Göteborgarna vallfärdade till Volvo Cars
Igår börsnoterades Volvo Cars på Stockholmsbörsen och därmed var den största börsnoteringen på 20 år ett faktum. Varumärket Volvo är en del av den svenska folksjälen och intresset var därmed föga förvånande massivt. Omedelbart när börsens noteringsklocka ringde så rullade aktien upp på topplistan och blev den fjärde mest ägda aktien hos oss. Låt oss spana in lite spännande statistik!
Volvo Cars fick en smakstart i debuten på Stockholmsbörsen. Hos oss fick långt över 100 000 kunder tilldelning i noteringen och aktien steg som mest +27,2 % intradag, strax under taket i det tidigare prisintervallet. När det var dags att stänga börsen och ta helg hade uppgången mattats av till en imponerande uppgång om +23% där aktier för 4,4 miljarder hade omsatts, svindlande tal.
Enligt branschorganisationen Bil Sweden tillhör Sverige ett av de länder i världen där fordonsindustrin har störst betydelse för ekonomin. I en internationell jämförelse menar de att vi faktiskt är unika, eftersom vi med enbart 10 miljoner invånare har flera fordonstillverkare med både tillverkning och utveckling inom landets gränser.
Industrin inklusive leverantörer sysselsätter ca 167 000 personer i landet. Dessutom är det Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 201 miljarder kronor under 2020, ungefär 14 procent av den totala svenska varuexporten.
Förutom Volvo Cars har vi även NEVS på personbilssidan och Volvo Group (lastbilar, bussar, båtmotorer och anläggningsmaskiner) samt Scania på tunga fordonssidan.
Vem har investerat i Volvo Cars?
Volvo Cars har rönt stort samhällsintresse, långt bortom den vanliga sfären av aktieintresserade småsparare runtom i vårt avlånga land. Intresset för noteringen har varit massiv hos oss, så pass att den kvalar in som den största noteringen någonsin i termer av kundintresse.
Bolaget har ju starka kopplingar till Göteborg med omnejd, vilket med all tydlighet syns när vi tittar på vilka delar av Sverige som tecknade noteringen i störst utsträckning. Västra Götaland tar enkelt hem förstaplatsen, följt av Stockholm och Skåne.
Totalt har Volvo Cars 105 185 ägare hos oss vilket innebär att den rullar rakt in på topplistan över våra mest ägda aktier. Efter första dagen är det den fjärde mest ägda aktien bland våra över 1 miljon aktieägande kunder. Nästan var tionde aktieägande kund har nu Volvo Cars i portföljen och var sjätte aktieägande miljonär valde att trycka på köpknappen.
Den genomsnittliga spararen som investerat i bolaget är 43 år men faktum är att 18 – 30 åringarna sticker ut allra mest då de utgör närmare var fjärde kund med bilbolaget i portföljen.
I snitt har våra kunder investerat 12 278 kronor vilket är ett resultat av hur mycket tilldelning man fick initialt samt hur mycket man valde att köpa till under första handelsdagen, så siffran kommer likt ett årgångsvin bli mer intressant över tid.
Kan Volvo Cars bli en ny folkaktie?
Jag har suttit på min kammare och funderat på vad som definierar en folkaktie, inte en helt enkel uppgift. De aktier som är de mest ägda ute i svenska folkhemmet är stora bolag som återfinns i börsens finrum på prestigelistan OMXS30.
Ericsson och Telia var och är fortsatt två aktier som är ett vanligt inslag i våra portföljer. Kring millennieskiftet var det troligtvis det vanligaste finansiella sambohushållet i landet. Det är nationalklenoder som sysselsätter väldigt många svenskar.
Det gör ju faktiskt även Volvo Cars, som en av landets största privata arbetsgivare. Många svenskar jobbar inom branschen eller har nära och kära som gör det. Dessutom är det ett urstarkt varumärke som de flesta känner till.
Det enda som kan oroa mig är att en folkaktie inte sällan är så stark på egna meriter att den ofta kan bli ensam i en aktieportfölj. De senaste åren har vi blivit bättre på riskspridning genom att öka det genomsnittliga antalet bolag i portföljen till 4,5 dito enligt Euroclear. Dessutom har vi sett de finansiella ensamhushållen minska från omkring 50% ned till 41,79% nu senast i Sverige bland samtliga aktieägande kunder.
Därmed hoppas jag att de som nu investerar i Volvo Cars kommer ihåg att riskspridning är av godo. Bland de som äger Volvo Cars hos oss har 12 procent av dem endast en aktie i portföljen medan närmare varannan har minst 10 aktier, det tycker jag är betryggande.
Alldeles oavsett om det blir en folkaktie eller inte i slutändan så är fordonsindustrin en av Sveriges viktigaste näringar och påverkar starkt landets ekonomiska utveckling enligt Bil Sweden. Därmed sitter vi alla med i samma båt och kan således kollektivt hoppas att den elektrifieringsresa som bolaget nu befinner sig på blir spännande och bär frukt.
Trevlig helg,
Nicklas
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza.