Vad kan jag göra om jag får svårt att betala mitt bolån?
Spridningen av coronaviruset gör att många hushåll och företag kan möta ekonomiska påfrestningar. Även om krisen förväntas vara övergående så kan effekterna bli betydande. Vi har pratat med Camilla på Stabelo, som är kreditgivare för vårt Bolån+.
Vad kan ni göra för att hjälpa kunder som har hamnat i ekonomiska problem?
Våra gemensamma samhällsinsatser för att minska smittspridning får tyvärr negativa konsekvenser för många företag, många känner en stor oro och kanske redan har blivit drabbade i form av permittering eller varsel. Har du blivit drabbad ska du höra av dig till din bolånegivare, när det finns särskilda skäl kan banker och låntagare exempelvis komma överens om att tillfälligt minska eller pausa amorteringarna. Och ett inkomstbortfall kopplat till coronaviruset är ett sånt särskilt skäl.
Jag är drabbad och har lån hos Stabelo genom Avanza, vad gör jag?
Tveka inte att höra av dig till oss om du är drabbad och skulle vara hjälpt av att pausa amorteringar under en period. Maila oss på bolan@stabelo.se eller ring 010-410 35 00. Håll också utkik efter stödåtgärder som sätts in av myndigheterna just nu. Är du egenföretagare så sjösätts nu olika former av skattelättnader, arbetsgivaravgiftsbefrielser etc. Regeringen har också avskaffat karensdagar och det diskuteras olika typer tillfälliga förbättringar av bland annat A-kassan. Samhället mobiliserar och det kommer finnas hjälp att få för många.
Hur håller man sig uppdaterad som bolånekund?
Det finns ett antal informationskällor som kan vara bra att hålla koll på som bolånekund.
Konsumenternas: Aktuellt om coronaviruset – covid19 för bankkunder
Regeringskansliet: Regeringens kommunikation om krispaket till småföretagare
Krisinformation.se: Information till anställda, arbetsgivare och företag