Gamingbolagen på börsen har gått starkt

Gamingaktierna på börsen har varit i hetluften i år med kraftiga uppgångar och spararna favoriserar dem, av den anledningen är det ju självfallet intressant att kika lite närmare på sektorn och hur man kan tänka. Jag träffade nyligen THQ Nordics VD Lars Wingefors för att spela in ett bonusavsnitt av podden och få mer insikt i branschen.

För de som växte upp på 1970- och 1980-talet var nog den tidiga ålderns spel mest troligt en del av uppväxten och idag i vuxen ålder finns ofta både spelintresset och köpkraften. I dag finns det närmare 2,2 miljarder spelare globalt och omkring 400 miljoner människor tittar på e-sport globalt varje dag. Just marknaden för e-sport ska inte förväxlas med THQ men tilläggas bör att marknaden förväntas växa +151% fram till år 2021, alltså en årlig tillväxt på 26% för att nå 1,65 miljarder USD enligt Statista.

Vilka spelbolag har gått bäst på börsen?

Den senaste tiden har spelbolagen gått mycket bra på börsen och just av den anledningen kan det vara sunt att påminna sig själv om att det inte alltid ser ut så, ibland kommer sämre tider. Både Lars på THQ och Fredrik på Paradox pratar om vikten av långsiktighet och att man inte ska dra för stora växlar av ett enskilt kvartal. Lite beroende på vem man frågar så är en cykel och rättvis jämförelseperiod 18-24 månader då det ibland släpps expansionstitlar och ibland nya titlar.

Det till trots så är det såklart ändå intressant att kika på vilka bolag som gått allra bäst på börsen i år och då ser vi att THQ Nordic orkat med att stiga +161% och +935% sedan börsintroduktionen i slutet på 2016. En intressant reflektion är dock att det är marknaden för mobilspel som är av mer ”casual” karaktär som växer allra snabbast jämfört med traditionella dator och konsolspel. Just det faktum syns när man tittar på G5 Entertainment som avancerat hela +1600% senaste 3 åren. Det handlar alltså om kraftiga uppgångar och det är nog sunt om man inte förväntar sig den avkastningen framåt även om marknaden växer strukturellt.

Gamingbolagens utveckling 2018 fram till 2018-05-30 (klicka för att förstora)

Vad bör man tänka på?

  • Även om marknaden växer strukturellt så kommer sämre perioder.
  • En cykel för ett spelbolag är inte sällan 18-24 månader, vilket då även blir en rättvis jämförelseperiod.
  • Varumärken eller ”IP:s” är värdefulla för spelbolagen, ju populärare spel desto bättre. Men ju fler varumärken och spel man har desto mindre risk i spelportföljen, generellt.

Favoritbolagen bland våra kunder

Starbreeze är det mest populära spelbolaget bland våra kunder med totalt 17 009 ägare tätt följt av Paradox med 11 978 ägare och THQ Nordic med 7 792. I USA är det Activision Blizzard som är det mest populära gamingbolaget med 4 951 ägare och den sjätte mest ägda amerikanska aktien. Electronic Arts som äger varumärken såsom FIFA och NHL landar på en andraplats med totalt 1 569 kunder som köpt aktien. Take-Two Interactive med titlar såsom Grand Theft Auto (GTA) och Red Dead Redemption har attraherat 1 467 avanzianer.

För två år sedan intervjuade jag och Philip Paradox VD Fredrik Wester i podden #PrataPengar. Även om avsnittet har några år på nacken så kan jag rekommendera det ändå för dig som vill lära känna ytterligare ett av börsens stora spelbolag.

Samtliga tidigare avsnitt hittar du här!

Trevlig lyssning,
Nicklas

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida.

Dela inlägget

Relaterade inlägg

Kommentarer