4 av 10 väljer bort livsmedelsjättar

4 av 10 konsumenter har slutat köpa mat och dryck från företag som de anser vara dåliga för miljön. Det visar en nyligen genomförd studie av banken ING, gjord på 15 000 européer och amerikaner. Ett konsumentbeteende som framför allt är tydligt bland yngre konsumenter. Det här är alltså något som en långsiktig investerare bör ta hänsyn till för att bli framgångsrik över tid.

Konsumenternas förtroende livsviktigt

Bland konsumenter under 34 år har nära hälften (48 procent) slutat handla mat eller dryck från bolag som de menar har misslyckats med att ta tag i viktiga miljöfrågor.

Siffror som dessa sätter ljuset på varför en tydlig hållbarhetspolicy och ett aktivt hållbarhetsarbete är en närmast avgörande faktor för bolags långsiktiga framgång. Trenden går helt klart mot mer medvetna konsumenter.

Ur en investerares perspektiv är detta självklart en viktig trend att ha koll på. Livsmedelsbolag är precis som till exempel klädbolag, mycket konsumentnära bolag och hela deras existens är avhängig av att de har slutkunden, det vill säga vanliga människors, förtroende.

 

 

Se upp för green washing

Självklart är inte en snyggt presenterad hållbarhetspolicy lika med en given köpsignal. Det finns mycket green washing därute, det är inget man ska sticka under stol med. Men att aktivt titta på och fundera över hur väl ett bolag är anpassat till mer medvetna konsumenter, det är något som borde vara en självklar del av av analysprocessen.

//Johanna

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza. 

Relaterade inlägg