Vad innebär Metaverse egentligen?

Av Avanza

06 dec 21

Share

Spaltkilometer har skrivits om Metaverse som är ett av årets hetaste buzzwords. Men vad är det för någonting och vilka bolag rider på trenden? Låt oss spana in det!

Just nu är det många som pratar om Metaverse eller Metaversum. Termen myntades första gången i Neal Stephensons bok Snow Crash från 1992. Där beskrevs Metaverse som en tredimensionell värld i en virtuell verklighet där människor sökte skydd från den dystopiska verkligheten. Boken har utsetts till en av de 100 bästa engelskspråkiga novellerna sedan 1923 av tidsskriften TIME Magazine, tillika året som tidsskriften grundades. Närmare 30 år efter bokens utgivning frågar vi oss nu om framtidsspaningen kommer bli verklighet.

Vad innebär Metaverse?

När termen nu upplever en renässans är det som övergripande begrepp för att beskriva internets framtid och det troliga nästa steg i dess utveckling. Ett steg där vi förväntas kliva in i internet tredimensionellt i stället för att uppleva det tvådimensionellt som idag.

Facebook har nyligen bytt namn på bolaget till Meta för att skicka ett signal värde om att de anser att framtiden tillhör Metaverse. Bolagets VD Mark Zuckerberg beskriver fenomenet som ett internet du kommer befinna dig i snarare än titta på. Här kan du se en sammanfattning av vad Mark sa under bolagets Keynote Connect 2021 när de samtidigt berättade om namnbytet. Det ska även tilläggas att Meta äger Virtual Reality-varumärket Oculus som de köpte 2014 för 2 miljarder dollar.

Venture Capital-investeraren Matthew Ball som också är framträdande på området har en något längre förklaring:

The Metaverse is a massively scaled and interoperable network of real-time rendered 3D virtual worlds which can be experienced synchronously and persistently by an effectively unlimited number of users with an individual sense of presence, and with continuity of data, such as identity, history, entitlements, objects, communications, and payments.

Här kan du se en intervju med honom via Bloomberg där han berättar mer om hur han ser på fenomenet.

De flesta är överens om att det handlar om någon form av digitala världar som är obegränsade i termer av antal personer som kan delta samt det faktum att historik, identitet, transaktioner och digitala ägodelar (ex. NFT:s) ska kunna flyttas mellan olika världar, precis som i den fysiska världen. Den här digitala världen ska ha en egen ekonomi, innehåll och upplevelser där allt som sker däri pågår ”live”. Dessutom ska fysiska produkter kunna köpas via virtuella världar, istället för den tvådimensionella e-handel vi är vana vid idag.

Är detta något jag behöver bry mig om?

Redan idag interagerar hundratals miljoner människor i digitala världar, oftast i spelvärldar. Det kan sägas vara en tidig förlaga till vad de flesta menar när de pratar om Metaverse. Istället för gårdagens spel som man köpte i den fysiska butiken, spelade till slutet och sedan lade på hyllan så blir allt fler spel öppna digitala världar. Dessa världar expanderar löpande och människor från hela världen samlas, interagerar och spelar tillsammans. Många av spelen har dessutom egna ekonomier där spelarna kan köpa digitala varor för riktiga pengar, för att exempelvis smycka ut sin karaktär.

Här kommer en tänkvärd reflektion som jag ser som ett tecken i tiden. Sony Playstation 2, med sina 157 miljoner sålda ex, är den mest framgångsrika spelkonsolen genom tiderna i termer av försäljning. Spelplattformen Roblox som noterades för en tid sedan och som bäst beskrivs som ett YouTube för spel lockar många ungdomar, närmare bestämt över 200 miljoner dito på månadsbasis. Ett annat talande exempel är Fortnite som ifjol höll en konsert i den digitala spelvärlden med artisten Travis Scott. Hur många deltagare var det som såg den? 27 miljoner digitala åskådare från hela världen. Det är ett intressant exempel som vittnar om att digitala spelvärldar börjar bli mycket mer än bara spel och dess ekonomier snurrar dygnet runt.

I spelet Roblox förändrar var femte spelare sin avatar dagligen, “Image is everything in virtual experiences” och lyxindustrin har inte varit sena på anamma trenden. I samma artikel framgår att lyxbolagen ibland kan sälja digitala tvillingar av fysiska produkter för en högre prislapp i den digitala världen än i verkligheten. En analytiker på Morgan Stanley menar att lyxindustrin kan sälja digitala varor för över 500 miljarder kronor år 2030 vilket skulle lyfta hela industrins intäkter 10% och EBITDA-resultatet med 25%. Nike har nyligen slutit ett partnerskap med Roblox och skapat ”Nikeland” där man kan spela olika sporter och ha roligt tillsammans, men naturligtvis även köpa digitala saker till sin avatar.

Bloomberg Intelligence menar att Metaverse är nästa stora techplattform som attraherar spelutvecklare, sociala nätverk och andra ledande techbolag som vill kapitalisera på en trend som kan vara värd motsvarande över 7 000 miljarder kronor redan 2024. I den stora siffran ryms intäkter för spelutvecklare likväl som hårdvaruleverantörer men även live-events i de digitala världarna likväl som marknadsföring. Faktum är att en allt större andel av yngre individer återfinns i dessa digitala spelvärldar och då måste marknadsföringen följa med för att adressera målgruppen.

Vilka bolag ger exponering mot trenden?

Roundhill Investments har lanserat en ETF som ger exponering mot Metaverse. Nedan kan du se innehaven som ingår i fonden. Dessvärre går inte den börshandlade fonden att köpa i Europa men man kan ju inspireras av innehaven. I min mening har vissa bolag tydligare koppling än andra men på listan samsas bolag som är direkta underleverantörer av hårdvara såsom Nvidia, Qualcomm, TSMC, Intel och AMD likväl som de som levererar mjukvara ex. Nvidia (igen), Unity m.fl. och sist men inte minst har vi  exempelvis Roblox, Microsoft och Meta som står för användarupplevelsen.

  1. Nvidia
  2. Roblox
  3. Microsoft
  4. Meta
  5. Unity
  6. Amazon
  7. Tencent
  8. Apple
  9. Qualcomm
  10. Autodesk
  11. TSMC
  12. SEA
  13. Snap
  14. Intel
  15. Sony
  16. Matterport
  17. Take Two Interactive
  18. AMD
  19. Fastly
  20. Alphabet
  21. Coinbase
  22. Samsung Electronics
  23. Adobe
  24. Electronic Arts
  25. Cloudflare
  26. Walt Disney
  27. Akamai Tech
  28. Alibaba
  29. Lumen Tech
  30. Skyworks Solutions
  31. PTC
  32. Hexagon
  33. Bentley
  34. Limelight
  35. Nintendo
  36. Equinix
  37. Activision Blizzard
  38. Bilibili
  39. Square (Block)
  40. Paypal

Sist men inte minst ska tilläggas att Metaverse är en framtidsvision. Det har dock snabbt blivit ett buzzword efter att de stora techdrakarna annamat det hela, vilket satt fart på många bolags aktier. Här bör man vara lite försiktig, även om trenden är väldigt spännande så lär det ta relativt lång tid för den att spela ut.

Vi ses i framtiden
Nicklas

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza.

Relaterade inlägg