Framtidens robotrådgivning

 

Avanza Pensions VD Annika Saramies gästade Förmedlarpodden och diskuterade robotrådgivning.

Annika SaramiesTemat som diskuterades är om robotrådgivningen är på väg att ta över från traditionella rådgivare. Vi började som en renodlad nätmäklare år 1999 vilket innebär att vi är födda i den digitala världen och där vi också verkar, men trots det har vi bara börjat digitaliseringen av svensk sparmarknad.

Även robotrådgivningen generellt befinner sig fortfarande i sin linda. Vi är övertygade om att det finns mer att göra och är fast bestämda om att leda den utvecklingen framåt.

Ett oberoende rådgivningsverktyg kan leda till mer rationella beslut utan dyra mellanhänder, vilket i slutändan har förutsättningar att leda till att kunden får mer pengar till sig själv för att uppfylla sina drömmar.

Vi tror på kunden

 

”Jag tror absolut att robotrådgivning tar över det personliga rådgivningsmötet”Annika Saramies, VD Avanza Pension

Ett riktigt bra rådgivningsverktyg bör göra det fysiska rådgivningsmötet överflödigt. Enligt oss handlar robotrådgivning om kundupplevelse och att ta det personliga mötet till ett digitalt möte där vi tillhandahåller ett beslutsstöd för att våra kunder ska kunna ta besluten själv.

I slutändan är det du som känner din egen ekonomi bäst, vi tror nämligen att de bästa besluten tas om du själv bestämmer. Däremot tillhandahåller vi kunskapen och verktygen, utan att förvänta oss att besluten landar i en viss fond eller lösning som i värsta fall kan vara en dyr sådan.

portfoljgeneratorn2Ifjol lanserade vi Portföljgeneratorn med syftet att skapa en 5-stjärnig fondportfölj på bara några klick. Bakgrunden var att vi ville skapa ett transparent sätt att sätta samman en bra fondportfölj istället för att blint lita på bankens rådgivare.

Banken tjänar mer pengar om du väljer deras produkter istället för exempelvis en indexfond med låg avgift. Därför kändes det viktigt att ta fram ett oberoende beslutsstöd som möjliggör för våra kunder att själva ta smarta beslut kring sitt sparande.

Våra kunder lyckas bättre än index

Vi kan se ett tydligt samband mellan kundens engagemang och nivå på kapital, ju större kapital desto större engagemang. Det här är ju lite hönan och ägget, vi tror att nyckeln till framgång är att ge kunden den kunskap och de verktyg som behövs för att fatta viktiga ekonomiska beslut själv.

 

kapital engagemang

 

 


Inlogg = Antal inloggade dagar senaste 3 månaderna.

 

Ifjol lyckades våra kunder överprestera börsen vilket visar att det är möjligt att uppnå ett bra sparande utan fysiska rådgivningsmöten.

 6,8 procentenheter3

Oberoende rådgivning behövs

Vi lever i en tid där nya regler för att skydda kunden tillhör vår vardag samtidigt som rådgivning hos finansiella institut allt som oftast leder till köprekommendationer i egna produkter såsom fonder och strukturerade produkter.

Finansinspektionen ställer sig positiv till trenden att rådgivningen går mot robotiserade alternativ. Anledningen till det är roboten är mer neutral och inte får någon provision från fondbolagen enligt en artikel i Realtid.

En fråga man som kund bör ställa sig är om trenden mot digitaliserad rådgivning leder till lägre priser för banken och i så fall i vilken utsträckning du som kund får ta del av detta i form av lägre kostnader för ditt sparande.

Vad är en personlig rådgivning värd i slutändan och vad tycker du om robotrådgivning?

 

 

Relaterade inlägg