Få ut mer av nya innehavssidan – Ställ in så att den passar dig!

Av Avanza

15 apr 21

Share
Du som helst vill behålla det gamla utseendet med mer kompakta rader och fler kolumner kan med några enkla klick få till det även på den nya sidan. Och dessutom få alla nya funktioner!

1. Klicka på kugghjulsikonen “Inställningar” ovanför listan
2. Checka i “Lägre radhöjd” och “Visa köp & sälj -knappar”
3. Klicka på Aktier i botten under rubriken “Ändra kolumner och flikar”
4. Fäll ut sektionen “Flikmallar”
5. Scrolla längst ner och tryck på plusikonen “Gamla Översikt”
6. Scrolla upp. Dra flikmallen överst i listan genom att trycka på de sex prickarna ute till vänster

Dina inställningar är nu sparade!

Här kan du se en video på hur du ställer in den nya innehavssidan!

Massor av nya funktioner!

Under åren som gått har vi fått mängder med förslag på förbättringar och önskemål om nya funktioner. Det känns därför extra kul att äntligen kunna realisera en del av dessa! Här kan du se ett par av alla uppgraderingar som gjorts.

Bygg dina egna flikar och välj ordning på kolumner!

Sortera på valfri kolumn

Välj vilka konton du vill se i kontofiltret

Slå ihop Innehav på flera konton till samma rad

Markera enskilda innehav för att se dessa i grupp

Uppdatera alla värden med bara ett klick

Jämför med valfritt antal värdepapper

Relaterade inlägg

Kommentarer

96 svar till “Få ut mer av nya innehavssidan – Ställ in så att den passar dig!”

    • Det är förstås ett annat sätt att vrida ur oss pengar. Jämför deras avgifter på fonder jämfört med tex Nordnets, ett annat sätt.

  1. ingen bra förändring. Även om det finns fler alternativ i den nya versionen, så är den gamla betydligt mer överskådlig. Trycker jag in 10 kolumner i den nya så går det knappt att se vad som är vad. Märkligt att det inte går att använda designen från den gamla och bygga in valfrihet.

  2. Av vilken anledning ska nördarna få härja fritt!?
    Uppenbarligen lider Avanza av ett behov av, att irritera oss ”gamla” användare, genom att låta ”unga” nördar få härja fritt och hålla lekstuga med våra resurser!
    Jag är i det närmaste fullt nöjd med de gamla presentationerna!
    Med vänlig hälsning
    Göran Johansson

  3. Tråkigt att ni måste röra till den här sidan! Det står visserligen att man med några ”enkla klick” kan behålla det gamla, bättre utseendet, men det står inte hur dessa ”enkla klick” går till!

  4. Varför ska man göra en ny sida som sedan kan göras om till den gamla? Behåll den gamla invanda sidan!
    Dessa evinnerliga förändringar överallt i samhället gör mig snurrig.

  5. Det blir inte alls lika bra överblick på alla kolumner som den gamla bra sidan.
    Någon som vet en annan depå som har samma typ som avansas gamla sida får gärna skriva vilka tack. Om man ändå ska ha sämre så kanske det är dax och byta.

  6. Jag har provat och man får inte in lika många rader på en sida med denna ”NYA sida”.
    Man måste oxså byta sida för att se vilka affärer man gjort.
    I den nya sidan för aktier ser man inte vilka affärer man gjort. Helkass. Gör om o gör bättre.

  7. Förstör inte en välfungerande ”gammal sida”. Den nya är sämre.

    ”-Gör om den nya till den gamla. Gör så här: Här är några exempel på uppdateringar som gjorts.” ???

    Driver ni med oss kunder?

  8. Om ni nu faktiskt väljer att ta bort den sida som fungerar kommer jag tveklöst ta bort allt mitt innehav från Avanza. Ni har redan mixtrat till det med historiken så det inte längre finns möjlighet för en god översikt.

  9. Lyssna på era kunder och låt de som vill få behålla den gamla sidan utan några klick hit eller dit!

  10. Man hade betydligt bättre överblick som det var helt onödig ändring. Ska man lägga till ny funktionalitet så förädlar man det som finns och uppskattas, man börjar inte om från scratch bara för att det är möjligt. If it ain´t broken don´t fix it.

