Tips och viktiga datum inför årsskiftet 2017/2018
Allmänt
Öppettider
Kundservice har öppet som vanligt under alla handelsdagar; måndag till torsdag 08.30 – 20.00 och fredag 08.30 – 17.30. De enda avvikande dagarna är juldagen den 25/12, annandag jul den 26/12 och nyårsdagen den 1/1 då kundservice har stängt.
Kundservice och mäkleri når du på telefon 08-562 250 00. Du kan också skicka ett meddelande till oss om du har några frågor eller funderingar.
Här ser du USA:s, Kanadas och de europeiska börsernas öppettider.
Kvitta vinst mot förlust
Vi hjälper dig att räkna ut om du kan kvitta dina vinster mot eventuella förluster före årsskiftet. Allt du behöver göra för att få en förifylld K4-blankett är att klicka på en knapp. Skapa en K4 här!
Sista dagen för…
OBS! Datumen för insättning, uttag och interna överföringar av pengar gäller under förutsättning att allt går som det ska. Om du vill vara helt säker på att överföringen ska hinna ske innan årsskiftet rekommenderar vi dig att göra den några dagar tidigare.
8 dec | Vi måste ha fått in uppdrag om överföring av värdepapper från oss till annan bank eller mellan olika personers konton hos oss. |
15 dec |
Ansökan om tjänstepension från dig som arbetsgivare ska ha inkommit till oss för att hinna registreras innan årsskiftet |
18 dec | Sista dag för dig som arbetsgivare att beställa en faktura från oss för att göra en engångsinsättning till tjänstepension |
18 dec | Sista dagen att registrera ett nytt autogiro och göra en engångsdragning, innan kl 14.00 |
21 dec | Vill du göra helt eller delåterköp av kapitalförsäkring via blankett behöver vi ha din ansökan senast kl 13.00. Observera att du måste ha sålt av eventuellt värdepapper och ha likvida medel tillgängliga för att vi ska kunna garantera att återköp blir utfört. Blankett krävs enbart för minderårig. Övriga begär snabbast delåterköp via uttagssidan. |
22 dec | Sista dag för att vi ska kunna garantera att insättning till IPS och pensionsförsäkring sker avdragsgillt för dig som har enskild firma eller saknar rätt till tjänstepension i din anställning. För övriga är insättning på IPS och pensionsförsäkring inte längre avdragsgillt. |
28 dec | Sista dagen att göra en engångsdragning via ett redan godkänt autogiro, innan kl 14.00 |
28 dec | Sista dagen att sätta in pengar till ditt clearing- och kontonummer på Avanza |
29 dec | Innan kl 9.00: uttag till annan bank. Om det är första gången du begär ett uttag kan det dock ta längre tid. Läs mer här. Innan kl 17.00: intern överföring mellan egna konton på Avanza Innan kl 17.00: direktinsättning |
Bra att veta om
Insättningar
Om du gör en direktinsättning ska den vara gjord senast den 29 december innan kl 17.00 för att den ska hinna komma in på ditt konto innan årsskiftet. Gör det gärna i god tid innan för att vara säker på att insättningen hinner gå igenom.
För att du ska hinna göra en banköverföring från din andra bank till ditt clearing- och kontonummer hos oss före årsskiftet behöver du begära överföringen senast den 28 december.
Om du ska göra en insättning via autogiro för första gången behöver du registrera överföringen senast den 18 december innan klockan 14.00. Om du har gjort en insättning via autogiro förut gäller den 28 december innan kl 14.00.
Uttag
För att du ska hinna göra ett uttag till din andra bank innan årsskiftet behöver du göra uttaget senast den 29 december innan klockan 09.00, men gör den gärna några dagar innan för att vara på den säkra sidan. Om det är första gången du begär ett uttag kan det ta längre tid. Tänk på att du av säkerhetsskäl bara kan ta ut pengar till konton som är registrerade på dig själv.
Överföring av värdepapper
Om du ska föra över värdepapper från din andra bank till ditt konto hos oss behandlar vi uppdragen allt eftersom de kommer in. Eftersom vi är beroende av den andra banken vid en sån överföring kan vi inte garantera något flyttdatum.
För att vi ska hinna boka överföringar av värdepapper mellan olika personers konton hos oss, eller från oss till en annan bank, innan årsskiftet måste vi få in ett korrekt överföringsuppdrag senast fredagen den 8 december. Värdepapper som du vill flytta internt mellan dina konton hos oss och som går att flytta via vår flyttfunktion går i realtid under börsens öppettider.
Årsbesked och deklarationsunderlag
Årsbeskedet för 2017 kommer att finnas tillgängligt på ditt konto i början av januari 2018. Deklarationsunderlaget för 2017 kommer finnas tillgängligt senast den 31 januari 2018. Du hittar dokumenten under Mina sidor > Deklaration.
För dig som har…
Tjänstepension
För att vi ska kunna garantera att tjänstepensionsförsäkringar registreras innan årsskiftet behöver vi ha mottagit ansökningshandlingen från dig som arbetsgivare senast den 15 december.
Om du som arbetsgivare vill göra en engångsinsättning till kontot innan årsskiftet behöver du ha beställt en engångsfaktura från oss senast den 18 december. Beställningen gör du genom att skicka ett mejl till oss på tjanstepension@avanza.se där du uppger företagets namn, vem eller vilka anställda som avses samt belopp per person. Om den anställde har flera försäkringar, uppge även försäkringsnummer. Vi skickar sedan ut en engångsfaktura på önskat belopp med förfallodatum 27 december.
Privat pensionsförsäkring eller IPS (och har inkomst av aktiv näringsverksamhet eller saknar pensionsrätt i din anställning)
Du som har inkomst av aktiv näringsverksamhet eller saknar pensionsrätt i din anställning kan fortfarande sätta in pengar i en IPS/pensionsförsäkring avdragsgillt. Du behöver göra insättningen senast den 22 december för att vi ska kunna garantera att den görs innan årsskiftet. Normalt sett ska det gå bra att göra insättningen även efter den 22:a, men då kan vi inte garantera att den hinner bokas in under 2017.
Kapitalförsäkring
För att göra helt eller delåterköp för minderårig före årsskiftet behöver vi ha blanketten senast den 21 december kl. 13.00. Myndiga och företag begär snabbast delåterköp via uttagssidan. Se rubriken ”Uttag” en bit upp i blogginlägget för information om när du behöver göra återköpet.
Vill du som myndig eller företag göra ett helt återköp, det vill säga avsluta försäkringen, behöver du kontakta oss genom att skicka ett meddelande, ringa oss eller skicka in blankett. Då gäller den 21:a som sista datum att begära detta.
Tänk på att det måste finnas likvida medel som motsvarar återköpet tillgängligt i din kapitalförsäkring. Har du värdepapper som inte handlas dagligen på kontot kan vi inte garantera att de hinner säljas av så att återköpet görs i tid.
Här hittar du information om skattereglerna för din kapitalförsäkring
Kapitalförsäkring med kredit
Inför varje årsskifte gör vi en automatisk reglering av den nyttjade krediten på kreditkonton kopplade till kapitalförsäkringar, givet att det finns motsvarande saldo på kapitalförsäkringen. Om du vid årsskiftet har ett saldo på kapitalförsäkringen samtidigt som du har en skuld på kreditkontot kommer vi alltså att flytta över den del av saldot som motsvarar skulden på kreditkontot. Detta innebär att vi överför de pengar som du inte lånar, och att du därmed bara betalar skatt för den belåning du utnyttjar över årsskiftet, samt att du får en enklare och mer överskådlig översikt av hur mycket du faktiskt lånar.
Konton med fullmakt
Från och med den 3 januari behöver den som är fullmaktshavare för ett konto själv vara kund hos oss. För att komma åt kontot som du har fullmakt för ska du framöver logga in via din egen inloggning där du kommer åt och kan administrera den andra personens konto.
De fullmaktshavare som redan idag har ett eget konto hos oss kommer från den 27 december se den andre personens konto på sin inloggning. Om man som fullmaktshavare inte öppnar ett eget konto innan den 3 januari så kommer fullmakten att plockas bort.
Vi ber även de personer som äger ett konto där det finns en eller flera personer som har fullmakt att ändra sitt lösenord.
Samägda konton
Alla delägare av ett samägt konto behöver från och med den 3 januari ha ett eget privat konto hos oss.
Om någon av delägarna saknar ett privat konto den 3 januari kommer vi spärra handeln på kontot, förutom för vanliga fonder som kommer kunna handlas som vanligt.
Anledningen till att alla delägare behöver ett privat konto är ett nytt internationellt regelverk som vi behöver förhålla oss till. Det innebär att vi behöver veta vem av er delägare som lägger en order på ert gemensamma konto. Därför behöver alla delägare ha en egen inloggning så att man kan administrera det samägda kontot och lägga order därifrån.