Handla världens högst värderade varumärken!

Av Avanza

16 apr 14

Share

Har du någonsin funderat på hur det vore att äga aktier i något av världens högst värderade varumärken?

Nedan har vi listat de 25 främsta från Interbrands topp 100 ranking över världens starkaste varumärken 2013. Vilka passar i din portfölj?

De 25 högst värderade varumärkena enligt Interbrand
AktieVerksamhetBörsBrand Value $m+/- 1 år**
KS1AppleHemelektronikus98 31624,3%
KS2GoogleITus93 29137,9%
KS3Coca-ColaDryckus79 213-3,4%
KS4IBMITus78 808-5,5%
KS5MicrosoftITus59 54636,6%
KS6General ElectricKonglomeratus46 94712,7%
KS7McDonald’sSnabbmatus41 992-2,0%
MÄKL*8SamsungHemelektronikde39 61022,6%
KS9IntelProcessorerus37 25724,3%
KS10ToyotaBilarus35 346-3,4%
MÄKL*11Mercedes (Daimler)Bilarde31 90468,4%
MÄKL*12BMWBilarde31 83936,6%
KS13CiscoITus29 0538,6%
KS14DisneyUnderhållningus28 14731,8%
KS15HPITus25 84359,1%
KS16Gilette (P&G)Rakhyvlarus25 1051,5%
MÄKL*17Louis VuittonLyxprodukterfr24 8938,3%
KS18OracleITus24 08820,6%
KS19Amazon.comE-handelus23 62018,0%
KS20HondaBilar/MCus18 490-12,1%
KS21Hennes & MauritzKläderse18 16818,9%
KS22PepsiDryckus17 8925,9%
KS23American ExpressFinansus17 64634,3%
KS24NikeSportkläderus17 08521,1%
KS25SAPAffärssystemus16 6764,6%


* Handlas via telefonorder till mäklarbordet – 08-562 250 00. Se kostnad för courtage i prislistan för Bas och Premium.
** Utveckling under perioden 2013-04-15 till 2014-04-14. Utvecklingen gäller i lokal valuta. För att se avkastningen på andra tidsperioder, tryck på respektive värdepapper. Källa: Avanza Bank, Bloomberg och Interbrand

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen.

Dela inlägget

Relaterade inlägg

Kommentarer