Investera i klimatsmart mat

Av Johanna Kull

27 nov 20

Share

Ett ökat antal flexitarianer har gjort att efterfrågan på växtbaserat kött ökat dramatiskt. Marknaden växer stadigt förväntas öka med 20 till 30 procent årligen. Bland bolagen som kan kapitalisera på trenden återfinns både renodlade så kallade ”pure plays”, som större livsmedelsbolag som satsar mycket på den nya produktkategorin. Låt oss titta mer på hur du kan placera för att få exponering mot den framväxande sektorn.

Försäljningen av växtbaserade  köttprodukter uppgick 2019 till knappt 20 miljarder dollar. Det är fortfarande bara en fraktion av den globala köttmarknaden som uppgår till cirka 1 000 miljarder dollar., men det växtbaserade köttet uppvisar har en tillväxt som är få produkter förunnat. Försäljningen väntas årligen öka med hela 20 till 30 procent kommande åren, uppskattar den amerikanska konsultbyrån AT Kearny.

Försäljningsexplosionen för de gröna ”köttprodukterna” beror främst på ökningen av antalet flexitarianer. Det vill säga av alla oss som inte utesluter kött helt, men som för klimatet och hälsans skulle, avsevärt dragit ned på vår köttkonsumtion. I Storbritannien uppskattar man att ”icke-vegetarianer” stod för 93 procent av inköpen i plantbaserade ”köttalternativ” förra året.

Bolaget fokuserade på grönt kött

Den nya gröna maten, är självklart en högintressant marknad för livsmedelsproducenter att ta sig in på. Ur ett investeringsperspektiv är det dock ont om så kallade Pure Plays, det vill säga noterade bolag som enbart fokuserar på köttfria alternativ. Länge var omtalade Beyond Meat som noterades 2019 det enda renodlade exemplet, men i år har de fått sällskap av två kanadensiska bolag.

Beyond Meat – tillverkare och leverantör av vegetariska måltider, där produktutbudet består av hamburgare, köttfärs och korv gjord på växtbaserat protein. Produkterna distribueras under eget varumärke, där störst närvaro återfinns inom den nordamerikanska marknaden. Bland kunderna återfinns både privatkunder och grossister.

Very Good Food Company – kanadensiskt bolag som utvecklar, producerar och distribuerar plantbaserat kött och andra gröna matprodukter. Huvudprodukterna säljs under varumärket ”The very good Butchers”. Noterades på Torontobörsen i juni 2020.

Modern Meat – utvecklar och tillverkar plantbaserade köttalternativ inom en rad produkter. Alla produkter är soja, gluten, nöt och GMO-fria. Noterades på Torontobörsen i juli 2020.

Bolag med viss exponering

Ovan är ett par exempel på bolag helt fokuserade på plantbaserade köttalternativ, man behöver dock inte investera i så kallade pure plays för att få exponering mot det gröna köttet. De stora livsmedelsbolagen är förstås högst medvetna om trenden och jättar som Nestle tar fram egna produkter eller köper upp verksamheter inom sektorn. Nestles köp av Sweet Earth, en livsmedelsproducenten med enbart växtbaserade produkter är ett bra exempel på detta. Även daglivarubolag som ICA och Axfood jobbar på området, med såväl egna produkter som incitament för att knuffa kunderna att välja växtbaserade mer klimatvänliga alternativ.  Det finns emellertid andra bolag med mer eller mindre exponering mot det snabbväxande gröna matsegmentet. Här tre exempel:

Midsona –  Utvecklar och marknadsför produkter inom ekologisk och plantbaserad mat. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden och bland varumärkena hittar vi bland annat Friggs, Kung Markatta och Urtekram.

AAK – Producent av vegetabiliska oljor och fetter. Produkterna används som ersättning för mjölkfett och kakaosmör, som ingredienser i chokladfyllningar och konfektyrprodukter, samt inom kosmetika.

Burcon NutraScience – kanadensiskt bolag som utvecklar och säljer växtproteiner som bland annat sojaprotein som används i mejeriprodukter. Övriga tjänster och produkter innefattar reningstekniker för proteinerna samt PH-neutrala drycker.

Kellogg – De flesta av oss associerar Kellogg främst med frukostflingor, men bolaget säljer också 40 000 ton växtbaserat kött årligen via sitt dotterbolag MorningStar Farms. Det gröna ”köttet” används i vegetariska hamburgare, vegetarisk korv samt kycklingalternativ.

För såväl kropp och själ som klimatet, finns det mängder av fördelar med att äta grönt och trenden med plantbaserad kött är helt klart här för att stanna. Vilka som blir det stora vinnarna på det återstår dock att se, och jag kommer helt klart hålla ett vakande öga på sektorn. Har du någon ”mataktie” i portföljen?

//Johanna

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza. 

Relaterade inlägg