Kan man älska en bank?

SKI_NormalbannerJa, om man frågar våra kunder så kan man faktiskt det. För sjätte året i rad (eller sedan SKI* började mäta) har vi lyckats med att ha nöjdast kunder i branschen och i år fick vi högre betyg än någonsin tidigare. Det är vi otroligt stolta och tacksamma för. En fråga vi ofta får från andra i branschen är, vad är er nyckel till framgång?

För oss är det solklart vad som håller på att ske. Det är nämligen ingen vanlig tid vi lever i. När vi ser oss omkring i världen sker det spännande saker överallt, inom nästan varje område. Bransch efter bransch genomgår stora förändringar och det går snabbare än någonsin att vänja sig vid en ny teknik som tillgodoser våra behov på ett bättre sätt än tidigare. Vi ser exempel som Spotify i musikbranschen, Amazon i detaljhandeln, Netflix i TV/film-branschen och Uber i taxibranschen.

Ny teknik, digitalisering och en smartphone i varje ficka har gjort att konsumenterna fått allt större makt. De som lyckas bäst i den här nya världen är de som från början linjerar sin affärsmodell med kundernas intressen, snarare än att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt på kundernas bekostnad.

skinojdakunder2015
Nöjdhetsindex i kategorin sparande
Källa: SKI

Finansbranschen har allt för länge varit en klumpig och hårt reglerad bjässe där inbyggda barriärer gjort att de stora aktörerna kunnat luta sig tillbaka och tjäna massor med pengar trots att de ofta agerar tvärt emot vad som är bäst för kunden. Nu är vi vid en brytpunkt där dagens teknik gör det möjligt att riva ner dessa barriärer och vår ambition att leda vågen av digitaliseringar inom sparande och investeringar som kommer välla in över storbankerna.

För Avanza har kundfokus varit en ledstjärna redan från start. Att vinna Sveriges nöjdaste kunder inom sparande är nämligen vårt absolut viktigaste mål varje år. Vi som jobbar här mäts däremot varken på intäkt eller vinst. Så istället för att fråga oss själva ”vad kan vi tjäna pengar på härnäst?” ställer vi alltid frågan ”hur kan vi göra störst nytta för flest kunder?” och låter det leda vår utvecklingsagenda.

Vi tror inte att det finns någon genväg för att för att hamna här, de här värderingarna måste finnas naturligt i varje medarbetare och driva både stora som små beslut i det dagliga arbetet. Vi behöver även vara lyhörda för användarnas åsikter och låta våra kunder ha en central del i vår produktutveckling.

Så, vårt tips till alla hårt kritiserade banker som undrar vad vår nyckel är? Ställ er på kundernas sida och bygg en helt ny bankupplevelse där. Mer till kunderna, och mindre till er – helt enkelt.

skinojdakunder5ar2015
Nöjdhetsindex senaste 5 åren. Källa: SKI

* SKI mäter och analyserar ett stort antal aspekter kring kundnöjdhet och lojalitet till bankerna. Studien görs med hjälp av en statistisk modell som möjliggör analys av orsakerna till kundernas bedömning, liksom till hur lojala kunderna är mot sina företag. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet och prisvärdhet.

Relaterade inlägg

Kommentarer

11 svar till “Kan man älska en bank?”

  1. Har tyvärr sällan eller aldrig upplevt att Avanza stått på min sida. Har inte heller upplevt att ni blivit billigare. En prisändring jag sett var när minimicourtaget på IPS gick upp från 39 till 99 kr. Jag tycker fortfarande Avanza är bra i många avseenden jämfört med traditionella banker, men numera finns ju även deGiro och de är definitivt bättre prismässigt.

    • Hej Bertil,

      Tack för din feedback! Det är tråkigt att höra att du inte känner att vi står på din sida. Den prisförändringen du syftar på gjorde det även möjligt för dig att handla aktier med lägsta courtage på 1kr i din IPS, om du anser att du betalar för mycket i courtage kan du enkelt byta courtageklass till en nivå som passar din handel bättre och gör det billigare för dig.