  11. Funktion borde vara i centrum istället för form. Det nya grafiska profilen må vara snyggare men gör tyvärr sidorna mer svåröverskådliga. Som värdepappershandlare vill man ha så mycket information som möjligt i vyn till viktiga affärsbeslut, och rätt information dessutom.
    Personligen hade jag gärna sett en grafisk profil som var mer kompakt och optimerad utrymmesmässigt.
    Så varför sparka ut de som vill ha den gamla sidan kvar? Det borde inte vara ett problem.

  12. Om ni nu faktiskt väljer att ta bort den sida som fungerar kommer jag tveklöst ta bort allt mitt innehav från Avanza och byta till någon annan handelsplattform. Ni har redan mixtrat till det med historiken så det inte längre finns möjlighet för en god översikt och likaså när det gäller aktiesidan. Finns tre saker man vill se när man går in på aktiesidan för att göra en affär. Inget av detta går att se tydligt med nya utformningen.

    Ni kommer tappa hälften av era kunder på detta.

    MVH /Trött på Avanzas strul.

  13. Varför kan jag inte bara få behålla den gamla sidan som den är. Måste jag ”ställa in” sidan. Den är ju redan som jag vill att den skall se ut.

  14. Helt onödig ändring. Svårt att få en enkel och överskådlig bild av samtliga innehav. Jag sköter ett antal konton via fullmakter och detta är verkligen ingen förbättring!! Har utvecklarna verkligen testat och kom dom fram till att detta är bättre? Kan inte tro det. Ta tillbaka den gamla sidan och som någon skrev ”gör om och gör rätt”

    • Informationstätheten i den gamla versionen är mycket bättre och nödvändig för goda och snabba beslut. Eftersom även jag förvaltar fler konton, går jag alltid vid ”innehav” med EN klick tillbaka till den gamla versionen. Omständigare vägar behövs minsann inte! Klart att jag arbetar på laptop för att sköta översikten.

      Klickar ja på själva aktienamnet uppskattar jag den fullödiga framställningen INKLUSIVE tabellen över utdelningarna, som bidrar mycket för att göra Avanza bättre än konkurrensen – det förtjäner givetvis att framhävas i många fler sammanhang !-, i och med att det krävs helt enkelt för vettiga beslut att ta hänsyn till exakta data kring utdelningen. Har man då fattat sitt beslut om limit, duger också den förenklade nya rutan som kommer upp när man klickar direkt på knapparna köp eller sälj.

      Sammanfattningsvis: ni är redan mycket bra och levrerar jättebra översikt, som gör arbetet med Avanza mycket angenämt och framgångsrikt. Håll den höga nivån, för alla de som arbetar med pc/laptop, är ni snälla!
      Mvh, Frank A. Huttel

  15. Varför kan ni inte låta mig behålla den gamla sidan. Måste jag ”ställa in” sidan. Den är ju bra som den är.

  16. Att tvinga flytta mig från mitt stad till New York s gator , sedan jag vänjer mig efter lång tid sedan tvinga mig att flytta till Shanghai .Var snäll och åt oss jobba på gamla sidan. Ni som vill använda det nya är väl komna.

  17. Har försökt att anpassa mig till nya sidan men återvänder alltid till den gamla som känns mer översiktlig. Den nya sidan har dock en del ”features” som man kan använda ibland.

  18. Blir så trött: På gamla sidan har jag nio olika kolumner: Hur får jag in dem på en sida så att det blir överskådligt?Jag vill inte hålla och hoppa runt i de olika flikarna. Varför ändra???

  19. Avanza . Har för många anställda. Dessa personer som hittar på sån här skit.
    Kicka dessa. Jag vill ha kvar det gamla. Annars så flyttar lag
    Thord

  20. Hej. Varför ändra. Jag föredrar den gamla versionen. Var är cheferna. Platsera om dessa anställda till lokalvårdare. Thord

  21. Kan bara instämma i klagokören. Den gamla layouten var suverän. Varför göra en ny sida som de som redan var nöjda sedan kan göra om till den gamla?

  22. Hur ser jag order längst ner som på gamla? Jag vill inte gå till en annan sida som tar tid att ladda för att se order när allt fanns samlat tidigare. Varför försämra?

