget till Börsskärmen. Välj ”Lägg till innehåll” sedan ”Bevakningslista”.

      /Daniel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.