Har Volvo Cars potential att bli nästa folkaktie?

Av Avanza

28 okt 21

Share

Har Volvo Cars potential att bli nästa folkaktie?

Personbilstillverkaren Volvo Cars rullar mot Stockholmsbörsen med en stor ambition – att elektrifiera hela bolaget till 2030. Att det blir en av de största noteringarna någonsin i Sverige står klart, frågan är om det kan bli nästa stora folkaktie?

Volvo – en del av den svenska folksjälen

Den första Volvo-bilen såg dagens ljus 1927 när den rullade av produktionslinjen på fabriken i Göteborg. Resan därefter har varit en solskenshistoria där Volvo blivit ett urstarkt svenskt varumärke och en integrerad del av den svenska folksjälen. Många är vi som använt eller hört uttrycket villa, Volvo och vovve.

Resan började dock långt tidigare inom dagens SKF där Volvo var ett eget dotterbolag år 1926 och då i full färd med att tillverka en försöksserie om 10 bilar, alltså året innan den första bilen officiellt såg dagens ljus enligt historieböckerna.

Knappt ett årtionde senare, närmare bestämt 1935 börsnoterades AB Volvo. Volvo Cars som var en del av gruppen såldes senare till Ford Motor Company i USA år 1999. En tid senare såldes bolaget vidare till kinesiska Geely Holding år 2010 som nu avser att börsnotera bolaget i Sverige.

Därmed sluts cirkeln efter lite mer än två årtionden. Nu kommer vi investerare ha möjlighet att både äga Volvo Group (lastbilar, båtmotorer, anläggningsmaskiner och bussar) samt Volvo Cars (personbilar). Två separata bolag som delar en gemensam historia och dito varumärke via ett samägt bolag.

Historiskt skifte mot en elektrifierad framtid

Världen elektrifieras just nu och det gäller inte minst fordonsflottan, både på den tunga sidan likväl som på personbilssidan. Pionjären har varit Tesla med den visionära ledaren Elon Musk i spetsen och nu tyder alltmer på att den breda massans efterfrågan stiger. Troligen drivs det på av lägre priser på elbilar, miljömedvetenhet, politiska incitament likväl som högre bensin- och dieselpriser.

Globalt säljs omkring 100 miljoner bilar årligen och de flesta av dem har naturligtvis varit bilar med förbränningsmotorer. Enligt Internationella Energirådet fanns omkring 17 000 elbilar på vägarna år 2010. Spolar vi fram historien till 2019 var siffran uppe i 7,2 miljoner varav 47 % av dem återfanns i Kina. Det året såldes dessutom 2,1 miljoner elbilar globalt.

Andelen laddbara personbilar i Sverige uppgick till 178 024 i slutet på 2020, av dessa var 55 734 rena elbilar. I september meddelade branschorganisationen Bil Sweden att andelen laddbara fordon i Sverige utgjorde 53,9 % av månadens nybilsregistreringar. Rena elbilar, alltså om man exkluderar laddhybrider utgjorde en tredjedel.

När Volvo Cars nu går till börsen görs det med ambitionen om att fullt ut elektrifiera bolaget till år 2030. Redan i mitten på årtiondet skall minst hälften av omsättningen komma från rena elbilar. För att säkerställa detta har Volvo Cars och Northvolt dessutom bildat ett samriskbolag som har till syfte att utveckla och producera hållbara batterier.

Det saknas inte utmaningar

Omställningen från det fossila till det elektrifierade torde vara bolagets största omställning någonsin. För investerarna är det därför av största vikt att bolaget faktiskt klarar av omställningen, det är en existentiell fråga. En utmaning är kompetensförsörjningen där ingenjörer specialiserade på förbränningsmotorer ska skolas om mot en elektrifierad framtid samtidigt som Volvo Cars konkurrerar med sektorkollegorna om samma nyutexaminerade ingenjörer specialiserade på elektrifiering. Som om det inte vore nog kräver dagens elbilar betydligt fler halvledare, något det är brist på redan i dagsläget. Sist men inte minst behövs också en dramatisk ökning inom laddinfrastruktur, men problem är som bekant till för att lösas och en omställning är sällan en dans på rosor, men riktningen är glasklar.

Kan Volvo Cars bli nästa stora folkaktie?

För att besvara frågan kring huruvida Volvo Cars har potential att bli nästa folkaktie bör man fundera vad som karaktäriserar en sådan. Ett svar kan vara ett bolag som ägs av väldigt många men här handlar det ju om ett bolag vars aktier inte är noterade. Då kan vi i stället finna svar i det faktum att det är ett urstarkt varumärke i ett bolag som är en av Sveriges största privata arbetsgivare. Dessutom är det ett av landets största privata bolag i termer av omsättning. Definitivt största om vi skulle räkna med AB Volvo som faktiskt är den näst mest ägda aktien hos oss på Avanza med närmare 150 000 ägare över båda aktieslagen. Dessutom är det ett bolag som många känner till, har vänner som arbetar för eller som man hör om i media.

Förutsättningarna för att detta ska bli en folkaktie är därmed goda, men som alltid är det klokt att försöka göra sin hemläxa först. Det saknas trots allt inte utmaningar. Dessutom får man ställa sig frågan kring hur en kinesisk huvudägare påverkar ens syn. Sist men inte minst äger Volvo Cars även 49,5 % av Polestar som är en utvecklare av elbilar. Det bolaget går till amerikanska börsen via den noterade SPAC:en Gores Guggenheim nästa år, så prislappen i den transaktionen får du försöka balansera i sinnet när du funderar kring huruvida Volvo Cars ska bli en del av din portfölj eller ej.

Alldeles oavsett är detta en nationalklenod i onoterad miljö som har goda möjligheter att bli det i en noterad miljö likväl.

Resan rullar nu vidare på börsen och kollektivt kan vi glädjas åt att det blev just Stockholmsbörsen som fick fjädern i hatten.

Allt gott,
Nicklas

Relaterade inlägg