  23. Vad är poängen med att gå från en bra sida till en sämre?
    Sen göra funktioner för att komma tillbaka till dem gamla sidans layout. Ta inte bort den gamla är ni snälla

  24. Har då och då tittat på nya sidan men återvänder alltid till den gamla. Den nya verkar inte efterfrågad, varför göra en bra sida sämre?

  25. Den gamla är mkt mer överskådlig. Behåll den istället. Den ”nya”för tankarna till gamla Nordnet.

  26. Håller med. Ta inte bort gamla sidan! Det går inte att zooma in på mobiltelefonen på nya sidan! Skärpning!

  27. Överskådlighet och översikt är överlägsen på gamla sidan. En av de viktigaste sakerna på Avanza. Vänligen, ta inte bort gamla sidan.

  28. Jag håller med de flesta andra om att ni bör behålla den gamla sidan, trots att jag själv oftare använder den nya sidan så finns det tillfällen då den gamla sidan är bättre, t.ex. om jag använder sidan på mobiler utan DeX och som har liten skärm… Men på de mobiler med lite större skärm som Samsung Note fungerar nya sidan bra men man kan ju inte begära att alla kunder ska ha stora mobiler, går det inte att anpassa nya sidan så den kan användas bättre på mindre skärmar än nu så är den gamla sidan bättre.

  29. Kan man inte få behålla den gamla sidan,varför skall man ändra något som är bra,
    Måste man byta bort från från Avanza för att driva fram en ändring och slipp nya sidan

  30. Nya sidan har några bra funktioner men den största förlusten är saknaden av de tre knapparna kurslarm, Anteckningar och bevakningslista. Idag kan man i den gamla sidan med endast ett klick se vilka kurslarm som finns på varje bolag. Det går då fort och enkelt att gå igenom alla bolag och uppdatera larmen.

    På den nya sidan är det de ”tre punkterna” man ska klicka på först och sen välja kurslarm, anteckningar eller bevakningslista. Men när man klickar på skapa kurslarm så hamnar man på kurslarmssidan. Och där man får leta sig fram till kurslarmen för aktuellt bolag.

    Klickar man på Skapa anteckning på den nya sidan så hamnar man på en plats där det skapas en ny tom anteckning. Den gamla anteckningen visas under som en separat anteckning. Vad kommer hända med befintliga anteckningar?

    Nya sidan gör att man får klicka fler gånger för att få fram samma information som man får fram med ett klick på den gamla sidan. Detta gör inte sidan användarvänlig tycker jag. Har aktier i många bolag (+150) och justerar larm, anteckningar mm dagligen.

    Ta bort de ”tre punkterna” på nya sidan och gör det som på gamla sidan. Ska sidan bli användarvänlig så ska antal klick inte ökas för att få fram lagrad information.

    Pågående transaktioner har också försämrats, för att justera en order så krävs det ytterligare ett musklick. För att se ”giltigt t.o.m” så måste man klicka på raden. Har i skrivande stund över 100 köp och sälj orders och då blir det en massa extra klick.

    Lägger ner många timmar på era sidor dagligen och det känns väldigt tråkigt att ni försämrar åtkomst till information genom en massa extra klick.

    • Nu blir jag nyfiken på vad du har för genomsnittlig avkastning då det sägs att de med många aktier brukar ha bättre än genomsnittet (eller var det index), men samtidigt sägs det att aktiva traders har sämre än index…
      Vad har du i år, på 1 år, på 3 år, samt vad har du i genomsnitt på 1 år? (det verkar som om den gamla och den nya sidan ger olika svar på genomsnittet, för mig är genomsnittet högre på gamla sidan)

  31. de nya sidorna är ett kraftigt steg bakåt,röriga och alldeles för stort och utbrett,vad var det för fel på det gamla upplägget?Man får en känsla att de nya sidorna är för barnungar!Gör om gör rätt!

  32. även fast man ställt in kompakta rader på nya innehav sidan så får man ändå inte upp det som på gamla sidan på mobilen… ingen översikt alls

  33. Med flera olika konton med samma aktier är den gamla sidan perfekt.
    Varje aktie får en bra plats med summering av totala innehavet.
    Mindre innehav på ett konto sorteras för sig.
    På så sätt har två olika listor skapats på mitt konto.

    Perfekt överblick över större och en lista med mindre på en undanskymd plats.
    Behåll era kunder!

  34. Mycket tråkigt att man inte kan fortsätta använda den gamla sidan som var klockren samt ger en betydligt bättre överblick. Dessutom stämmer det som andra säger, den nya sidan är om möjligt ännu sämre på en mobil enhet där det inte går zooma in eller få en bra överblick på en gång som det gick med nuvarande. If it ain´t broken don´t fix it, känner mig tvungen att börja titta runt på era konkurrenter p.g.a., detta.

    • Instämmer, jag behöver bara den gamla sidan, som går snabbast att använda. Kompakt och bra.

  35. Kan inte se någon som helst anledning till att ändra något som funkar bra och är överskådligt. Är det så att ni har anställda som behöver något att syssla med eller vad går det ut på. Ett förslag, inloggningen med vanligt Bank ID tar en enorm tid just på Avanza, vet inte varför det går så långsamt .

  36. ”Snart kommer” har uttryckts i över ett halvår; jag har haft 2 samtal med Avanza runt bankens upplevda behov av siduppdatering. Har inte mycket att säga om det saken bortsett att den hitintills tillgodogjorda erfarenheten, inte visar direkt plus för nya sidan. Men vad innebär ”kommer snart”? Dessutom har servicekompetena medarbetare trovärdigt förkunnat ”att gamla sidan skall vara kvar”! Fint så. Men av instruktionerna verkar det överkrångligt och varför kan inte knappen ”gå till gamla hemsidan”???

  37. Ni skriver ”Du som helst vill behålla det gamla utseendet med mer kompakta rader och fler kolumner kan med några enkla klick få till det även på den nya sidan. Och dessutom få alla nya funktioner!”
    Bra, men varför inte låta mig kunna välja det alternativet -med ett tryck – istället för att manövrera mig fram och ”skräddarsy” en egen sida??

    • År 2021 – man undrar ju vad problemet är att ha ett tryck och behålla istället för en hel eftermiddag med tryck…

  38. Gillar verkligen inte att bli påtvingad onödiga ”förbättringar” som jag inte har bett om.

    • Jag med. Helt värdelöst.
      Alla dessa high tech-genier som inte fattar att människor är vanedjur och skiter i förändringar , som ändå inte funkar bättre , bara för att det ska se nytt och fräscht ut.

  39. Ha kvar den gamla sidan!
    Den nya är sämre och rörigare.

    Varför försämra?
    Tänker extra mycket på äldre och människor med kognitiv funktionsnedsättning tex hjärntrötthet mfl.

  40. På ”den nya aktiesidan” finns inte mitt innehav med, ej heller inneliggande ordrar eller eventuella avslut.
    Allt detta finns föredömligt ordnat på den gamla aktiesidan. Varför kan vi inte få behålla den gamla, mycket bättre sidan?

  41. Jag är starkt emot alla ändringar i layout på hemsidan.
    Man ska vara ett kundanpassat företag oavsett det är en bank eller butik eller hur?
    Istället vill era IT-designer visa att de får sin lön väl förtjänad. Det struntar ja/ vi i – bankens kunder.
    Låt bli att hela tiden försöka att övertyga oss om att ni vet bättre vad som är bra för oss, inkl. sådana till synes små grejer såsom obekväma, störande, rörliga, etc hemsidor. Ni är en BANK utan inte en virtuell Konstutställning. Och ni vet mycket väl vad som är viktigt för bankens kunder när man gör finansiella affärer med hjälp av en klar, bekväm hemsida, som man, dessutom, har redan blivit van vid.
    Jag kan tänka mig att avsluta mitt sparande i Avanza i värsta fal och flytta till en mer kundanpassad bank.
    Hoppas att ni lyssnar på era kunder.
    Med vänliga hälsningar.

  42. Varför ändra en bra sida mot en sämre?
    Den nya är sämre, mer svårhanterlig och rörigare.
    Ingen verkar gilla den nya versionen och för äldre eller personer med en uttröttad hjärna blir den nya sidan oanvändbar.
    Ha kvar den gamla sidan! Tack på förhand.

  43. Jag vill absolut ha kvar den gamla sidan!! Det finns ingen anledning att ändra på något som fungerar bra! Dessutom blir det svårigheter för äldre och datorovana att skräddarsy en egen sida.
    Vi kan behålla den gamla sidan? Låt oss då göra det med ett enda tryck!

