Företagsbesök på Tesla och Proterra i Silicon Valley
Första dagen fullspäckad med företagsbesök i elektrifieringens fotspår avklarad. Morgonen startade tidigt med avresa till Franklin Templetons huvudkontor vid 07.00. Där fick vi en dragning om techbolagen i Silicon Valley av deras analytiker och portföljförvaltare som gick igenom de senaste och hetaste techtrenderna, något min kollega Pär Ståhl på Placera kommer att skriva några artiklar om.
Närheten till techbolagen lyftes fram som en styrka. De flesta bolagen återfanns inom några mils radie vilket såklart underlättar då Franklin likt de flesta förvaltare träffar både bolag där man redan investerat och potentiella investeringar på löpande band.
Det faktum att Silicon Valley är ett av världens största techmeckan där många disruptiva idéer föds är högst påtagligt. Techgiganterna syns överallt och en analytiker berättade att hans grannar utgörs mestadels av Google och Appleanställda och här och var finns grannar som sålt olika startups till de stora giganterna. Man kan utan att överdriva säga att techfokuset genomsyrar Silicon Valley, men det sägs ju att det är här man bör bo om man vill jobba i branschen så det är nog inte så förvånande.
Attraktiv värdering på techsektorn enligt förvaltarna. S&P500 Technology Index värderas nästan tolv procent lägre än det historiska 20-årssnittet på 20,8x. Detta samtidigt som vinsten per aktie är 88% högre än samma historiska snitt. Jag kan inte låta bli att jämföra techbolagens värdering med Stockholmsbörsen. Värderingen är snarlik men vad gäller försäljning, vinst och kassaflöde så hänger inte vår svenska börs med i svängarna.
Vi gjorde några intervjuer i Franklin Templetons tv-studio där jag intervjuade Jennie Casselborg om den amerikanska börsen i breda penseldrag med allt från vad det är som driver amerikanska börsen till vilka sektorer som lyser allra starkast. Vidare diskuterade vi hur en fortsatt räntehöjningscykel från FED tros påverka börsen och hur det går med Donald Trumps nya förslag till bolagsskattereform. Sist men inte minst fick vi höra varför Franklin Templeton är överviktade techsektorn och vilka drivkrafter som finns likväl som varför techboomen vi nu ser har få likheter med den IT-hysteri som rådde kring millenieskiftet.’
Min kollega Pär Ståhl intervjuade Jonathan Curtis som är fondförvaltare och specialiserad inom molntjänster, hårdvara och mjukvara. Här fick vi även med ett antal godbitar när Jonathan pratar om specifika aktier som de favoriserar i sin fond, Best of Breeds eller bäst i klassen helt enkelt.
Dessa filmer kommer vi publicera inom närmaste veckan så håll tillgodo.
Därefter väntade företagsbesök på Tesla där vi fick inspektera produktionen men dessvärre fick vi varken filma eller fotografera, vilket jag hoppats på. Marknaden blev ju lite orolig i oktober när Tesla enbart producerade 400 st Model 3 medan man utlovade närmare 1000 bilar. Fabriken var närmare 60 fotbollsplaner stor och vi blev skjutsade runt i ett elektriskt tågekipage under en timma i fabriken. Vi började på lagret där alla insatsvaror förvarades, till bockning av plåt och delar, till montering av chassin, lackning och slutligen färdigställda bilar. Guiden var smått lyrisk och mycket karismatisk. Han hade jobbat i 8 år och sett bolaget växa från 400 anställda till över 30 000 idag.
Han var inte orolig för de inte skulle lyckas automatisera produktionen av massmarknadsmodellen Model 3 och VD Elon Musk har sagt att målet är 1 miljon bilar år 2020. Det jag tar med mig är att jag nog aldrig sett så många robotar i en och samma fabrik. Kukas robotar syntes till överallt, vilket är en tysk robotproducent. Dessvärre måste jag som svensk inse att ABB:s robotar lyste med sin frånvaro.
En av förvaltarna från Franklin Templeton som ägt Tesla till och från under perioder valde dock att inte äga aktien just nu. Framtidsutsikterna såg han som mycket goda men risken kortsiktigt med produktionsstörningar såg han som en osäkerhetsfaktor varpå han valde att vila på hanen.
Sist men inte minst träffade vi Proterra som tillverkar elbussar. Franklin Templeton har investerat i bolaget trots att det är onoterat då en liten del av portföljen utgörs av just onoterade bolag som man hoppas börsnoteras inom 12-24 månader. Marknaden för elbussar är stor globalt och bara i USA förväntas marknaden växa 95% per år fram till år 2022.
Till skillnad mot Tesla som ändå får kategoriseras in i facket nice to have så kan elbussar bli mer av need to have. De politiska incitamenten talas till elbussens fördel samtidigt som både lägre service och billigare driftskostnad (el) gör att investeringen blir lönsam efter bara 3 år i dagsläget enligt bolaget.
Vi fick se deras batterifabrik och en prototyp av en standard 9 m buss. Intressant i sammanhanget kan sägas att de slog världsrekord i september när de aviserade att de tagit fram ett nytt batteripack till en buss som gjorde att längsta körsträcka är 1101,2 miles, alltså 177 mil på en enda laddning.
Imorgon kommer vi besöka Electronic Arts (EA) och Equinix och förhoppningsvis tar vi med oss en del intressant därifrån att dela med oss av.
/ Nicklas
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida.