Avanza – bäst på service 2015!

Igår fick vi äran att ta emot ett nytt härligt pris – bästa service inom kategorin Finansiella tjänster av ServiceScore!

Vår kundservicechef Maria beskriver känslan

Våra kundservicemedarbetare
Våra kundservicemedarbetare

Den där pirriga känslan i magen infann sig igår när vi satt och väntade på ”vår” kategori. Aldrig har det känts så kul som när vårt namn kom upp ensamt på skärmen – wow, vi vann!

Uppe på scen fick jag frågan vad nyckeln till vår framgång är, vi har ju vunnit SKI fem år i rad, och nu det här fina priset. Mitt svar var enkelt: det är lätt att ge kundservice i världsklass när man jobbar på världens bästa företag med världens bästa kunder och medarbetare. Svårare än så är det inte!

Lite mer konkret handlar det om att leva upp till vårt kundlöfte. På Avanza tar alla ansvar för kundupplevelsen och sätter alltid service och kunden i första rum. Det gör vårt jobb på Kundservice så mycket enklare. För oss handlar service först och främst om att skapa en relation och en känsla av kärlek men också att inspirera till engagemang hos de vi pratar med. Tänk att få jobba på Kundservice och vara den som gör skillnad i någons sparande och dessutom ha kul på jobbet!

/Maria Christofi Johansson, Chef Kundservice

Hur är det då att jobba på Avanzas kundservice? Vi frågade en av våra medarbetare, Eric.

Eric Narfström
Eric på Kundservice

Att arbeta tillsammans med våra kunder är väldigt stimulerade, vi arbetar i ett högt tempo för att varje dag leverera kundservice i världsklass men framförallt skapar vi långsiktiga relationer. Som medarbetare på Kundservice är vi insatta i allt som händer på företaget för att kunna leverera bästa möjliga service till våra kunder, vi har en viktig uppgift!

Hur är det att prata med kunderna?

Häftigt, som att gå på fest! Du träffar trevliga människor, har intressanta diskussioner och hittar lösningar på gemensamma frågor eller funderingar. Vi är alla olika individer med olika behov och de ärenden vi hanterar speglar verkligen detta. Vi pratar högt och lågt med våra kunder och känner en stolthet för att äga vårt ärende från början till slut, dessutom med bravur. Vi vill leverera det där lilla extra i varje möte varje dag, det gör att vi har en fantastisk utmaning på vår arbetsplats.

Vad driver dig i ditt dagliga arbete?

Jag är stolt över mitt arbete och vi har roligt när vi jobbar. Vetskapen om att jag har möjlighet att påverka min arbetssituation men framförallt föra vidare våra kunders önskemål vidare i vår organisation är jättekul. Synpunkter och förslag ifrån våra kunder är något vi värderar högt och vi har våra kunder att tacka för väldigt mycket av det som gör oss bättre. Det här med att aldrig vara nöjd är något vi på Avanza tar fasta vid trots att vi har fantastiskt nöjda kunder. Om vi inte är helt nöjda kan vi inte förvänta oss att kunderna är det heller. Kundservice i världsklass bygger på att vi lyssnar på våra kunder och tar tillvara på feedback och ständigt förbättrar oss.

/Eric, Kundservicemedarbetare

Relaterade inlägg

Kommentarer

58 svar till “Avanza – bäst på service 2015!”

  1. Grattis kära Avanza! Synnerligen välförtjänt detta pris. Aldrig förr under mitt 30-åriga bankkundsliv har jag stött på en service, en önskan att dela med sig av kunskap och rikedom, som hos Avanza. Helhjärtad ambition hos all personal från kundtjänst till analytiker att ta väl hand om kunderna märks verkligen. Många goda råd som ges utan att tvunget ge vinst åt Avanza. En närmast vetenskaplig syn som är mycket förtroendeingivande, går före att bara se till företagets egen vinst i kundmötena. Raka motsatsen till Swedbank!!!

    • Hej Martin!

      Jag vill verkligen tacka dig för att du tar dig tid att skriva en så underbar kommentar här på bloggen. Det betyder oerhört mycket för oss! Jag är själv en gammal kundsupportare som nu jobbar på marknadsavdelningen så det värmer verkligen i hjärtat när man får läsa sånt fint beröm. Det finns få saker som ger sånt pepp för att fortsätta göra ett bra jobb för våra kunder som detta, därför har jag skickat vidare din kommentar till hela koncernen!

      Stort, stort tack för det!

      Vänligen,
      Daniel, Social Media Manager

  2. GRATTIS AVANZA!
    Jag är inte förvånad gubben tjatar om Avanca hit & dit och tillväxten på våra vuxna barns kapital!

  3. Jag kan bara hålla med. Det har aldrig någonsin efter kanske 10-15 supportsamtal hänt att jag har känt mig missnöjd med något. Ni löser alla problem direkt. En suverän service. Och aldrig ett buttert kundbemötande. Känn er stolta.

  4. Grattis!
    Det priset är ni väl värda!
    Ni finns alltid tillgängliga, sällan väntetider och alltid vänligt bemötande. snabbi mailkonversation mm

  5. Hej!

    Avanza har bästa tjänsten och en lättnavigerad snygg webbtjänst. Bra erbjudanden och användarupplevelse. Får svar direkt när man mailar. Jämför t ex Swedbank som är helt hopplöst, rörigt och ologist.

    Fortsätt så och stagnera inte som Swedbank! Swedbank har inte snyggat till sin webbplats på år och dar. Katastrof.

    Mvh

    Jonatan

  6. Hej!
    Det måste ha varit väldigt enkelt val har varit kund hos er länge, har aldrig blivit missnöjd med kundservice hos er
    Verkar vara ett grymt team där,var rädd om dom.
    Grattis till priset✨✨✨✨

  7. Hej,
    Tidigare gick det att anmäla sig till era evenemang, är dessa bara till för vissa nu?

    Förra året sade man att ett evenemang var fullbokat, när jag sedan tittade på webben fanns det massor platser lediga.

    • Hej Lars!

      Det är inte satt i sten till vilka typer av kunder som vi väljer att rikta våra event. Vissa event passar vissa kundtyper, vilket gör att vi helt enkelt skickar ut inbjudan till de kunder som vi tror har mest nytta och glädje av eventet. Det här gör att vi ibland endast bjuder in ett urval av kunder, eller att vi ibland skickar ut inbjudningarna i omgångar. Ett exempel på det här kan vara att vi kanske inte börjar med att skicka ut inbjudan till kunder bosatta i Luleå om eventet ska hållas i Malmö, och så vidare.

      Alternativet är att bjuda in hela vår kundbas och tillämpa först till kvarn på precis alla event, men då det är ett begränsat antal platser tror vi att vi göra många besvikna med det tillvägagångssättet. Dessutom kommer många att råka anmäla sig till event de inte riktigt har nytta eller glädje av. Vi försöker istället att hålla ett brett urval att kundträffar så att alla känner att det finns något som passar dem. Utöver det har vi givetvis även större och bredare events där det finns något för precis alla.

      Vad gäller ditt ärende med oss så låter på rak arm som ett missförstånd från vår sida. Om du kunde se och anmäla dig till eventet på internet så fanns det platser kvar och vi ber verkligen om ursäkt om vi har gett dig fel information. Jag hoppas dock att du är nöjd med våra tjänster i övrigt, men tveka inte att höra av dig om du har några frågor eller funderingar!

      /Kristoffer, Avanza

  8. Mycket märkligt. Avanza har en medioker okunnig servicepersonal. Kan inte hantera uppenbara felaktigheter på ett professionellt sätt utan i stället visar upp sin okunnighet genom att anta en besserwisser attityd och slå dövörat till. Har handlat med finansiella värdepapper i fyrtio år så jag vet vad jag pratar om 🙂

    • Hej Johan,

      Vad tråkigt att du upplever det så, det är verkligen inte den serviceupplevelsen vi vill att du ska ha med dig efter kontakt med oss. Jag vill gärna veta mer om vad som har hänt i ditt ärende, så maila mig gärna direkt på maria.christofi@avanza.se så kan vi prata vidare.

      /Maria, Chef Kundservice

  9. Hej – hmm……läser just vad en av era kundservicemedarbetare skriver ….och det var just det: jobbar i högt tempo och ’äger’ – kanske just det inte imponerar så mycket på oss lite äldre och gör att vi inte känner oss speciellt trygga i kontakterna med er.
    Jag är ganska ny kund hos er och har ringt ett några gånger med mina frågor. Möts då av en uppstissad person som pratar fort, är otålig och på ungas vis tar för givet att jag greppat allt på 3 sekunder….om detta är bra kundservice, så tror jag att ni missat en stor bit i just servicen- skulle gärna se och höra lite mer mognad, ödmjukhet och proffessionalitet.

    • Hej Birgitta!

      Först och främst vill jag verkligen be om ursäkt för det bemötande du känner att du har fått. Det är självklart inte acceptabelt, då vi alltid jobbar för att ge alla kunder den tid och uppmärksamhet de behöver. Utan att veta vad som har hänt eller vad ditt ärende handlade om så är det svårt att sätta mig in i ärendet i detalj, men jag kommer att skicka ut ett meddelande vår avdelning med en liten påminnelse om det här.

      Om du känner att du vill ha lite personlig hjälp med att komma igång är du mer än välkommen att ringa 08-562 250 00 och fråga efter mig, så kan vi gå igenom dina frågor i lugn och ro tills du känner att allt sitter. Tveka inte att höra av dig!

      /Kristoffer, Avanza

  10. Tjo

    Grattis till den välförtjänta utmärkelsen.

    Hur Ni blir ännu bättre?
    Det tog en stunds fundering innan jag kunde plocka fram ngt.
    En gång när jag tecknat en aktie till min KF bjöd aldrig bolaget på infon om tilldelning, Avanza gjorde det med en nota i depån men just där hade jag dålig koll, likvid drogs & det gav underskott.
    I det läget hade jag uppskattat ett meddelande från Avanza.

    Men som sagt, förstklassiga priser & service, denna händelse fick jag gräva djupt efter.

    Keep up the good work 😉

    MVH/Björn

  11. Stort grattis men jag är inte förvånad, bra och lättförstålig sida, trevligt bemötande och jätteintressante poddar att lyssna på.
    Skulle jag önska mig något så kan jag uppleva ibland att jag får vänta lite för länge på svar när jag har skickat in en fråga men detta är inget större problem.

  12. Fick jättebra service av er inför deklarationen igår. Förstår att ni vinner pris!

  13. Hej,
    Det är att få tips om bra affärer, typ nyemissioner.
    Bra analyser av köpvärda aktier.

  14. Lite ris och ros från mig.
    På ert fondtorg måste man handla ett flertal fonder för minst 500-1000 kr/gång, samma fonder hos Nordnet går att köpa för 100 kr/gång.

    Bra att det nu går att jämföra fonderna efter Normanbelopp på ert fondtorg.

    Gillar inte sidbläddringen på ert fondtorg, varför inte ha en lång lista med alla fonder, för enklare översikt.

  15. det som förvånar mer är att de andra bankerna är så dåliga – på allt!
    vad sysslar dom med???????

  16. Hej! Tycker att det kan bli mycket bättre med visningen av warrants och certifikat. Man kan t.ex om man tittar på Ericsson så kan warrants,certifikat och optioner vara tillsammans med aktiern. Nordnet skulle Avanza kunna titta på. Mvh Lars

    • Hej Lars,

      Det är alltid en svår avvägning hur mycket information man kan visa utan att tappa i användarvänlighet och enkelhet att navigera. Ytterligare en sak att ta hänsyn till när det kommer till warranter och certifikat är det faktum att det är avancerade instrument som inte lämpar sig för nybörjare. I och med att vi växer fort och har många nya kunder så måste vi verkligen tänka på hur vi presenterar lite mer komplexa produkter, så att folk verkligen förstår vad de köper. Jag har hur som helst tagit din feedback vidare inom organisationen, så ska vi se vad vi kan göra. Tack!

      /Kristoffer, Avanza

  17. Hej,

    Jag skulle uppskatta ifall ni kunde införa Mobilt Bankid som inloggning på appen.
    Nordnet har löst det och ni borde ju inte vara så långt efter som är så bra på service 😉

    /Gunnelöf

    • Hej Gunnelöf!

      Faktum är att vi redan har inloggning med Mobilt BankID i vår Android-app och att vi bygger en helt ny iPhone-app från grunden. I den nya appen kommer inloggning med Mobilt BankID och fondhandel att finnas med, tillsammans med ny design och massor av andra funktioner.

      Vi har fortfarande lite arbete kvar med appen, men vi jobbar hårt för att kunna lansera den till sommaren. Förhoppningsvis kommer du att bli helnöjd när du väl kan testa den! 🙂

      /Kristoffer, Avanza

  18. Se till att införa en courtage klass som gör det lönsamt för den som vill var aktiv men handla med mindre belopp (20000-60000) tidigare hade ni avanza mini.

  19. Självklart skulle man kunna lägga sina ordrar direkt i grafen med limit, stopp och exit i ett svep.

  20. Något som helt klart kan bli bättre är er app. Gärna stöd för mobilt bankid men framför allt, varför kan jag inte köpa och sälja fonder? Eller ens följa fondens utveckling?

    • Hej Viktor,

      Faktum är att vi just nu håller på och utvecklar en helt ny iPhone-app där man bland annat kommer att logga in med mobilt BankID och lägga fondorder. Det är långt ifrån alla nya funktioner, så vi hoppas att du kommer att bli nöjd när vi släpper appen. Vi jobbar hårt för att kunna göra det nu till sommaren!

      /Kristoffer, Avanza

  21. Hej,

    En grej ni kanske kan ordna är kompatibilitet med utländska banker så att man som utlandsbosatt kan göra smidigare uttag från depån till dessa.

    • Hej!

      Tack för ditt förslag. Vi ser löpande över möjligheten för oss att kunna erbjuda våra kunder fler sätt att överföra pengar eller göra inbetalningar/utbetalningar från oss till andra banker. En av de stora utmaningarna som följer av att kunna erbjuda uttag till utländska banker är att vi måste säkerställa att kontot står i kundens namn (eftersom vi enbart genomför uttag till ett konto som står i kundens namn). Utländska banker har olika rutiner och processer och det är därför kostsamt för oss att sätta oss in i samt hålla oss uppdaterade kring hur de hanterar uttag/insättningar.

      En annan viktig del vi måste ha i åtanke är hur många av våra kunder som faktiskt önskar skicka pengar utomlands, vi måste väga den efterfrågan mot kostnaden för oss att göra det möjligt, och vi måste ständigt prioritera det som många av våra kunder efterfrågar och även den stora massan av våra kunder skulle uppskatta. Jag kommer självklart att föra vidare ditt önskemål till våra affärsansvariga, så får vi ser om det eventuellt kan vara något för framtiden!

      /Dan, Avanza

      • Är det så krångligt med IBAN och BIC? Inom EU borde det i varje fall vara en bagatell numera, eller?
        Dessutom borde det ju ändå vara standard eftersom ni själva inte erbjuder annat alternativ.
        Annars bra. Grattis grattis!

    • Hej Lars!

      Det låter verkligen konstigt. Har du beställt det via hemsidan eller genom telefonkontakt med oss? Vi skickar alla lösenord med posten, men har du inte fått något får du gärna kontakta oss igen på 08-562 250 00 så kan vi både kontrollera din adress och skicka ut ett nytt lösenord.

      /Kristoffer, Avanza

  22. Hej som Avanzakund borde man få deklarationsunderlag, somf rån Handelsbanken, med försäljnings, inköpspris och vinst eller förlust redovisat.
    Tack från en i övrigt nöjd kund.
    Sven Olov.

    • Hej!

      Du kan finna kontosammandrag för helåret genom att klicka på Mina sidor / Deklaration. På samma sida så finner du även en funktion som gör att du kan skapa en förifylld K4-blankett. Där kan du se ditt inköpspris samt även vinst eller förlust, under förutsättning att du gjort dina affärer hos oss. Vi skickar i regel inte automatiskt ut några kontobesked per post eftersom vi är en internetbank och för att allt finns lättåtkomligt via hemsidan. Vill man ändå ha ett kontoutdrag eller exempelvis en nota utskickad till sig så går det bra att höra av sig till oss via mail eller telefon så löser vi självklart det.

      /Dan, Avanza

  23. En väldigt bra service och hemsida skulle bli betydligt bättre om ni åter utvecklade appen till Windows Phone, något som vissa av era konkurrenter gör. Känns lite som ni på Avanza glömt oss med WP.

    • Hej!

      Vi har inte glömt Window Phone. Vi har dock tyvärr beslutat att inte satsa på vidare utveckling av Windows Phone-appen eftersom vi ser att relativt få av våra kunder använder appen jämfört med de andra plattformarna. Det innebär att kostnaden för oss för att underhålla och vidareutveckla appen blir relativt stor jämfört med det antal användare som kör appen. Rent affärsmässigt blir det därför svårt för oss att motivera kostnaden eftersom vi ständigt måste prioritera och satsa på de projekt som flest av våra kunder gynnas av. Jag förstår att de som har WP känner en viss besvikelse, men eftersom vi inte har oändliga resurser så måste vi prioritera de som vi har. Vi kommer framöver också att se över möjligheten att göra delar av våra hemsida mobilanpassad så att det blir lättare att navigera på sidan via mobil.

      /Dan, Avanza

  24. Hej,
    Grattis till er.
    Men det finns också saker att bli bättre på.
    I god kundservice ingår också t ex rimliga belåningsvärden på varje enskild aktie.
    Och att ens innehav INTE ska bli motarbetat av bankens anställda.
    Eller bli straffad flera gånger om en tvångsförsäljning gjorts.
    Hoppas på bättring även på dessa punkter.
    Hälsningar, Tommy

  25. Lyfter på hatten och gratulerar till priset.
    Ett bevis på att man inte behöver en massa höga dolda avgifter för att få en bra bank. Så stort grattis till en välförtjänt seger. Lycka till även i framtiden. En otroligt nöjd kund

  26. Från hjärtat ett stort grattis!
    Jag har verkligen aldrig ångrat att jag satsade på er för länge sedan. Ni ligger verkligen i framkant med det mesta! Ert dela-med-sig tänk är unikt och kunnigheten är stor. Jag har stor respekt!
    Njut av framgången!

  27. Grattis Avanza.
    Väl förtnänta.

    Men jag vill peka påa tt bra kan bli bättre.

    Har lämnat ett 10-tal förbättringsförslag,
    men får ingen mer feedback än att de tlämnats vidare.

    Hur skulle det vara att använda en del avvinsterna för att förverkliga förslagen
    som säkert är mänga fler än mina ;-).

    Ex. sorteringsmöjlighet på ceritfikaten vecko, månads utveckling

    Mvh /Bengt
    Finland

  28. Stort grattis! Jag är en av alla era nöjda kunder. Men, det finns ett område där ni ligger långt efter och det är er app. Appen måste verkligen utvecklas, dels gränssnittet men framförallt att möjliggöra även fondhandel. Inte ok med en sådan begränsning 2015.

    I övrigt – bra jobbat!

    • Hej!

      Tack för din feedback!

      Jag håller med om att det behövs ett riktigt ryck på den mobila fronten. Vi håller faktiskt just nu på att utveckla en helt ny app till iPhone som vi planerar att lansera till sommaren. Vi har ambitionen att lägga till möjligheten att handla fler värdepapper än vad som är möjligt i dag. Vi kommer även bland annat att lägga till möjligheten att logga in med mobilt BankID. Android-appen kommer inte att göras om helt, men det kommer även att få löpande uppdateringar i takt med att vi lägger till fler funktioner i Android-appen. Eftersom vi gärna ser att våra kunder ska kunna göra sina affärer via mobilen så har vi nyligen skapat ett eget utvecklingsteam som enbart arbetar med att utveckla och underhålla våra appar. Det gör att vi kan lägga ett starkare fokus vid den mobila utvecklingen även i framtiden.

      Dan, Avanza

  29. Har en kamrat som försökt att börja spara i Avanza. Tyvärr har han inte lyckats registrera sig och öppna konto. På mailen får han bara automatsvar och när han ringer har han inte lyckats får kontakt med någon inom rimlig tid.

    • Hej Kalle!

      Vad tråkigt att höra att din kompis inte får ordning på sitt konto. Jag är lite osäker på var din kompis mailar om han fått ett autosvar, men det går alldeles utmärkt att skicka oss ett mail på info@avanza.se så hjälper vi honom därifrån. Han har lyckats skapa ett konto är det däremot smidigast att skicka ett meddelande i inloggat läge via hemsidan, så kan vi titta på hans konto direkt.

      Det absolut enklaste är däremot att slå oss en signal på 08-562 250 00, så kommer han att få hjälp direkt. Vi har haft lite längre telefonkö än vanligt i samband med deklarationen, men idag ligger vi på cirka 1,5 minut. Vår telefonkö kan fluktuera under dagen, men det är ovanligt att man behöver vänta mer än 5 minuter.

      Be honom att höra av sig så hjälper vi honom mer än gärna!

      /Kristoffer, Avanza

  30. Här kommer ett Hej,
    från två nöjda kunder. Omviktar våra portföljer – inklusive barnbarnens- inför kommande läge på börsen. Bl an innebär det köp av Premieobligationer. Jag önskar automatiskt få serie- o löpnummer direkt efter köp. Lägg in en app.
    Är aktiv på Shareville. Saknar stort, motsvarande på Avanza.
    Med vänlig hälsning,
    Bengt R/

    • Hej!

      Jag har tagit ert önskemål om att kunna se sitt serie- och löpnummer vidare inom organisationen, så ska vi se om vi kan göra något åt saken.

      När det kommer till Shareville så har vi valt att istället inspirera våra kunder på andra sätt, bland annat genom den här bloggen och samt genom våra samarbeten med andra ekonomibloggar. Vi försöker även att inspirera genom intressanta listor på hemsidan, kombinerat med data över hur våra kunder agerar. Sist men inte minst försöker vi att ge våra kunder beslutsstöd och inspiration genom vår ekonomitidning http://www.placera.nu, som också går att nås via menyn ”Nyheter & Analyser” på hemsidan. Vi försöker ständigt att hitta nya vägar för att nå ut med intressant information till er, så vi uppskattar verkligen all feedback. Tack!

      Lycka till med ert sparande och tveka inte att höra av er om ni har några frågor eller funderingar på vägen.

      /Kristoffer, Avanza

  31. Ärlighet är den bästa kundvården.Medarbetarna ska lära sig att vara Ärliga och Lyssna på Kunden.

  32. Helnöjd efter att ha flyttat allt från Nordnet. Saknar dock ett ultimat utbud från hela världens börser. Asien har bolag som är intressanta! Kan vara bökigt att hitta en alternativ handelsplats för ett eller flera eftertraktade bolag. Skandinavien är trots allt bara 3 till 5% av all börsverksamhet så jag är nöjd med att kunna handla internationellt

    Ni har kommit långt på vägen jämfört med de traditionella bankerna, ser fram emot många trevliga år som kund.

  33. Ni har jättebra service. Kundsupporten är kanon!
    För att förbättra er ytterligare så finns det två saker ni kan göra.
    1. Snabba upp försäljning och köp av fonder. Om man lägger en order byt från X till Y så tar det ibland en hel vecka. Ett förbättringsområde. När kommer Business @ the Speed of Thought?

    2. Se till att ni är valbara i nästa upphandling i Kap-kl. Det här ärju helt sanslöst, jag har 4 förvaltare till min tjänstepension, Skandia, SPP Avanza och SEB!
    Skandia, SPP och Avanza är inte valbara längre

    MVH
    Karin B

    • Hej Karin!

      Tack för dina fina ord! Jag ska framföra det till hela vår kundeservice 🙂

      Beträffande ledtiden för fondförsäljningar så är det något som vi i många fall tyvärr inte kan påverka. Vi skickar alla fondorder så snabbt det går och vi bokar in pengarna så fort vi får dem från fondbolaget efter en försäljning. Olika fondbolag har olika rutiner vilket gör att det ibland kan ta lite längre tid, särskilt vid försäljning av utländska fonder. Det finns en del banker som har en annorlunda process för hur de hanterar fondorderna, det kan exempelvis vara så att de har vissa fonder i egen bok samt att de nettar köporder mot säljorder för att på så sätt påskynda hanteringen. Eftersom vi som bank har en väldigt konservativ syn på risk och eftersom vi inte tar några värdepapper i egen bok så har vi aktivt valt att inte göra på det sätt som en del andra aktörer gör. Om du lägger in en byt-order så måste vi alltså alltid vänta in så att säljtransaktionen gått till likvid innan vi skickar iväg köpordern.

      Jag ska föra vidare ditt önskemål till vår pensionsavdelning så att vi vet till kommande upphandlingar. Vill du läsa vad vår VD för Avanza Pension, Annika Saramies, sagt tidigare i frågan så kika här. Tack för att du delar med dig av dina tankar, återkom gärna om du har några fler funderingar!

      /Dan, Avanza

  34. Hej,
    Jag är väldigt nöjd med era kunniga, begripliga svar och god service med stort tålamod att lyssna. Samt att ha en bättre funktion med köp/sälj:s aktier med realtids uppdatering. Super!
    MVH/Huong

  35. Håller med om att Avanza är en mycket bra handelsplats. Det enda jag saknar är handel med råvaror.

    • Hej Anders,

      Tack för din feedback. Jag ska framföra ditt önskemål.

      Jag förmodar att du menar möjligheten att handla råvaror direkt via terminen som följer spotpriset utan hävstång? Det finns i dagsläget väldigt många instrument på vår hemsida som har råvaror som underliggande tillgång. De följer den underliggande råvaran och har i vissa fall även hävstång. Du finner dessa instrument under fliken Spara & Placera och rubriken ”Börshandlade produkter”. Där finns bland annat certifikat som gör att du kan handla flera råvaror med förhållandet 1:1, dsv om råvaran exempelvis går upp 1% så stiger ditt certifikat 1%. Du kan bland annat sortera i certifikatlistan så att du får fram olika råvaror.

      Dan, Avanza

  36. Hej Avanza Jag har varit med en kort tid nu och handlat värdepapper. Jag har ännu inte blivit imponerad av servicen, felaktiga courtage, felaktiga resultat på utländska papper på hemsidan. Svårt att på ett enkelt sätt kunna följa utländska papper på hemsidan. Mäklare som bara skall tjäna pengar och har inget ansvar mot kunden, utan alla felaktigheter som händer, är kundens fel. Avanza menar att man måste vara kritisk i alla lägen, att kunden själv måste dubbelkolla alla uppgifter som händer och visas på Avanzas hemsida! Vad betalar man för?

    • Hej Ove!

      Först och främst vill jag be om ursäkt för den dåliga servicen som du upplever att du har fått. Vi försöker alltid att leverera kundservice i världsklass tillsammans med produkter vi tror är bra för våra kunder på lång sikt.

      Utan att veta vad som har hänt i ditt ärende är det väldigt svårt att bemöta det, men jag vill i alla fall nämna att våra mäklare absolut inte ”bara skall tjäna pengar”. Faktum är att det snarare är tvärtom, de finns där för att assistera kunder i de fall kunden inte har möjlighet att exempelvis handla via hemsidan. Vårt mäklarbord är kort och gott en förlängning av hemsidan som alltid ska finnas där när kunden av någon anledning inte kan handla själv. Att det kostar mer att handla via mäklarbordet har sin enkla förklaring i att det faktiskt innebär betydligt högre omkostnader per affär för oss när order går den vägen.

      Vad gäller att hemsidan visar fel så är det mycket ovanligt, men då vi har tusentals värdepapper listade kommer det till slut att bli fel någon gång ibland. Vi är alltid snabba på bollen för att rätta till det här, både på hemsidan och för våra kunder som kan ha drabbats. Du ska alltid kunna lita på det du ser på vår hemsida, men om något ser helt uppåt väggarna ut kan det alltid vara bra att slå oss en signal för att säkerställa informationen om du känner dig osäker.

      Vi på kundservice finns här för att hjälpa dig, så du får mer än gärna slå oss en signal på 08-562 250 00 så pratar vi gärna vidare om vad som har hänt och hur vi kan förbättra din upplevelse hos oss. Tveka inte att höra av dig!

      /Kristoffer, Avanza

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.