  44. Jag har faktiskt börjat titta på hur sidorna på andra banker ser ut. Trodde aldrig att jag, som Avanzatrogen sedan 10 år skulle komma på såna tankar. Men Avanzas klåfingrighet att försämra något som redan fungerar bra, stör mig väldigt. Varför redovisar inte banken skälen till dessa förändringar ? Hur många kunder är det som har bett om det ? Och varför kan inte den gamla designen finnas kvar för den som hellre vill använda den ? Banken borde nog tänka sig för ordentligt innan det är för sent. Att strunta i kundernas åsikter kommer tveklöst att ha sitt pris.

    • Håller definitivt med Vilja0905, ovan och nedan!

      – Avanzas klåfingrighet att försämra något som redan fungerar bra, stör mig väldigt. Varför redovisar inte banken skälen till dessa förändringar ? Hur många kunder är det som har bett om det ? Och varför kan inte den gamla designen finnas kvar för den som hellre vill använda den ? Banken borde nog tänka sig för ordentligt innan det är för sent. Att strunta i kundernas åsikter kommer tveklöst att ha sitt pris.

  45. Behåll den gamla sidan! Den fungerar utmärkt och det är svårt att lära sig nya sidor, särskilt om man är äldre eller ovan vid datorer. Låt dem som vill behålla sidan, göra det med ett enda tryck!!!

  46. Gillar inte den nya designen, jag vill behålla den nuvarande utan att behöva klicka, checka, klicka, fälla ut, scrolla och slutligen scrolla igen.
    Ge mig en enkel knapp märkt, ”behåll”.

  47. Jag håller definitivt med Vilja0905, föregående inlägg!

    ”Jag har faktiskt börjat titta på hur sidorna på andra banker ser ut. Trodde aldrig att jag, som Avanzatrogen sedan 10 år skulle komma på såna tankar. Men Avanzas klåfingrighet att försämra något som redan fungerar bra, stör mig väldigt. Varför redovisar inte banken skälen till dessa förändringar ? Hur många kunder är det som har bett om det ? Och varför kan inte den gamla designen finnas kvar för den som hellre vill använda den ? Banken borde nog tänka sig för ordentligt innan det är för sent. Att strunta i kundernas åsikter kommer tveklöst att ha sitt pris.”

  48. Ständiga omändringar av siten under nu väldigt många år.Till ingen som helst nytta.SKYHÖGA växlingsavgifter vid utlands handel.Hur giriga kan man bli ? SAVR nästa

  49. Låt oss för Jösse namn behålla den ”gamla” sidan. Det var den som fick oss i familjen att
    var och en skapa ett Avanza-konto. Sidan är ju överlägsen, pedagogiken genomtänkt.
    Vad är problemet med att behålla den? Vilken sorts investerare/sparare vill Avanza satsa på?
    Var inte tanken med Avanza att satsa på ”svenska folket” ’?

  50. Läst kommentarerna så långt och slutsatsen blir att ni bör låta den gamla vara kvar och låte användarna som vill byta helt eller prova det nya få möjlighet att göra det – antingen genom byte till nya och ha möjlighet att enkelt gå tillbaka till gamla eller att ni ger instruktioner hur man går till den nya på motsvarande sätt som man nu ska föröndra den nya till något som liknar den gamla.
    nu tvingas man till en massa arbete i onödan. Kanske är möjlighet att sortera kolumn bra, men det kan väl då göras i det gamla, Ni tvingar nog majoriteten till en massa arbete och majoriteten är väl sällananvändare som intte har någon nytta av detta,
    slutsats: tvinga inte på oss nåt nytt utan ge mäjlighet för den som vill att byta eller arbeta med bägge varianterna,
    liksom programmerare lyckats ”förbättra” Exel så nu svåranvänd bör ni inte tvinga ut ny version så uppenbart mot användrnas önskan.
    Etlam

  51. Den gamla innehavssidan är klart mycket mer lättöverskådlig och tydlig än den nya varianten. Även efter att jag gjort inställningarna för den nya sidan upplever jag den som en klar försämring. Behåll gamal innehavssidan för oss som uppskattar den!

  52. Jag gillar den nya innehavssidan; men saknar en kolumn: ”Idag” men i kronor istället för procent.

  53. Jag köpte nya surfplattor. Den gamla sidan tar ca 3 sek att ladda och den nya 13. Det är alldeles för slött!

  54. Klicka på kugghjulsikonen “Inställningar” ovanför listan. ”Helt obegripligt hittar inte”

  55. Varför kan ni inte ha valmöjligheten att välja nya eller gamla sidan ? Jag valde avanza för den smidiga och enkla funktionen på gamla sidan

  56. Och så bra att få reda på huvudorsaken till denna förändring!! Inte alls alltså. Och den pedagogiska idiotin med inställsam text ”du som helst vill behålla det gamla utseendet….osv osv” kan knappast göra någon glad men det är inte lätt att hantera griniga kunder, där är vi ense!

    Om man nu följer instruktionerna med ”några enkla klick” så skall allt vara OK. Jaja, vi börjar med punkt 1: ”Klicka på kugghjulsikonen” INSTÄLLNINGAR ovanför listan! Vilken lista??? Aha, den nya listan! Och varför står det inte DEN NYA LISTAN när just de som behöver denna information mest, medvetet som omedvetet håller sig till den gamla listan?!?! Det kan väl inte enbart vara kunder under 35 år som vill begripa/förstå??

    Sen avslutas denna bristfälliga pedagogik med punkt 6 och texten ”Scrolla upp”. OK. Hur långt då? ”Dra flikmallen överst i listan” (delvis kursivt) Flikmall? Var pedagogen berusad när hen tottade ihop instruktionen? Och varför har inte någon ytterligare pedagog spelat in en kortfilm på 40 sekunder som förklarar ärendet? Och varför kan inte denna storbank skriva NÄR ändringen äger rum istället för att tvinga kunden att under snart ett halvår läsa ”snart kommer den här sida att stängas ner…etc et!”

    Bu!

    • Ja man kommer ju inte längre, ”klicka på kugghjulsikonen” … den finns ju ej … Avanza: Behåll det fungerande som finns idag innan ni försämrar funktionaliteten.

  57. Jag föredrar ”pc design” på mobilen inte app versionen. Den nya avanza-designen och avanzas information verkade svår att förstå ända tills insåg att nya avanza-designen bara fungerar som mobil app-version när surfar med ”samsung internet browser”.

    Bytte till Google Chrome på mobilen när loggar in på avanza och upptäckte då alla förbättringar och finesser. Tidigare kunde jag tex. inte hitta kugghjulet på innehavs-sidan trots idogt sökande men nu tog det bara 10 sekunder att hitta rätt.

    Slutsats: använd inte ”samsung internet browser” och liknande på Avanza.

  58. Varför kan ni inte ha valmöjligheten att välja nya eller gamla sidan ? Jag valde avanza för den smidiga och enkla funktionen på gamla sidan.Jag håller med Peter

  59. Men kan inte den gamla sidan få vara kvar? Då räcker det med ett klick för att få den vy jag vill ha. Det verkar som att det finns fler än jag som tycker så, kanske bra att lyssna på vad era kunder tycker?

  60. Tycker också att den gamla sidan är bättre och vill helst ha den kvar. Vi ät två som båda hemskt gärna till behålla den gamla sidan. Hasse & Ingrid

  61. Jag tror att de flesta användare är nöjda med den ”gamla” hemsidan och vill behålla den.
    Det finns säkert en del som tycker att den nya är bättre och onekligen, den nya har flera funktioner som kompletterar den gamla hemsida. Jag vill betona ordet kompletterar, för att den gamla är absolut mycket bättre när det gäller användarvänligheten, layouten och grafiken.

    Den bästa lösningen skulle vara att behålla den gamla hemsida och komplettera den med de nya funktioner, som tex. tillval av extra kolumner.

    Finns det en tveksamhet om vad majoriteten av användare tycker, ordna en referendum och tvinga alla alla att svara på frågan om man vill behålla den gamla hemsidan eller föredrar den nya , resp om det är likgiltig vilken som ska användas.

  62. Ställde en detaljfråga om hur man ska behålla gamla sidan häromdagen – inget svar
    JA, jag vill ha kvar den gamla sidan – hur svårt kan det vara?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.