Besök på AB Sydkorea
Spjutspetsteknik, emojis i stadsmiljö och ett besök på AB Sydkorea sammanfattar vår tisdag i Seoul. Med oss tar vi känslan av framtidstro, vikten av att som bolag bredda sin tjänst och möta sina kunders alla olika behov.
Tisdagen i Seoul började med ett besök hos högteknologiska Koh Young Technology som tillverkar mätinstrument som med 3D-teknik kan testa och kontrollera funktionaliteten i olika teknologiska produkter som smartphones, men också kretskort och halvledare, redan i ett tidigt skede av produktkedjan. Kvalitetssäkra helt enkelt, men under denna presentation måste jag erkänna att jag inte kände mig som skarpaste kniven i lådan. Jag har aldrig på så nära håll sett något så högteknologiskt och när jag försökte fota blev jag direkt stoppad. De skulle bara veta hur lite jag egentligen fattade, ingen risk för industrispionage där inte. Hur som helst, vi fick också en demonstration av en robot som med hjälp av 3D-scanning med millimeterprecision kan ge en hjärnkirurg rätt koordinater. Supercoolt och här kände jag mig lite mindre bortsnurrad, jag har ju ändå 14 säsonger av Dr Grey i bagaget.
Efter en snabb lunch bestående av soppa, dumplings och den vid alla måltider närvarande kimchin var det dags att åka vidare till Kakao Corporation. Sydkoreas motsvarighet till Tencents WeChat eller västvärldens Whatsapp och en tjänst som i princip alla i Sydkorea använder dagligen. Varje månad har de 43 miljoner unika användare (i landet bor 50 miljoner människor) och i snitt går man in i appen 55 gånger på en dag och spenderar 3 timmar i den. Appen innehåller dock mycket mer än bara chattjänster. Du kan till exempel boka taxi med Kakao taxi, du kan skicka pengar med Kakao pay, eller anmäla dig som chaufför i bilpooltjänsten Kakao mobility med mera. Appens emojis har också blivit ofantligt populära och runt om i staden hittar du Kakao friends-butiker där du kan köpa emojis i alla möjliga utföranden. Variationen av tjänster är en av förklaringarna till bolagets popularitet och aktien värderas därefter med P/E 99.
På eftermiddagen var det dags för AB Sydkorea, alltså Samsung. För Samsung är utan tvekan Sydkoreas största bolag och bidrar ensamt till nära 10 procent av landets BNP enligt vår guide Paul. Och det är verkligen ett jättebolag med 6 000 olika bolag under Samsung paraplyet och 380 000 anställda världen över. Bara i Digital City, där vi var, hade Samsung 128 olika byggnader. En egen liten stad med andra ord. Här besökte vi Samsung innovation museum, där framför allt filmen med framtidsspaningar fångade vårt intresse.
Mina reflektioner av dagen: Att Sydkorea ligger långt fram vad gäller teknik och innovation går inte att orda om och jag har aldrig tidigare upplevt sånt fokus på framtid som jag gör här. Här känns det som att alla man pratar med tror att de kommer få det bättre än sina föräldrars generation. Något som förmodligen stämmer för oss i väst också, men som kanske glöms bort ibland. Det här, tillsammans med de extremt ambitiösa människorna, kanske gör att Gunnar Pålsson på Carnegie fonder får rätt i sin spaning: ”Om 1900-talet tillhörde väst, kommer 2000-talet tillhöra Asien”. Även en analytiker med bakgrund från Korea, men som de senaste 20 åren arbetet i Europa säger något liknande: ”I Asien finns det så många människor som jobbar så mycket hårdare än européer och amerikaner. Och det är inte konstigt att man blir fat and happy, men så är det. Asiater arbetar i regel hårdare”.
Nu bär det iväg mot flygplatsen för nästa stopp, Hong Kong.
//Johanna
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza.