Sveriges nöjdaste kunder för femte året i rad!

Det kan vara svårt att beskriva innebörden av det för en utomstående, men för oss på Avanza är verkligen kunden i fokus. Vi som jobbar här är väldigt stolta över att kunna rekommendera nära och kära att spara hos oss utan att känna att vi lurar någon. En lyx som inte finns hos alla företag. Men för att ha kunden i fokus så behöver man vara väldigt lyhörd. Man behöver lyssna och förstå sina kunder och samtidigt ha ett ledarskap som prioriterar kundnytta över allt annat. Detta är någonting vi ständigt jobbar med, inte minst när vi bygger nya funktioner och tjänster till sajten.

Som medarbetare hos Avanza så är det därför den bästa känslan på hela året. Den känslan vi haft lyxen att få åtnjuta en gång om året under den senaste tiden. Den känsla vi får när vi får reda på att vi uppnått det viktigaste målet av alla våra årliga mål; att få nöjdast kunder av alla i SKI:s årliga mätning över kundnöjdhet i vår bransch.

ski2015
Kundnöjdhet – Sparande i värdepapper (Bild: SKI)

I år var det lite extra nervöst. Förra året lanserade vi vår nya sajt och våra kunder var tvungna att vänja om sig, vilket inte är helt lätt efter att ha använt den gamla sajten i över 7 år. Vi lyckades ändå knipa förstaplatsen framför Handelsbanken som var oss hack i häl (71,8 mot 72,0).

Därför var det en otroligt härlig känsla när vår VD Martin Tivéus, i år utklädd till Lucia i ledningens Luciatåg, vrålade ut att ”vi har vunnit SKI en femte gång!!”. Och inte bara vann vi, utan vi fick det bästa resultatet någonsin och landade på 78,6!!

Vi vill verkligen passa på att tacka alla er engagerade användare som kommer med förslag, åsikter, idéer och ibland även kritik. Utan er hade det varit svårt att få det resultat vi får i dessa undersökningar, och framförallt hade det inte varit lika kul att gå till jobbet varje dag! Fortsätt att skicka in era kommentarer till oss, både ris och ros. För även om vi naturligtvis inte kan lova allt till alla så kan vi lova att alltid vara lyhörda och jobba för kundens bästa. Ni har oftast möjlighet att påverka mer än ni tror!

Fakta: SKI mäter och analyserar ett stort antal aspekter kring kundnöjdhet och lojalitet till bankerna. Studien görs med hjälp av en statistisk modell som möjliggör analys av orsakerna till kundernas bedömning, liksom till hur lojala kunderna är mot sina företag. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet och prisvärdhet.

Relaterade inlägg

Kommentarer

21 svar till “Sveriges nöjdaste kunder för femte året i rad!”

  1. Grattis Avanza. Men bli inte för stöddiga nu utan jobba på med att effektivisera verksamheten. Öppna en gratis nordisk fond i stil med den som Er konkurrent Nordnet har och som är efterlängtad, sänk priserna på era tjänster överlag m m så blir ni nog vinnare igen:)

  2. Grattis!
    Blir dock lite konfunderad då ”Övriga” i listan ovan under 2014 får 72,5 (% antar jag) och det känns inte logiskt om nummer 2 i listan (Handelsbanken) får 72,0 %. Förklara gärna de siffrorna.

    • Tack Tomas! Alla banker är inte officiellt med i SKI:s undersökning. Däremot frågar de även deras kunder för att kunna jämföra de som var med i undersökningen mot de banker som inte var med. /Daniel

    • @Tomas

      Mitt namn är David Sjöberg och jag är ansvarig på SKI för studien i sparande i värdepapper. De resultat som du hänvisade till är inte procent utan ett indextal på skalan noll till hundra. I gruppen övriga ingår alla aktörer som inte har tillräckligt stor marknadsandel för att ge oss säkra siffror att redovisa publikt. Vi ringer slumpmässigt och därmed kommer inte alla aktörer med. Om någon undrar så finns Nordnet med i gruppen övrigt men också ett 20-tal andra aktörer. Hoppas det svarade på din fundering. // David

      • Hej Avanza & David. Om siffrorna är så osäkra så borde de kanske inte ens vara med som ”övriga” då de förvirrar mer än gör nytta, när det inte finns någon förklaring. Statistik presenterat i tabeller/diagram bör ha en sammanfattande rubrik och namngivna axlar inklusive måttenhet, om det behövs; en förklarande text som beskriver just vad det är man visar med siffrorna. Diagrammet/tabellen ska vara självbeskrivande tagen ur kontext.

        När jag tittar på den där tabellen utan att veta något annat så kan man lätt tolka den som att övriga kan ha bättre alternativ till bank (räknat nöjdhet) än andra banker. Om nöjdhet för ”övriga” är ett snitt så borde det finnas banker som är minst lika bra som den bästa banken (Avanza i detta fall) då vi även kan se att branchen bara har 66,6 jämfört med ”övrigas” höga 72,5 (Man kan anta att det finns ett antal banker som är riktigt dåliga och ett antal som är riktigt bra inräknat i ”övriga”).

        Tittar jag på den utan att veta att det är specifikt kundnöjdhet vi pratar om så kanske jag tror att 78,6% av Avanzas anställda är nöjda med livet.

        Ett alternativ om man definitivt vill ha med ”övriga” är att lägga till en asterisks (*) som förklarar att statistiken inte är tillförlitlig.

        P.S. procent betyder hundradel. Tomas har rätt i den bemärkelsen att man skulle kunna använda % efter de talen som står i tabellen. T.ex. är Avanzas kunder 78,6% nöjda eller 78,6 av 100 nöjda.

  3. Hej.
    Med undantag för det avbrott ni har haft de senaste åren sedan ni startade den nya sidan, så har jag inget att klaga över.
    Med det sagt så är det otroligt allvarligt när en nätmäklare ligger ner i alltifrån en halvtimme till 6 timmar under en och samma handelsdag. Det är inte acceptabelt då folks pengar inte går att kontrollera om man har en position. Och visst, man kan klaga och kräva ersättning, men detta är ingen garanti och jag har läst att många har fått nobben, detta sammantaget gör ju att man som kund inte vågar investera ett större belopp då det finns fog för att avanza brakar ihop nästa gång börsen rasar och då kan ens belopp snabbt försvinna, och det finns risk för att man inte får det tillbaka.

    http://computersweden.idg.se/2.2683/1.588120/stor-krasch-hos-avanza

  4. Grattis! Ni är mycket värdiga, fortsätt ge bra service och villkor så kan raden av utmärkelser bli lång!

  5. inte helt nöjd. ändrade courtage för samma värde papper som gjorda samma dag många gånger !!!

    Patel

  6. Grattis Avanza det är ni verkligen värda! Jag är rätt kinkig när det kommer till service och kundbemötande men jag upplever att ni tagit kundservicen till en helt ny nivå! Därför är jag en trogen kund sen ni öppnade portarna. Kombinationen med grymma medarbetare som alltid är på tå när jag ringer och att vara ledande inom funktioner och teknik på siten som jag uppskattar gör att ni är i en klass för sig. God Jul 😉

    • Underbart att höra! Vår kundsupport jobbar otroligt hårt och lägger stolthet i att bemöta våra kunder på allra bästa sätt. Jag tar definitivt dina ord vidare till mina kollegor på kundsupporten och önskar dig en riktigt trevlig jul och ett gott nytt år! 🙂
      Vänligen,
      Daniel

  7. Jag har haft Avanza i flera år nu och jag är mycket nöjd!
    Man kan göra det mesta själv på Avanzas fina webbplats, men skulle man behöva hjälp så är supporten väldigt bra – kunniga och trevliga.
    God Jul tillönskas Avanzas alla duktiga medarbetare!

  8. Har varit kund hos Avanza sedan den 3 februari 1999 och jag har aldrig ångrat mitt val att bli, och förbli, kund hos Avanza.
    Gratulerar till utmärkelsen för femte året i rad!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.