Är tjejer bättre på att investera? Se de bästa tjejernas 10 favoritaktier!
I veckan var det tjejkväll på börsen och vi var givetvis där, inte bara med tjejernas favorit Claes Hemberg då utan även med en hel patrull med härliga tjejer från kontoret.
Det blev tydligen fullt hus och jättesuccé (jag som skriver det här fick av naturliga anledningar inte vara med). Inte konstigt med tanke på att hela 27 550 tjejer blivit kunder hos oss under det senaste året. Det är väldigt roligt tycker vi och vi är glada att vi fick vara en del av kvällen.
Inför kvällen var vi lite nyfikna på vilka aktier som lockar de kvinnliga spararna. Nedan ser ni en lista över de bolag som är mest överrepresenterad bland kvinnliga ägare hos Avanza.
Aktie | Verksamhet | Börs | Överrep* | +/- 1 år** | ||
---|---|---|---|---|---|---|
KS | 1 | Odd Molly International | Kläder | 94% | -11,0% | |
KS | 2 | The Lexington Company | Kläder | 82% | 36,3% | |
KS | 3 | Probi | Probiotika | 48% | 170,2% | |
KS | 4 | Hennes & Mauritz | Kläder | 39% | 25,1% | |
KS | 5 | Pfizer | Läkemedel | 37% | 42,5% | |
KS | 6 | AstraZeneca | Läkemedel | 35% | 7,0% | |
KS | 7 | SCA | Skogsindustri | 32% | 19,9% | |
KS | 8 | Lammhults Design Group | Design | 30% | 13,5% | |
KS | 9 | Axfood | Dagligvaror | 30% | 52,5% | |
KS | 10 | Hemtex | Detaljhandel | 28% | 1,7% |
* Procentuell överrepresentation av kvinnliga ägare bland Avanzas kunder. Detta räknas fram genom förhållandet mellan andelen kvinnliga ägare bland Avanzas kunder i den enskilda aktien och andelen kvinnliga kunder hos Avanza. Vi har baserat listan på aktier som har över 250 ägare.
** Utveckling under 1 år med uppdaterat med stängningskurs per 2015-05-05. För att se avkastningen på andra tidsperioder, tryck på respektive värdepapper. Källa: Avanza
Är tjejerna bättre på att investera?
En annan aspekt vi ville följa upp var huruvida kvinnor placerar bättre än män. Ett mått som ni säkert märkt att vi har börjat använda oss av är Superinvesterare*, med andra ord de som tagit lägre risk men fått högre avkastning än börsen. Vi såg att en större del (16 %) av våra kvinnliga kunder är Superinvesterare* än av våra manliga kunder (12 %). Naturligtvis tog vi även reda på vilka deras favoritaktier är!
* Superinvesterare: Kunder som i sin portfölj tagit en lägre risk än OMXS30 under det senaste året (mätt i standardavvikelse), samtidigt som de har fått en högre avkastning.
Aktie | Verksamhet | Börs | Andel SI* | +/- 1 år** | ||
---|---|---|---|---|---|---|
KS | 1 | Autoliv | Bilsäkerhet | 28% | 47,7% | |
KS | 2 | Loomis | Kontanter | 27% | 51,5% | |
KS | 3 | Securitas | Säkerhet | 26% | 51,5% | |
KS | 4 | Duni | Bordsartiklar | 25% | 22,1% | |
KS | 5 | Hemfosa Fastigheter | Fastigheter | 24% | 69,1% | |
KS | 6 | Kambi Group | Sportbetting | 24% | 219,8% | |
KS | 7 | Novo Nordisk | Läkemedel | 24% | 55,2% | |
KS | 8 | Berkshire Hathaway | Försäkring | 24% | 12,9% | |
KS | 9 | Probi | Probiotika | 24% | 170,2% | |
KS | 10 | Pfizer | Läkemedel | 24% | 42,5% |
* Procentuell andel av de kvinnliga ägarna i aktien som är Superinvesterare.
** Utveckling under 1 år med uppdaterat med stängningskurs per 2015-05-05. För att se avkastningen på andra tidsperioder, tryck på respektive värdepapper. Källa: Avanza
Ett snack med Lexingtons VD Kristina Lindhe
Det är rätt tydligt att det nyintroducerade Lexington är en favorit bland tjejer så vi passade naturligtvis på att få några kommentarer från VD Kristina Lindhe.
Hur känns det att vara noterad, vad är den stora skillnaden mot tidigare?
Tack, det känns bra. Det är inte så stor skillnad mot tidigare faktiskt. Vi jobbar på med vår affärsmodell enligt vår långsiktiga plan och fortsätter bygga värde i vårt varumärke.
När började ni känna att en notering var möjlig, har det funnits i planeringen länge?
Ja, vi har tänkt på det som en möjlighet en längre tid, och nu passade det väl in i vår strategi, tiden var mogen och vi var klara att ta steget.
Vad får ni för typ av frågor från era aktieägare?
Vi får ganska få frågor om företaget och börsen. De flesta frågorna handlar om våra kollektioner och om våra produkter. Många kommenterar våra höga kvalitéer, och är väldigt nöjda med våra produkter, vilket är jättekul.
Vi önskar givetvis Lexington och alla våra kunder som är aktieägare ett stort lycka till i framtiden!
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida.