En dag bland varumärken
Har du tänkt på hur många varumärken du egentligen möts av varje dag? Och hur många av dem som är börsnoterade? En rolig tanke inför veckans investeringar.
Här har Avanzas Andreas Kovacevic funderat på hur just hans dag ser ut:
Vaknar av min iPhone och börjar med att läsa nyheter på Dagens Nyheter, Aftonbladet och Dagens Industri. Svarar på en vänförfrågan på LinkedIn och ögnar igenom Instagram, Facebook, Twitter. Tar en titt om den där nya matchningen på Tinder var något att hänga i julgranen innan jag går upp. Kliver in i mitt IKEA-kök och går fram till kylskåpet från Electrolux. Tar fram mjölk, yoghurt och kvarg från Arla och gör en härlig smoothie med bl.a. spenat, blåbär och banan från ICA.
Medan jag hör TV4:s Nyhetsmorgon i bakgrunden ställer jag frukosten på köksbordet från MIO där jag sedan slår mig ner i en designstol som jag köpt på Blocket. Diskar blendern från OBH Nordica innan jag duschar med mitt Wella-shampo och borstar tänderna med Colgate. Jag tar på mig kalsonger från Björn Borg, en skjorta från Vans, jeans från H&M, ett par strumpor från Happy Socks, och sätter på mig mina Converse-skor. Har ett viktigt möte på morgonen och håller tummarna för att SL inte har tekniska problem. Väl på tåget hinner jag lyssna på musik i Spotify och slänga ett öga i Metro.
På gatan ser jag reklam för Fritidsresor och börjar fundera på vilket land jag vill besöka härnäst. Känner hur det doftar kanelbullar från Pressbyrån och vid övergångsstället stannar en Toyota och låter mig gå över gatan.
När jag kommer fram till kontoret tar jag en hiss från Kone upp till mitt våningsplan. Vid kaffemaskinen står folk på rad för att ta morgonens första kaffe med malda bönor från Gevalia. Sätter mig på min plats, loggar in med mina inloggningsuppgifter i Windows på min PC från Dell. På lunchen blir det ett intensivt träningspass på SATS och på vägen tillbaka till jobbet köper jag med mig en sallad från McDonald’s och en kaffe från Starbucks.
På kvällen ska jag träffa några vänner och titta på AIK som spelar hemmamatch på Friends Arena. Eftersom jag är lite sen från jobbet tar jag en Uber och möter upp mina vänner utanför arenan. Vi hinner med en varsin öl från Carlsberg innan matchen drar igång.
I halvtid går vi till en kiosk och köper korv från Scan och en Coca-Cola. Betalar gör jag med mitt MasterCard. Jag passar även på att Googla fram Unibet för att lägga ett live-spel på matchen. Efter matchen blir en AIK-spelare med Åbro-märket på bröstet intervjuad några meter ifrån oss av en reporter från C Moore. Sedan åker jag hem till lägenheten, slötittar lite på Discovery innan jag bestämmer mig för att lägga mig i min Hästens-säng och somna till ett avsnitt av House of Cards på Netflix.
Så här kan alltså en dag se ut för en medarbetare hos Avanza, och det är naturligtvis bara ett axplock av alla varumärken som Andreas stötte på under sin dag. Om man gräver lite djupare så märker man fort i vilken stor utsträckning som varumärkena faktiskt ägs av noterade bolag som går att köpa på börsen.
Nu vill vi gärna att även ni läsare reflekterar över vilka varumärken ni stöter på i era liv. Äger du några aktier i dem? Dela gärna med dig i kommentarsfältet här nedan!
Aktieinspiration
Dessa tankegångar har legat till grund för de temalistor som du finner i vår Aktieinspiration. Här har vi samlat massor av aktier inom olika branscher. Några exempel:
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.