Aktierna i 30-åringarnas portfölj säger något om vårt liv

Av Johanna Kull

04 feb 20

Share

Millennials investerar i framtiden. I bolagen som med sina starka varumärken och innovationskraft påverkar på vilket sätt vi lever våra liv. Så löd budskapet i en amerikanska artikel, där de studerat portföljen hos en miljon människor födda mellan 1981 och 1996.

Jag tillhör den gruppen. Jag är uppvuxen med Disneys sagoprinsessor, kommer sannolikt aldrig säga upp mitt Netflix-abonnemang, har en iPhone som snuttefilt och via Facebook Messenger håller jag kontakt med en stor del av mina vänner. Köper jag någon gång en bil är en Tesla drömmen och i Microsoft Word skriver jag denna krönika.

Populäraste aktierna hos ”typ-30åringar”

Här listan över vad 734 000 amerikanska millennials, med en snittålder på 31 år, har i portföljen och hur stor andel dessa aktier utgör av deras totala portfölj.

 

Har jag köpt aktier i alla dessa bolag? Nej. Borde jag ha gjort det? Ja.

Produkter vi inte klarar oss utan

Det är lätt att vara efterklok och tyvärr är det inte så enkelt som att bara köpa aktier i bolagen där man själv är kund och sen är man hemma. Nej, fråga bara 00-talets flitigaste Eniro-användare eller trognaste MQ kund, så vet du att den strategin kan slå väldigt fel. De är ju tyvärr två exempel på bolag som sett sin kundbas förintas och i MQs fall har bolaget till och med gått i konkurs.

Länge var det däremot som så, att fanns du inte på Facebook, då fanns du inte. Det börjar släppa, men Facebooks grepp om oss kanske otrendiga men ändå hyfsat kapitalstarka medelålders, som glatt lämnar ut all möjlig data om oss själva, är fortfarande starkt.

Men värderingarna då ropar vän av ordning. FAANG-bolagen och dess gelikar värderas skyhögt och aktierna har ett kilopris långt över snittet på börsen. Ja ribban ligger högt, men bolagen levererar också. År efter år. Och eftersom de vet mer om oss och våra behov än vad vi gör själva, kan de med hjälp av sina gigantiska kassakistor och närmast kirurgisk precession, ta fram nya produkter och tjänster som vi återigen inte ”klarar” oss utan.

Så jag är inte speciellt orolig. Värderingarna till trots. Men så är jag också en millennial och sakta men obarmhärtigt säkert, förskjuts jag allt längre bort från den där unga generationen som är snabbast på att plocka upp nästa generations megabolag.

Så kanske borde jag inte skriva en krönika om hur millennials investerar. Utan istället en om hur efterföljarna, generation Z:s portföljer ser ut. Börsen är trots allt framåtblickande, medan jag kanske fastnat i Netflix-soffan.

//Johanna

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza. 

Relaterade inlägg