      Återkom gärna om du har några frågor!

      Vänligen
      Arvid

  2. Nar jag laser inlagget kom jag att tanka pa nagot den kinesiske tankaren Konfucius sade, ”Den ädle ställer krav på sig själv, den simple ställer krav på andra”. Ambitionen maste givetvis vara att gora saker och ting battre och att inte vara nojd och tala om att kunderna ar foralskade. De stora och klumpiga jattar som kritiseras i inlagget gjorde precis samma sak som det har inlagget ger uttryck for. De trodde sig vara overlagsna och blev foralskade i sin egen spegelbild. De talade ocksa om fina varderingar hos medarbetarna, kundfokus och lyhordhet, men det forlorade greppet. Lat det inte handa med Avanza.

  3. Jag kan bara hålla med. Jag är kund i sex banker, av olika skäl, men Avanza är i särklass bäst, enklast, billigast, vettigast och mest rikhaltig på ekonomisk info. Och med en modern, asfaltnära attityd.

    • Hej Paul,

      Tack så hemskt mycket, vårt absolut är viktigaste mål är nöjda kunder så det värmer verkligen 🙂

      Vänligen
      Arvid

  4. Hej.
    Med risk för att åter bli refuserad tycker jag det är synd att den, i mina ögon, alldeles ypperliga störtsa delen av Avanza är välförtjänt sitt beröm.
    Detta gäller dock INTE de som ansvara för Avanzas reklam !
    Förutom att ”eget beröm luktar (särdeles illa)” och är oseriöst samt i ert fall totalt onödigt då jag tycker ni gör ett bra ”jobb” (som en liten känga åt Bertil nedan ;-)).
    MEN, varför VÄGRAR ni efter minst 5 års påpekanden att använda god svenska ????????
    Det heter INTE nöjdaste, det heter MEST nöjda OM man gått i en normal skola och följt med på lektionerna !
    Med önskan om en fin em.

    • Hej!

      Vad roligt att du tycker vi gör ett bra jobb och tack för din feedback! Vi försöker att kommunicera med glimten i ögat och det här inlägget går i det spåret, men jag kan förstå att det kanske inte är världens mest ödmjuka approach. Jag ska givetvis föra vidare dina synpunkter till vår marknadsavdelning som ansvarar för dessa blogginlägg. I dessa inlägg försöker vi även ha ett vardagligt språk och det gör att uttryck som ”nöjdaste” kan smita med istället för det mer korrekta ”mest nöjda”. Jag garanterar dig att även det kommer att nå marknad som förhoppningsvis bättrar sig till nästa år.

      Återkom gärna om du kommer på något mer som vi kan göra bättre!

      Vänligen
      Arvid

  5. Tyvärr tror jag inte jag fått möjlighet att rösta, men jag håller 5/5 av mitt betyg ändå.

  6. Det är de små, små detaljerna som gör det och som innebär att Avanza känns som en lite mer nära bank.
    Ett exempel är det mail jag gick mej tillskickat på min 60-årsdag och där ledningen för Avanza skojat till det och gratulerade på min högtidsdag. Jag blev glad för denna hälsning och det blir säkert alla övriga som också får er flagg- och tårtvideo som en liten ”bonuspresent” på sin högtidsdag.

    PS Varningstexten om vilka konsekvenser det kan få att bli äldre, var klockren 🙂
    Något att se fram emot för alla er andra som ännu inte förärats denna video.

    Stort tack från nybliven 60-åring och God Jul och Gott nytt år till Er alla!

  7. Grattis! Bara att hålla med.. Jag har varit kund i många år och kunde inte vara mer nöjd 🙂

  8. Hej Avanza!
    Tack för att ni via er hemsida fått mig mer engagerad i en ny värld. Som är hur kul som helst att utforska. Jag har läst och provat på. Slukat det mesta med hull och hår i informationsväg. För att kunna använda det i mina aktie och fondaffärer. Näst steg blir ETF handel. Fortsätt med utbildningarna för oss som bara börjat.
    Ha det gott!
    Lennart

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.