Ikväll får vår sajt ett nytt utseende och en ny navigering

I vårt ständiga arbete med att förbättra och utveckla Avanza och vår sajt arbetar vi just nu mycket med våra mobila tjänster. Våra mobilappar har gjort succé och vi ser också att många vill kunna gå in direkt på vår sajt via sin mobil eller surfplatta. Idag är det faktiskt vanligare att besöka oss via en mobil enhet än via datorn.

För att anpassa vår sajt för att också fungera bra via mobila enheter så kommer du ikväll se att vi uppdaterat designen och samtidigt förenklat huvudnavigeringen. Ett litet första steg i resan till att skapa en bra mobilanpassad sajt. Gå in på sajten och kika på vår nya navigering!

nynavigering2

Ny navigering

Den nya navigeringen är förberedd för att fungera på samma sätt i olika skärmstorlekar, från minsta mobil till största datorskärm. Samtidigt ger den dig en guidning att hitta rätt bland vårt stora utbud, eftersom vi inte visar upp allt innehåll på en gång. Vi passar också på att slå ihop sidor så att det blir färre att leta bland. Träden i skogen kommer helt enkelt att bli synligare. Less is more…

sök

Ny design

Vi gjorde om vår sajt för 2,5 år sen. Det är länge sen nu, så nu är var dags att ge den ett modernare, renare och tydligare designuttryck. I samband med det har vi också gjort om utseendet på sökfunktionen och inloggningen.

Mobilanpassade sidor

Inom några veckor kommer vi också börja lansera mobilanpassade sidor. Då kommer design och navigering att anpassas efter den skärm du använder. Vi kommer börja med att lansera några sidor och därefter takta igenom hela sajten steg för steg.

Summa summarum, sajten kommer att bli enklare och bättre för dig som kund i vår ständiga strävan att förbättra och förenkla ditt användande av våra tjänster, oavsett om du använder mobilen eller datorn när du besöker oss.

Relaterade inlägg

Kommentarer

166 svar till “Ikväll får vår sajt ett nytt utseende och en ny navigering”

    • Hej

      Vilken bugg syftar du på? Är det grafen i din kontoöversikt eller aktiegraferna? Återkom gärna i ett meddelande från din inloggning på sajten så kan vi kolla hur det ser ut för dig.

      /Arvid, Avanza

  1. Förändringen kom dock inte helt utan försämringar.
    Nu krävs det extra klick och menyval för att växla mellan, till exempel, vyerna ”kontoöversikt” och ”marknadsöversikt”.
    Ett par konfigurerbara länkar/knappar i menyfältet där man själv kan välja önskad målsida skulle vara perfekt.

    //j

    • Hej

      Jag förstår vad du menar och det är även den vanligaste feedbacken vi har fått hittills. Tack för att du tar dig tid och skriver till oss, jag tar vidare din feedback!

      /Arvid, Avanza

  2. Trevligt att ni vill utveckla och modernisera användargränsnittet. Tyvärr tycker jag att det här nya har lett till att fler klick behövs för att navigera dit man vill, kanske inte rätt väg att gå.

      • Nu med nästan tre månader med nya navigeringen börjar det bli riktigt irriterande. Den största irritationen är inte längre antal klick utan att det finns enligt mig 3-4 olika navigeringssätt, beroende hur man räknar. Som bl.a Afterwork skrev. Först har vi menyn, sen har vi i tabbar i kontoöversikten, sen har vi dropdowns på börskärmar och bevakningslistor och till sist en ”slider” navigering mellan kontoöversikt, börskärm och bevakningslistor. Och det absolut mest irriterande är att det går inte att navigera ordentligt med webbläsarens tillbaka-knapp eftersom dessa navigeringar inte har en egen länk utan bara en state beroende på vilken tabb eller dropdown man valt. Tydligast blir detta problem om ni öppnar två fönster och väljer olika tabbar/börskärmar/listor i de olika fönstren och sen försöker gå tillbaka med webbläsaren, då kommer de valen som gjordes senast att användas oberoende om det var i det andra fönstret eller det du första.

    • Håller med, ett extra klick för dropdown, i alla fall på en desktop dator. Bättre hade varit om ni fixat så man kan navigera direkt till någon av flikarna under Kontoöversikten.

    • Kan inte annat än hålla med. Tog mig några sekunder att inse faktumet men trodde att det berodde på ovana. Efter ett par dagar kvarstår känslan.

      • Efter två minuters frustration av just det klicket hittade ja länken till kontot just under kontoövetsikten det löste problemet.

    • Det extra klicket för att komma till ens värdepapper är smått enerverande. Kan man inte göra så att dropdown-menyn visas på hover om man har ett pekdon, samt att klick på Mina sidor i det fallet tar en direkt till Värdepapper-fliken som tidigare?

    • Hej,

      Vi kommer att genomföra uppdateringar denna vecka för att minska antalet klick. Detta tack vare den feedback som vi fått av våra användare!

      Återkom gärna med fler synpunkter!

      /Arvid

  3. Kan ni göra så att texten på huvudmenyn får mer kontrast? Kanske genom att göra texten lite fetare i stil med Konton/Värdepapper/Transaktioner/Portföljrapport i kontoöversikten.

    Jag tycker navigeringen är bedrövlig. En bank/aktiemäklare som ni borde verkligen inte köra alltför mycket med ”style over substance” och amatörmässiga webdesign-fjollerier. Att fler klick krävs är en klar försämring. Inte ens på mobilen hade jag problem med att klicka på länkar. Det är heller inte konsekvent att t.ex. Hem eller Nyheter går direkt till respektive sida medan om man klickar på t.ex. Mina sidor så kommer man ingen vart utan det kommer upp en undermeny i stället. Undermenyn verkar ha xx antal millisekunders fördröjning dessutom.

    Åtminstone kontoöversikten MÅSTE ni ha en knapp/länk till så att man kommer åt den med ett klick.

    • Hej,

      Det går säkert att ordna men jag kan inte garantera när/om det blir gjort, men jag kommer att föra vidare din feedback i vårt arbete att förbättra sajten.

      Trevlig helg!
      /Arvid

    • Jag håller med gadfuiogf här, kontrasten mellan menynamnen och den vita bakgrundsfärgen är lite för låg så det får ni gärna se över. Dessutom osäker på om det är särskilt bra ur ett tillgänglighetsperspektiv ”WCAG 2.0 level AA requires a contrast ratio of 4.5:1 for normal text and 3:1 for large text (14 point and bold or larger, or 18 point or larger” (https://www.w3.org/TR/WCAG20/)

  4. Trevlig förändring. Jag skulle dock gärna se att man slipper de extra klick som behövs för att vandra mellan bevakningslista och kontoöversikt. Där hoppar jag mellan väldigt ofta. Var smidigare innan ändringen.

    • Hej

      Tack för att du hör av dig och vad kul att du gillar förändringen. Din feedback om antalet klick är vidarebefordrat till våra utvecklare. Återkom gärna med fler synpunkter.

      /Arvid

  5. Har ni verkligen genomfört tester på det här gränsnittet innan ni bestämde er för att lägga ut det?
    Jag är inte nöjd med dropdownmenyerna ni har lagt till. Det blir mer klickande och sämre flyt i hur jag förflyttar mig mellan sidorna.
    Jag tycker även ni borde lägga tillbaka sökfältet högst upp till höger istället för att man måste klicka på förstoringsglaset för att sedan kunna söka.
    Jag antar att en del designval har styrts av en önskan att sidorna ska fungera på alla typer av plattformar oavsett storlek på skärm, men om man ska vara krass hade det nog varit bättre att i så fall lägga tid och pengar på att få mobilappen i bättre skick.

    • Hej,

      Vi testar givetvis alla nya funktioner som läggs ut på sajten och samlar löpande in våra kunders synpunkter för att kunna bli bättre. Jag ska ta vidare din synpunkt om sökfältet, det är fler som hört av sig angående det så vi tar det på största allvar.

      Återkom gärna med fler synpunkter!

      /Arvid, Avanza

      • Vem är det ni har som testar sidan??? Det kan ju omöjligen vara nån som använder den dagligen?
        Har webbutvecklarna gjord en sida som är ”modern” och fin ur deras synpunkt så har ni verkligen missat att sidorna är till för era kunder
        En sida för aktiehandel ska givetvis ha MYCKET info och länkar så man kan ta sig runt SNABBT, spontant och enkelt
        Jag håller helt med Lasse Hilland ovan.

        Återställ funktionaliteten och gärna illa kvickt! Samt byt webbutvecklare!!!

        • Testningen sker internt och i samarbete med flera avdelningar. Vi har över 500 000 kunder och alla använder inte sidan på samma sätt vilket gör det svårt att testa för alla tänkbara scenario. Däremot jobbar vi väldigt aktivt med att fånga upp och samla in all feedback vi får på den nya navigeringen för att kunna göra den bättre och anpassa den efter våra kunders önskemål. All info ska finnas men behöver inte visas på en gång, det kan göra det svårt att hitta viktig info för en nybörjare till exempel. Jag tar vidare din feedback till våra utvecklare! Tack!

          Trevlig helg!
          /Arvid

          • Nej ALL info kan omöjligen visas på samma gång …hahaha
            Men när ni gör om en sida som fungerar till något som är irriterande och en ren klickfest så har ni gjort nåt rejält fel.
            Som ni gjort om sidan nu blir det ju alldeles för mycket tomma ytor.
            Vill ni dra det vidare in absurdum så kan nu ju ha HELA sidan i en enda dropdown meny! Det är säkert möjligt om ni fortsätter med websnubbarna ni nu har.
            Givetvis kommer folk ALLTID irritera sig när websidor görs om. Men det här är inte bra..
            Trevlig helg till ER också.

  6. Hej! Huvudmenyn fungerar inte på min padda (iOS/Safari). Jag är ny kund och hade inte lärt mig den gamla sidan, jag tycker att båda är svåra att hitta i.

    • Hej,

      Tack för input, jag har fört vidare din feedback till vår IT-avdelning som kollar på det. Givetvis ska sajten fungera ordentligt i en iPad.

      /Arvid

  7. Jag gillar inte heller riktigt att det blev fler klick när man ska hoppa mellan kontoöversikt och bevakningslista och sökfältet var bättre med en ruta direkt i listen. Det jag gilalr MINST dock är att ni har plockat bort mäklarstatistiken!! Det gjorde ni inte nu men för någon månad sedan eller två. Den vill jag ha tillbaka. Dessutom vill jag ha en enkel ”Allt eller inget” funktion när man lägger order.

    • Hej

      Antal klick har ökat och den feedbacken har jag fört vidare till våra utvecklare, jag har förståelse för att den förändringen inte passar med hur många använder sajten och det lyssnar vi på för att kunna förbättra framåt.

      Mäklarstatistiken har vi tagit bort då vi utför ett omfattande förbättringsarbete på den sajten och det då inte är tekniskt möjligt med nuvarande system att ha den gamla sajten uppe medan vi jobbar på den nya. Jag lovar att du kommer att bli nöjd med den nya funktionaliteten när den kommer på plats men ber dig att ha tålamod.

      Återkom gärna med fler synpunkter och funderingar.

      /Arvid

      • Tack det vaar bra att veta. Jag ser fram emot den nya mäklarstatistiken, jag var rädd ni hade tagit bort den helt. Tålamod har jag gott om.

  8. Jag, som de flest andra är lite ledsen över de extra klick som behövs för att ta sig mellan de vyer man använder mest (jag har redan fått klicka säkert 15 gånger extra bara idag). Kontoöversikt, Börsvy och Bevakningslistor har ju mycket större krav på lättåtkomlighet än exempelvis Erbjudanden eller Deklaration.

    • Hej,

      Tack för din input! Kontoöversikten kan du nu nå när som helst genom att klicka på den lilla portföljen uppe i högra hörnet, jag tar vidare din feedback till våra utvecklare.

      /Arvid, Avanza

      • Tack för svar Arvid…

        ..men…det är ju en core-funktion. Den ska väl inte vara undanskuffad uppe i ett ointuitivt hörn (där ingen tycks hitta den). Flytta upp Kundtjänst eller nån annan sällan-funktion istället.

        • Tanken med att flytta upp den dit var att den skulle gå att nå från alla sidor på sajten, men jag håller med om att den skulle kunna lyftas fram tydligare. Praktiskt vore att tex välja ett antal sidor som man har som bokmärken som en annan person nämnde här i kommentarerna. Vi uppskatta verkligen all feedback och använder den för att bli bättre och utveckla våra tjänster. Tack!

          Trevlig helg!
          /Arvid

  9. Gillar inte! Jag använder iPad3 och inga dropdown menyer funkar. Måste gå till hemknappen för att komma åt mina sidor/konton. Verkar vara dåligt genomförda tester!

    • Hej Anders

      Vad tråkigt att du inte gillar vår nya navigering. Vi tar tacksamt emot all feedback så att vi kan fortsätta att göra förbättringar. Just svårigheten att använda navigeringen på en iPad kollar vi extra mycket på så det kommer att lösas inom kort.

      Återkom gärna med fler frågor eller funderingar

      /Arvid

      • Angående inkognitoläge=privat. Om man istället använder Web browsern Chrome fungerar det. Du Arvid bör skriva det i dina svar.

  10. Snälla, stanna och tänk en gång till! Det är en rejäl försämring! Titta inte på Microsoft – de mest använda val skall inte grävas ner djupt. Hellre skulle jag vilja se tangentbord navigering mellan ”Börsskärm” och ”Kontoöversikt”. Åtminstone. Och högsta önskan – att man skall kunna välja egna sådana snabbkommandon, alla har väl sina favorit sidor man växlar emellan oftast.

    Dessutom det blev mycket tomt utrymme upptill, där ytan är mest värdefull.

    • Hej Tomasz,

      Tack för att du tar dig tid att skriva och dela din upplevelse med oss. Vi ska inte titta på Microsoft och vill absolut fortsätta att göra det enkelt att navigera på vår hemsida. Det du nu ser i den nya navigeringen är ett första steg till en förbättrad helhetsupplevelse, att ha snabbkommandon är ett bra förslag som vi tar med oss. Vi är tacksamma för din feedback och tar den med oss i detta arbete, vi är inte klar än!

      /Eric

      • Hej Eric,
        tack för tipset om portföljikonen! Men åt andra hållet då?

        • Jag förstår vad du menar, när man ska bläddra mellan dessa sidor blir det fler klick. tack igen för din input, jag tar vidare den i vårt arbete att bli bättre!

  11. Jag använder ofta sökfunktionen, och på desktop ska man nu klicka på ett litet förstoringsglas istället för en större ruta. Då ploppar en sidebar upp till höger, så man måste flytta fokus. Störande!

    I övrigt håller jag med om det andra säger – fler klick för att ta sig dit man vill. Skulle gärna se en drop-down med ”allt” i på högra sidan, indenterat efter kategori.

    • Hej
      Tack för att du hör av dig, vi samlar in all feedback för att kunna bli bättre. Sidebaren är flera som hört av sig om så det ska jag absolut ta vidare, antalet klick för att söka är dock detsamma men jag förstår vad du menar när det kommer till resterande sidor, det har blivit ett klick extra för vissa. Kontoöversikten kan du dock nå från alla sidor numera genom att klicka på den lilla portföljen uppe till höger.

      Återkom gärna med fler synpunkter

      /Arvid

  12. Det räcker med ett klick för att komma till sin kontoöversikt, det är den lilla portföljen uppe i högra hörnet. Jag missade det först och det verkar som de flesta har gjort det. Men jag letar fortfarande efter en liknande genväg till bevakningslistan, och som sagt sökfunktionen var bättre med bara en ruta direkt i listen.

    • Precis, portföljen uppe i hörnet är tänkt som en genväg. Jag ska ta vidare ditt förslag att ha liknande genväg till andra funktioner som används ofta.

      /Arvid, Avanza

  13. Sökfunktionen är något jag använder väldigt mycket och att nu behöva klicka på förstoringsglaset och plötsligt få en sidebar är bara irriterande, känns som en funktion som är väldigt förlegad och gammalmodig. Att som förut kunna skriva in det du söker direkt är så otroligt mycket smidigare och dessutom snyggare layout..

    Ser även gärna att menyerna syns bättre kanske med annan bakgrundsfärg än vit och grövre typsnitt..

    • Det funkar väl iofs nu också – fokus flyttas till inmatningsfältet direkt du klickar på förstoringsglaset. Men det är irriterande med en mindre klickbox + fokusskifte.

    • Hej

      Tack för din feedback, jag ska ta vidare den till våra utvecklare. Förut krävdes det ett klick i sökrutan för att sedan skriva in sökordet så antal klick är samma, är det sidebaren som är irriterande menar du?

      /Arvid

      • En annan funktion med sök som också försvunnit är att man inte längre kan bläddra mellan resultaten med piltangenterna. Vet inte hur många som använder just det, men jag gjorde det mest hela tiden…

        • Det är sådana detaljer som är väldigt värdefulla att få in, tack för det. Jag tar den feedbacken vidare!

          Trevlig helg!
          /Arvid

      • Härligt att ni tar till er och läser reaktionerna/synpunkterna som alla har, tack för det.
        Ja det är sidebaren som för mig är endast störande, som i mitt tycke inte tillför någon förbättring alls samt att jag kan tycka att menyerna är för blek men kanske kan rättas till med lite grövre typsnitt eller liknande.

        • Tack för att ni är så aktiva och kommer med förslag 🙂 Det är vad som gör oss bättre! Tar vidare din synpunkter!
          Trevlig helg!
          /Arvid

  14. Ni måste i varje återställa sökfunktionen! Kosmetiska förändringar och krångliga menyer kan jag leva med men sökfunktionen var något jag använde flera gånger per dag. Man kunde t ex snabbt få fram alla preffar genom att söka på ”pref”. Nu fungerar det inte längre. 🙁

    • Hej

      Jag vill framhäva att det är lika många klick för att göra ett sök nu som det var tidigare, är det sidebaren som du tycker gör att sökfunktionen inte fungerar ordentligt längre? Vi tar tacksamt emot alla synpunkter för att kunna bli bättre!

      Trevlig helg
      /Arvid

      • Tidigare kunde man genom sökfunktionen få fram en lista som sträckte sig över flera sidor. T ex på alla aktier med ”pref” i namnet. Nu fungerar det inte längre utan bara ett fåtal aktier visas. Det går lika snabbt at söka, men funktionen har helt klart blivit sämre. Har prövat på både iPad och desktop.

        • Jag förstår vad du menar, om du skriver preferensaktier nu så kommer det upp en länk till en lista över pref. aktier. Den gamla sökvyn du syftar på finns kvar under Kundservice -> Översikt.

          Jag tar givetvis vidare din input!
          /Arvid

  15. För många klick när jag vill gå till Mina sidor och kontoöversikt. Bättre att dropdown-menyn tas bort, den är bara störande

    • Hej Camilla

      Kontoöversikten har fått en snabbknapp som är i formen av en portfölj och är belägen uppe i det högra hörnet. Det minskar antalet klick och du kan nå den från alla delar av sajten.

      Återkom gärna med fler synpunkter och funderingar!

      /Arvid

        • Smart med denne snabbknapp, men præcis som Camilla skriver er den ganske anonym.
          Et forslag kunne være at flytte den og Navn til venstre og flytte OMXS og S&P til højre?

      • ”Portföljknappen” ser nu mera ut som en kikare. Som flera andra redan noterat – placera den på en mer central plats och gör om den till vad den ska vara, nämligen en portfölj!

  16. Håller helt med Peter Svensson.
    Fler klick = inte bra – lägg tillbaks undermenyerna synliga – eller gör det som ett alternativ som man kan välja.

  17. Jag tycker det är strålande hur ni bemöter feedback men jag tror att ni ska tänka en gång extra innan ni går tillbaka till något som liknar gamla sökfunktionen. Framför allt uppskattar jag med det nya att man inte flyttar sig till en annan sida för att få sökresultaten presenterade för sig.

    • Vi är väldigt tacksamma över att få in så mycket bra förslag och glada över att ha så engagerade kunder. Alla förslag och feedback som kommer in garanterar jag når rätt personer!
      Trevlig helg!
      /Arvid

  18. Väldigt snygg uppdatering. Jag gillar dock inte att ni gömt navigering i undermenyn ännu ett click bort. Detta kan ni enkelt lösa genom att under-menyn öppnas på hover alternativt att undermenyn ritas upp som tidigare! 🙂

  19. Måste säga att den nya uppdateringen var sämre, det har blivit jobbigare att navigera, det var mycket bättre innan, exempel sökrutan högst upp till höger, innan kunde man direkt skriva in det man sökte, nu måste man klicka runt mer mer, detta är en funktion som används ofta och er nya design gör det hela bara jobbigare.
    Ni borde ändra tillbaks det, det var mycket bättre innan.

    • Hej

      Tack för att du skriver till oss och delar dina synpunkter på vår nya navigering, det hjälper oss att bli bättre. Just sökrutan innebär inga fler klick, du klickar en gång på förstoringsglaset och sedan skriver du ditt sökord. Är det något annat du tycker är sämre med den nya navigeringen?

      Trevlig helg!
      /Arvid

      • Den nya uppdateringen har inte medfört något som på nåt sätt är bra, det har bara blivit sämre. jag ser även att jag inte är den enda som tycker så utan det är väldigt många, det ni kan göra åt saken är att ändra tillbaka det hela som det var innan, och här handlar det inte om att man inte är van vid det nya designen utan den är verkligen väldigt opraktisk, det fungerade bra innan.
        Ni borde istället fokusera så att det inte uppstår bugg på hemsidan.

        Jag hoppas att ni verkligen tar till det som folk har skrivit och klagat på och åtgärdar det, till den design som var innan, och inte bara frågar om feedback utan att göra åtgärder.

        • Vi är glada över att ha så engagerade kunder som bryr sig tillräckligt mycket för att höra av sig med sina synpunkter! Jag kan meddela att vi inte kommer att gå tillbaka till hur det såg ut innan men att vi kommer fortsätta att förbättra vår sida och i det arbetet är våra kunders feedback och förslag självklart väldigt viktigt. Som jag sagt tidigare samlar vi in all feedback och tar det vidare till våra utvecklingsteam.

          /Arvid

          • Klart vi bryr oss, börsen rör sig FORT! Tyvärr går navigering på sajten nu bedrövligt mycket långsammare och mindre spontant.
            SPARKA utvecklingsteamet snarast!

          • If it ain’t broke, don’t fix it. Om – och det är ett stort om – den nya navigationen blir bättre än det var förut i slutändan, så är den här positionen försvarbar. MEN, om ni inte löser ”för många klick och felplacerad ”kom till mitt innehav” som gör livet surt för desktopanvändare, så är frågan väldigt uppenbar: Varför behålla ett system som gör sajten mindre användbar? Jag hör att ni lyssnar och ska anpassa osv… Men om ni inte lyckas lösa kritiken med den nya navigationen är det ju inte användarna som är i fokus längre – låter mer som att ”någon” har bestämt att ni ska uppgradera, och denne någon får/kan inte ha fel, alternativt att det kostat tillräckligt mycket för att man inte vill skrota det nya systemet. Mitt tips är att släppa den fallande kniven om era ballonger inte fastnar på den tillräckligt bra.

  20. Sökfunktionen är något jag använder väldigt mycket och att nu behöva klicka på förstoringsglaset och plötsligt få en sidebar är bara irriterande

    • Jag förstår, tråkigt att du inte tycker om det. Antalet klick är detsamma men jag har förståelse för att sidebaren är en större förändring. Jag tar vidare dina synpunkter!

      Trevlig helg
      /Arvid

  21. Hej. Till skillnad från många andra så gillar jag faktiskt förändringarna!
    Men det är alltid svårt i början att lära om och behöva anstränga sig för någon som man nyss kunde utantill. Men det ansvaret ligger hos användaren. Däremot så går det inte att hitta stället där man byter courtageklass längre. Jag har även följt er egna länk och blir bara hänvisad till att sidan inte finns längre.
    När är det tänkt att fungera igen?

      • Se bifogad bild.

        Längst ner under ”våra courtageklasser” ser jag bara fyra tomma rutor, ingen information.

        De två rutorna med text under det händer det inget när jag klickar på.

  22. Hej Igen Inget svar av trevlige Arvid på kundtjänst.
    Jag tycker allt blivit sämre massa klick och inte tala om sökfunktionen som är bedrövlig!!!
    DI`s Börsnack gjorde samma tavla att låta it avdelningen berätta för användarna hur det ska vara och inte hur dom vill ha det.
    Tror ni kommer förlora användare pga detta./ Niklas

    • Hej,

      Ursäkta sent svar. Tack för att du hör av dig med dina synpunkter!
      Börsnack har möjligheten att ha två sajter igång samtidigt. För oss skulle det ta för mycket resurser i anspråk, en banksajt och en forumsajt är väldigt olika.
      Jag försäkrar dig om att vi samlar in all feedback vi får av våra kunder och tar med oss det i arbetet med vår sajt. Just antal klick är en synpunkt vi har fått och jag tar vidare den till våra utvecklare.

      Återkom gärna med fler synpunkter.

      /Arvid

      • Hej igen
        Det jag menade med di var att de också bytte sida vilket medförde att större delen användare försvan, hoppas inte det händer med er att era kunder försvinner pga försämringar.
        Tanken att byta bank har både jag och min fru pratat om.
        Mvh

  23. Jag saknar den gamla sökfunktionen med sökrutan på förstasidan. Den nya ogillar jag skarpt. Gå gärna tillbaka till den gamla sökrutan.

  24. Skulle det vara ett alternativ att kunna aktivera det gamla användar grännsnittet istället för att ni tar bort det helt?

    • Hej,

      Tyvärr har vi ingen möjlighet att ha två versioner av samma sajt utan vi lägger alla resurser på att underhålla och utveckla den sajten vi har. Därför tycker vi det är viktigt att fånga in all respons och synpunkter så att vi kan göra den så bra som möjligt.

      Återkom gärna med fler frågor!

      /Arvid

  25. Förresten, varför finns är det fortfarande omöjligt att lägga in stop-loss på Avanza appen på IOS

    • Hej,

      Avancerad orderläggning och S/L ligger i pipen för apparna, först vill vi få in bland annat interna överföringar. Kan tyvärr inte säga när det kommer att vara klart men vi är väl medvetna om att efterfrågan finns. Tack för din input.

      /Arvid

  26. Problemet med sökfunktionen är att man inte kan trycka ”TAB” för att få textmarkeraren till sökfältet. Nu måste man klicka med musen på förstoringsglaset och sen skriva, vilket såklart är mycket långsammare.
    Detta är en stor design-miss i min synpunkt. Hoppas ni kan fixa ett vanligt sökfält igen.

  27. Om man söker något och scrollar neråt och kommer nederst, och fortsätter scrolla, så börjar ”bakgrunden” (originalsidan) att fortsätta scrolla neråt….
    Lite skumt, den skall ju inte börja scrolla när jag kommer nederst i söklistan

  28. Jag använder tab-tangenten mycket men märker att den hoppar över sökförstoringsglaset när man vandrar uppe i sidhuvudet. Varför då? Det vore förnämligt om ni kan ni se till att fokus även hamnar där!
    En annan fördel vore om undermenyer öppnas genom ’hovering’. Med den nya huvudmenyn har klickandet ökat och det känns som en klar försämring.

    • Hej,

      Jag tar vidare din synpunkt om sökfönstret, det vore klart praktiskt om den kom upp när man trycker på TAB. Vi har kollat på möjligheten att ha menyer som öppnas vid mouseover men valt bort det då det lätt kan bli rörigt. Antalet klick har vi fått mycket feedback på och jag tar vidare det såklart. Tack för din input!

      /Arvid

  29. Bara hem knappen som fungerar när jag är inloggad, konstigt att lansera en uppdatering utan att kolla att den fungerar till 100% händer ingenting när jag klickar på mina sidor så jag kommer inte in på min börsskärm, fick titta på värdet på min depå idag för att se hur det går för aktierna.

    • Hej,

      Använder du en desktop eller en mobil/tablet när det inte fungerar? Du måste trycka på ”Börskärm” i undermenyn för att sajten ska komma upp.

      /Arvid

      • Jag använder IPhone6s och den senaste uppdateringen, när jag inte är inloggad kan jag trycka på alla menyerna, men så fort jag loggar in så kan jag bara trycka på hem och nyhets menyn, de andra händer där inget på, det fungerar fint om jag loggar in på en desktop, pratade med kundtjänst tidigare idag och de skulle ta det vidare med de som sitter med hemsidan, är det mer än jag som har det så?

  30. Tycker att ni haft en bra sajt där det mesta funkar som man förväntar sig. När ni nu försöker få till ett gränssnitt som ska fungera i allt från smartphonens lilla skärm till 28-tummare hos aktiva handlare tror jag att ni tänkt fel. Det går inte att klämma in allt i en gemensam handelsplattform för alla format. Utveckla appen för de som använder telefon, och låt sidorna på sajten vara fyllda med intressant information och möjlighet till snabba enklicksflytt = inga dropdown.

    • Hej!

      Tack för din input, kul att du har varit nöjd med sajten. Jag förstår vad du menar och kommer att föra vidare dina synpunkter. Även om vi jobbar med att utveckla vår app så att den ska bli bättre är det många som går mot sajten via mobila plattformar och då måste vi ta hänsyn till det när vi utvecklar vår sajt. Jag ska ta vidare din synpunkt om antalet klick, det har vi fått höra från flera användare och där hoppas jag vi kan få till en förbättring.

      Återkom gärna med fler synpunkter och frågor.

      /Arvid

  31. Tyvärr en klar försämring om ni frågar mig. Är det verkligen så många av era mest aktiva kunder som använder en mobil enhet så att hela siten måste anpassas därefter? Jag skulle ha gissat att de flesta av era aktivaste kunder sitter på en dator. Jag växlar ofta mellan kontoöversikten och börsskärmen och det har blivit krångligare. Sökrutan instämmer jag med de andra att jag saknar den gamla. Nu ska man träffa ett litet förstoringsglas istället för hela sökrutan och dessutom åker det ut en ruta till höger som känns onödigt.
    Och när jag skulle logga ut klickade jag på mitt namn och sen på den stora gröna rutan längst ner som jag tog för givet var logga ut, men då var den ”Sätt in pengar”. Hur ofta sätter man in pengar kontra loggar ut? Känns som ni kan byta plats på de två funktionerna.
    Hoppas ni kan ta tillbaka menyraden för oss med dator och utveckla mobilsiten separat för de med mobila enheter. Jag tyckte i och för sig att den gamla siten fungerade bra på ipad också.

    • Hej,

      Vad tråkigt att höra att du tycker den nya navigeringen är en försämring. En förvånansvärt stor andel av våra kunder använder sajten från mobilen, de mest aktiva använder traderprogram på sin PC så de berörs inte av den här förändringen alls. Vi tycker såklart det är viktigt att samla in våra kunders synpunkter oavsett hur aktiva de är.

    • Hej,

      Vad tråkigt att höra att du tycker den nya navigeringen är en försämring. En förvånansvärt stor andel av våra kunder använder sajten från mobilen, de mest aktiva använder traderprogram på sin PC så de berörs inte av den här förändringen alls. Vi tycker såklart det är viktigt att samla in våra kunders synpunkter oavsett hur aktiva de är och sammanställer all input vi får och tar vidare den till våra utvecklare.

      /Arvid

      • Varför får jag en cookieruta hela tiden som tycker jag skall uppgradera min webläsare för att göra inställningar? sparka kidsen på webavfelningen och skaffa dit någon backfull webbkodare från framfabtiden. (jag anväder webversionen från surfplatta… Btw)

  32. För mig är det oftast datorskärm som gäller eftersom jag föredrar att få överblick för listor, grafer etc. Och för att komma dit jag önskar vill jag klicka minimalt (eller helst tab-trycka).
    Att ni gör er sajt med responsiv design är bra men då finns det enligt mig ingen anledning att för stora skärmar ta bort och skala ner länkar och info som behövs för att snabbt komma dit man vill eller för att få överskådlighet.
    Exempelvis undrar jag varför ni tycker att den gamla menyn måste skäras ner och delvis läggas i drop down-menyer när utrymme på en stor skärm finns tillgängligt för vissa viktiga undermenyer? Likaså undrar jag varför en stor skärm måste ha ett förstoringsglas för att aktivera en sökfunktion? Det finns ju plats för ett tydligt sökfält till vilket man borde komma med ett tab-tryck och direkt kunna börja skriva…
    Att även kunna skapa genvägar vore önskvärt.

    • Hej,

      Vår ambition med den nya navigeringen är att skapa en mer intuitiv navigering som är lätt att förstå och lätt att hitta i. Den förra navigeringen med olika menyer på olika platser på sidan och flera undermenyer som visades samtidigt var svår att få en snabb översikt på. Dock enkel att arbeta med när man lärt sig var allt är. Med den nya navigeringen har vi samlat alla menyer på en plats och även minskat antalet sidor där det fanns dubbel information vilket gör det enkelt för nya kunder att hitta och förhoppningsvis enkelt för befintliga kunder att vänja sig vid.

      Vi har fått överlägset mest feedback angående antalet klick och jag kan hålla med om att en möjlighet att skapa genvägar skulle underlätta navigeringen mellan vissa sidor som man besöker ofta. Jag ska ta vidare det till våra utvecklare, tack för din input!

      /Arvid

      • Tack för svar!
        Jag förstår vad ni vill förbättra och det är naturligtvis bra om ni eliminerar navigering som förvirrar användaren.
        Jag vill dock poängtera att ni inte bör glömma bort de som sitter med stor skärm och där ledig yta mycket väl kan utnyttjas för att förenkla óch snabba upp navigeringen!
        Responsiv design kan ju med fördel optimeras för väldigt många skärmstorlekar…

  33. Känns som att det är en övergångsperiod innan man vänjer sig vid det nya systemet. Jag tycker det ser renare och snyggare ut men vet inte om det nödvändigtvis är svårare eller lättare att hitta runt.

    Utvecklings grafen i kontoöversikten har buggat för mig, häromdan så visade en nedgång på 30% vilket gav mig en smärre hjärtattack. När jag sedan gick igenom aktierna så visade det sig att det inte stämde.
    Jag har även en aktie som visar ett för lågt marknadsvärde och en nedgång på 28% vilket inte kan stämma eftersom mitt inköpspris är detsamma som kursen ligger på idag. Skapar en viss osäkerhet, det kan jag inte förneka.

    • Hej,

      Det krävs alltid lite tid för att hitta rätt när förändringar sker, vi hoppas att det i slutändan kan landa i något som både vi, och våra användare, är nöjda med. Därför är det extra viktigt för oss att samla in så mycket feedback som möjligt.

      Jag kan tyvärr inte svara på varför din graf beter sig som den gör, för att få svar på den så är det bäst om du skriver till oss från din inloggning på avanza.se så kan vi kolla närmare på det.

      Återkom gärna med fler frågor och funderingar!

      /Arvid

  34. En funktion jag saknar är grafer som justerats för utdelning, samt historisk utveckling i bevakningslistor också kan justeras för utdelning.
    Blir svårt att jämföra historisk utveckling då vissa bolag delar ut 6-7% varje år.

  35. Jag hoppas innerligt att funktionalitet ej försvinner i de mobilanpassade sidorna.. Finns en anledning att man surfar in på siten istället för att använda appen ibland. Har en stor mobil och vill kunna se allt..

    • Hej Henric!

      Vår målsättning är att ha en sajt som fungerar med full funktionalitet på både desktop och mobil samt appar med de funktioner som används mest. Tack för din input! Det hjälper oss att bli bättre!

      /Arvid

  36. Varför gör Avanza denna förändring? Att förbättra användarvänligheten? knappast o snarare tvärtom. Vill Avanza styra kundens beteende när det gäller informationssökning?

    • Hej!

      Vi har ingen lust att styra våra kunders beteenden utan har gjort förändringen baserat på de mönster vi ser av användare. Vad menar du exakt med informationssökning?

      Syftet var att göra sajten enklare att navigera på genom att minska antalet sidladdningar och fokusera informationen. Vi har fått mycket feedback av våra användare och kommer att göra uppdateringar den närmaste veckan för att dels minska antalet klick men också förbättra söken och den mobila upplevelsen. Kom gärna med fler förslag på förbättringar!

      /Arvid

  37. OMG!!! ni har förstört allt det man gillade med avanza, varför förändra nått som var så bra??? fyfan, skitdåligt, massa klick nu för att man skall komma ditt man vill, och på mobilen är det även värre… Dom ändringar ni gjorde 2år sen var ok, men detta är katastrof!!!

    Jag och andra har försökt få Er att fixa vinnare och förlorare aktie listan så man kan välja och se mer än dagens 1år,
    VI vill ha 3 år, 5år och 10år.

    Och på vinnare och förlorare fondlista se mer än 1år där också vill vi ha 3, 5 och 10år
    Fixa det om efterfrågas istället för att bara förändra det ni vill…

  38. Hej!

    Jag önskar ge feedback på nya layouten.
    Nya layouten har dessvärre inte förbättrat användarvänligheten ur navigationssynpunkt.
    T.ex. om jag ska in till min Kontoöversikt, vilket nu kräver två klick istället för tidigare ett klick.
    Kan låta som en liten grej, men då man klickar på det upp mot 50 ggr per dag, så är det otroligt frustrerande från att gå från ett klick till två klick. Jag har dessvärre svårt och se mervärdet i nya layouten..

    Mvh Jeffrey

    • Hej,

      Tack för din input! Vi har samlat in en stor mängd feedback de senaste dagarna och kommer med förbättringar kring söken, mobil användning och antalet klick. Antalet klick hoppas vi kunna fixa redan denna vecka och resten kommer i slutet av nästa. Tack för att du hör av dig med dina synpunkter!

      /Arvid

  39. Ja det var tråkigt det här.., gillade tyvärr inte heller uppdateringen. Samma för mig som många andra Mina sidor menyn och sökfunktionen är sämre än det varit innan. Avanzas sida har annars varit i en klass för sig, känts tidlös. Ibland ska man bara låta bra saker få vara. Ändra inte om något med bevakningslistorna i framtiden nu bara!

  40. Men för fan, senast förra året eller året där innan gjorde ni om sidan rejält. För varje förändring blir det jobbigare att navigera och att faktiskt se det man vill på ett strukturerat sätt. Sluta!

  41. Hittills har jag bara stött på funktioner som gör att det tar längre tid att navigera. Man får t.ex. välja och klicka en extra gång jämför med innan då man skall söka en produkt eller gå till inloggning via mina sidor. Vari ligger förbättringen?

  42. Instämmer med många av synpunkterna i kommentarsfältet. framförallt gällande sökfunktionen och antal klick i menyn.

    Men en viktig sak som jag saknar helt nu, som fungerade fint tidigare, är navigering i menyträdet med tangentbordet (tab, enter). Nu kan man inte tabba sig till en subnivå i navigeringen

  43. Har klagat förut, men det är skrämmande att ni kan släppa en så uppenbart dålig utveckling av siten. Menyerna fungerar bara delvis i IPad3. En annan fråga är varför framgår det inte vilket clearingnummer som kontot är anslutet till?
    Det är väldigt oklart vilka clearingnummer man ska använda för att föra över pengar till.

    • Hej!

      Om menyerna bara delvis fungerar kan det bero på att du har inkognitoläge påslaget i din browser. Det är en känd bugg som vi jobbar med att fixa tillsammans med en uppdatering där vi åtgärdar enligt mycket av den feedback vi har fått av våra kunder.

      Clearingnumret hittar du enkelt under insättningssidorna som du hittar här:

      https://www.avanza.se/mina-sidor/overforingar/insattningar

      Därifrån kan du även göra direktinsättningar som går mycket snabbare än vanliga överföringar om du har en av de banker som är tillgängliga.,

      Återkom gärna med fler frågor!

      /Arvid

      • Angående inkognitoläge=privat. Du har fel. Jag använder inte ”privat=inkognito”. Ändå fungerar inte menysystem mm. Om man istället använder Web browsern Chrome fungerar det. Du Arvid bör skriva det i dina svar.

  44. Det är bara att bita i det sura äpplet! Gå tillbaka, gör om gör rätt!

  45. Hej, skulle gärna ha portföljsymbolen precis till höger om Mina sidor för snabbare navigering

  46. Sökknappen funkar, blev också orolig för fler klick men det går ju lika snabbt idag.

    Däremot tycker jag det skulle vara trevlig i menyerna att om man lägger musen över pilen så ska den expanderas automatiskt, snabbar upp det hela lite i navigeringen och man slipper lite musklick.

  47. Ännu flera klick behövs för att nå sidor/funktioner som jag alltid använder. T.ex. – att nå kontoöversikt kräver fler klick, att söka kräver extra klick. Jag hade varit gladare om ni inte uppdaterade till nuvarande version.

  48. Ännu flera klick behövs för att nå sidor/funktioner som jag alltid
    använder. T.ex. – att nå kontoöversikt kräver fler klick, att söka
    kräver extra klick. Bra att ni försöker modernisera – men flera klicks
    är inte en bra lösning.

  49. Ärligt talat förstår jag inte vitsen med det. Vad är det som är bra med alla ständiga förändringar? Rullgardinsmenyer???

  50. Ni som jobbar på avanza säger att ni ska ta vidare all feedback/kritik, men det stannar där, ni åtgärdar inget.
    Vi vill ha tillbaka den designen som var innan, den fungerade väldigt bra och är mycket smidigare än den nya.

    Jag hoppas verkligen att det blir en skillnad snart och inte bara : ” vi tar vidare er feedback”

    • Hej!

      Vi tar till oss all feedback och för den vidare. Tack vare alla kommentarer från våra användare kommer vi med en mängd uppdateringar och buggfixar för den nya navigeringen redan i slutet av denna vecka samt nästa. Antal klick mellan kontoöversikt, börsskärm och bevakningslistor kommer förhoppningsvis fixas redan denna vecka.

      Tack för din input!

      /Arvid

  51. Jag har genom åren utvecklat och varit med vid utvecklingen av ett antal användargränssnitt, alltifrån administrativa till operativa flygtrafikledningssystem. Jag är ledsen att säga det men ni har gått från ett relativt snabbnavigerat och lättöverskådligt gränssnitt till ett som är mer tungarbetat och kräver relativt mycket av användaren. Dels faller menyerna inte ut vid mouseover, dels kräver menyerna att användaren lär sig och minns var menyvalen ligger (jämför med hur exempelvis Microsoft Word såg ut förr i tiden gentemot idag). Om jag ser till min egen användning av Avanza tror jag att genomsnittsanvändaren sannolikt spenderar över 95% av tiden på 3-4 sidor. Problemet är att navigation till var och ett av dom sidorna kräver att man går upp i navigationsmenyn och gör ett och oftast två musklick för att nå. Så tyvärr måste jag för tillfället ge den nya designen tummen ner.

  52. De enda knapparna som fungerar i den översta menyn är Hem och Nyheter.
    Kommer ingenstans utom Till kontot i Mitt innhav. Använder iPad 3 med senaste ios. Väldigt besviken på denna uppdatering av menyerna!

    • Hej,

      Om du har inkognitoläge påslaget i Safari så fungerar inte navigeringen som den ska, det är en bugg vi jobbar på. En lösning bör komma i slutet av nästa vecka.

      /Arvid

  53. Hej jag kan inte få fram dropdownmenyerna när jag loggar in via Safai på ipaden. Tex kan jag inte komma åt börsskärmen längre.

    • Hej,

      Om du har inkognitoläge påslaget i Safari så fungerar inte navigeringen som den ska, det är en bugg vi jobbar på att lösa till slutet av nästa vecka.

      /Arvid

      • Angående inkognitoläge=privat. Återigen fel. Jag använder inte ”privat=inkognito”. Ändå fungerar inte menysystem mm. Om man istället använder Web browsern Chrome fungerar det. Du Arvid bör skriva det i dina svar.

  54. Har kollat på min frus iPad mini. Där funkar allting! Men på min iPad3 funkar ingenting utom Hemknappen ov Nyheter i menyraden högst upp. Inga dropdown menyer kommer fram. Det går att lägga sälj/köporder och jag kommer in på mitt konto från startsidan. Men att till exempel byta courtagenivå går inte.

    • Hej,

      Kan det vara så att du har inkognitoläge påslaget? Då fungerar nämligen inte navigeringen, vi har en fix på det som kommer i nästa vecka.

      /Arvid

      • Angående inkognitoläge=privat. fel. Jag använder inte ”privat=inkognito”. Ändå fungerar inte menysystem mm. Om man istället använder Web browsern Chrome fungerar det. Du Arvid bör skriva det i dina svar.

  55. En sak som jag störde mig på var att när man ska logga ut. Det första man ser är en grön knapp ”Sätt in pengar”. Den känns väldigt fel. Den knappen hade varit bättre om den hade ”Logga ut”. Precis som när samma knapp heter ”Logga in” när du inte är inloggad.

    • Hej!

      Det är en åtgärd som vi kommer att genomföra efter feedback från våra kunder, målet är att det senast är fixat i slutet av nästa vecka.

      /Arvid

  56. Jag är intresserad av att veta vilken typ av kunder Avanza riktar sig till. Vem ser ni som er primära målgrupp?
    Det är säkert så att den nya navigeringen och förändringarna passar vissa bättre men för mig är det definitivt en försämring, och tyvärr följer den ett mönster.
    Jag har varit kund hos Avanza i många år men upplever tyvärr att er internettjänst passar mig sämre och sämre.
    Om ni tydligt svara på vilken typ av kunder och användare ni riktar er till och vill förbättra användarupplevelsen för, så kan jag sedan ta ett aktivt beslut om Avanza fortfarande är rätt val för mig.

    • Hej Thomas,

      Vi vill rikta oss till alla som bryr sig om sitt sparande och sina investeringar. Vårt kundlöfte är att hos oss får du mer över än hos någon annan och för att uppnå detta vill vi hela tiden skapa funktioner och tjänster som gör det billigare, bättre och enklare för dig att fatta beslut kring dina investeringar.

      Den nya navigeringen möttes av mycket synpunkter, vilket vi tycker är väldigt kul eftersom det visar att vi har engagerade kunder. De senaste dagarna har vi aktivt arbetat med att samla in feedback och synpunkter på de förändringar vi har gjort för att se vad våra kunder tycker och hur vi kan bli bättre. Det arbetet har resulterat i ett flertal uppdateringar som kommer inom ett par veckar.

      Den första är att minska antalet klick mellan kontoöversikten, börsskärmen och bevakningslistorna. Den förbättringen siktar vi på att genomföra redan denna vecka. Kommande förbättringar, såsom mobilupplevelse och sökfunktionalitet kommer att släppas i slutet av nästa vecka.

      Återkom gärna med fler frågor och synpunkter!

      /Arvid

  57. Mer klick och mängder med dropdowner (som numera döljer funktioner). Så jag instämmer med övriga: Tycker det har blivit klart sämre! Ni har gjort samtliga misstag inom UX när det gäller navigering. Tillbaka till ritbordet. Den här uppdateringen sporrar inte till att nyttja er tjänst, snarare tvärtom.

    Försöka skapa genvägar istället för att dölja och lyft fram sökningen. Ni borde ju ha data på vad folk klickar på mest. Har ni baserat menyn på data?

    T.ex. Mina Sidor borde jag komma till direkt när jag klickar på Mina Sidor.

    O.s.v.

  58. Utveckla en Windows 10 UWP app också…
    Tycker det blivit mer klick sen nya designen.
    /Anders

  59. trevlig idee med de tre favoritsidorna 🙂
    en kortkommando skulle göra det riktigt användbart!
    och (det är lite tjatigt) – slösa inte med utrymme! Ikonen får plats mellan ”Köp&Sälj” och ”Sök”.

  60. Hej.
    Jag skulle vilja ha möjligheten: Att när jag är i en list
    som jag har valt, oavsett om det är tex A-listan eller någon av mina skapade listor, så klickar jag upp en aktie, och i anslutning till grafen så skulle jag vilja ha en pilfunktion fram och tillbaka, som jag kan klicka fram nästa aktie direkt, så att den bläddrar i den lista som jag är i. Så man slipper att släcka ner, gå tillbaka till listan och välja nästa.

  61. Hej.
    På sidan Börsskärm kan jag redigera sidan lite som jag vill,
    bra funktion tycker jag.
    Kan ni inte ha en ”Toolbar” som låter mig välja mina mest
    använda knappar/funktioner, så kan den ligga överst oavsett vilken sida man är inne på, eller att man kan flytta den till högra eller vänstra sidan, lite som i autocad.

  62. hej Avanza! håller med de föregående talare som påtalat hur drygt det är med extra klick för både sökfunktion och bevakningslistor mm när man är på sin sida – den lilla portföljen i högra hörnet hittade jag tack vare bloggen här men den sitter felplacerad på något vis när man jobbar vid dator – en massa svävande över sidan och sedan dessa dropdowns som funkar USELT på mobilen. En sakt till : er sida har helt plötsligt börjat blanda ihop användarnamn för placerakonto och ert avanzakonto – ngt den inte gjorde tidigare. Och när man ska logga in på mobilen så blir rutan så stor att den itne är anpassad för en mobil och vill inte låta en skriva in … Tyvärr måste jag säga att den här ”moderniseringen” som ni kallar det istället känns som ett steg tillbaka sett ut användarvänlighet då dropdowns är riktigt enerverande.

  63. Trevligt med de nya genvägarna och att man från Avanza lyssnar på den kritik som getts om den nya sajten.
    Än bättre hade varit om snabblänkarna hade gått att nå från alla sidor, det är väl just finessen att det ska krävas ett klick och att den ska vara tillgänglig från alla sidor. Om man t.ex. befinner sig på nyhetssidan vilket jag ofta gör finns det inga genvägar, vidare till en snabb affär.
    Vidare kunde ju genvägen kanske fått en annan utformning både gäller länk-ikonerna(punkterna) och placeringen, som det är nu stjäl den flera rader av det värdefulla vertikala utrymmet. Därutöver har vi idag två snabblänkar till kontoöversikt, hur har man tänkt där? Önskedrömmen hade väl varit att återinföra möjligheten att själv få välja sina genvägar.

    Jag kan nog hålla med om det mesta som redan sagts, möjligtvis skulle jag kunna lägga till att jag skulle vilja ha möjligheten att kunna få alla nyheter på ett ställe istället för att separera i telegram och pressmeddelanden (det går snabbt att sortera med ögonen de nyheter som blir dubblerade), konstigt nog går det att få i läget börsskärm.

    • Hej!

      Tack för din input! Du kan nå din kontoöversikt oavsett var du är på sajten genom att klicka på portföljen uppe till höger men förstår vad du menar med egna genvägar. Det vore praktiskt och jag ska definitivt ta vidare den synpunkten. Var skulle du vilja ha alla nyheter på sajten förutom börsskärmen? Tar gärna vidare den synpunkten också 🙂

      Trevlig helg!
      /Arvid

      • Tack för responsen.
        ” Var skulle du vilja ha alla nyheter på sajten förutom börsskärmen? ”
        Nyheter/Telegram bredvid listen med Telegram , Pressmeddelanden skulle det finnas en länk med Alla nyheter precis som på sidan börsskärm. Tycker det är väldigt praktiskt att ha allt på ett ställe istället för att som idag dela upp nyhetsflödet på två sidor.

        Jag förstår fortfarande inte varför det inte ska vara möjligt att nå de mest användbara sidorna via en direktlänk FRÅN ALLA SIDOR, det är inte bara kontoöversikten jag vill nå via direktlänk.

        • Hej,

          Vi tar det med oss, men det är däremot inte bara en fråga om att lägga in alla funktioner som är praktiska på sajten. Vi måste även tänka på var vi ska lägga det ur ett designmässigt och användarvänligt perspektiv. De allra flesta använder sig mycket av börsskärmen i kombination med kontoöversikten, därför så är det viktigast att navigeringen finns där och att den då inte finns högre upp och stör de kunder som exempelvis aldrig/sällan använder börsskärmen.

          /Dan

  64. iPad/iPhone med Safari (standardläsaren): Drop down menyer fungerar inte. Det går heller inte att ändra sajtinställningar. MEN, lösningen är att använda CHROME som web browser.

    • Hej!

      Kontrollera så att du inte använder ”privat surf”. Vi har nämligen märkt att sajtens menyer inte riktigt fungerar som de ska då man har privat surf (ikognito läge i Chrome) aktiverat.

      Vi har kikat på problemet och kommer förhoppningsvis att åtgärda det hela inom kort!

      Vänligen
      Dan

  65. Era sidor har försämrats till den grad att jag kommer att lämna Avanza och gå till Nordnet – navigeringen helt värdelös, sökfunktion försämrad, försök att designa egen lista ok men den kommer inte upp som default vid nästa inloggning – tyvärr, tyvärr …

    • Hej!

      Det var mycket tråkigt att höra. Vilken del av navigeringen är det som du tycker är värdelös? Hittar du inte dit du ska eller ogillar du främst det visuella med drop down menyerna? Sökfunktionen har vi bara gjort om designen på. Det är alltså fortfarande samma sökresultat i listan. Om dina aktielistor inte sparas så beror det eventuellt på att du surfar med ”privat surf” aktiverat i Safari-webbläsaren. När du gör det så sparas inte inställningar så som aktielistor och andra inställningar som du gör på sajten.

      Vänligen
      Dan

  66. Om man tidigare sökte på till exempel ”mini s omx ava” fick man upp alla träffar på detta. Numera får man bara tio? Finns det något sätt att söka så att alla träffar syns?

    • Hej!

      Sökfunktionen visar endast en summering av resultaten och när det gäller Minisar så är funktionen framför allt användbar för att hitta en specifik Mini future (eftersom ytterligare data ej syns).

      Enklast är att använda den sortering som finns sedan tidigare vid Avanza Markets-listorna. Eftersom det finns 57 st Mini S med OMX som underliggande så skulle det innebära mer än 5st sidor i den gamla söklistan. Använder du listan vi länk nedan så ser du allt samlat och även information kring finansieringsnivå, stop loss, hävstån mm.

      http://bit.ly/1WeJlrr

      Vänligen
      Dan

  67. Hej igen Avanza vad sker egentligen med sidan ? Ska ni fixa till den mer eller nöjer ni er med att ha gjort den bra mycket sämre???
    Hur står det egentligen till med era webdesigners??
    Mvh

    • Hej!

      Vi jobbar hela tiden med att förbättra vår sajt för att göra den enklare att hitta på och mer användarvänlig. Vi lyssnade på kritiken den nya navigeringen fick och kom med förändringar efter bara några dagar för att minska antal klick som var det flest hade klagat på. Vad är det du tycker att vi kan göra bättre? Det är viktigt för oss att samla in all feedback så att vi kan utveckla våra tjänster.

      /Arvid

      • Alltså ni verkar ha greppat att många vill gå mellan börsskärm, bevakningslista och kontoöversikt.
        Men sättet ni nu lagt till detta på är ju bra mycket sämre än tidigare.
        Det är tre små obskyra pricka osv. Samt att man kan nå kontoöversikten nånstans från långbortistan upp i hörnet…
        Det funkar ju men inte alls speciellt bra. Det går ju för det första inte att ta sig direkt tillbaka till de tre nämnda från alla sidor som det gick innan.
        Ex vis om man går in på nån specifik akties sida kunde man ju förr blixtsnabbt gå tillbaka direkt, enkelt och snabbt mha länkarna som dessutom hade TYDLIG text och var enkla klicka på även med en pekskärm.

        Har ni provat sidan med pekskärm för övrigt? Tex de där tre små prickarna man ska navigera med?
        Eller den obskyra portföljväskan långt uppe i hörnet???

        Ursäkta om jag kommer och stör liksom och påpekar det men man får intryck av lekstuga och att webteamet har noll koll på hur användarna använder sidan.
        Tanken måste väl ändå vara att sidan görs FÖR kunderna Av webutvecklarna.
        NI borde givetvis låta fler användare testa sidorna innan ni ändrar om på det här sättet!
        Vet era chefer om vad ni håller på med????

        Mvh

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.