Sveriges nöjdaste kunder för femte året i rad!

Det kan vara svårt att beskriva innebörden av det för en utomstående, men för oss på Avanza är verkligen kunden i fokus. Vi som jobbar här är väldigt stolta över att kunna rekommendera nära och kära att spara hos oss utan att känna att vi lurar någon. En lyx som inte finns hos alla företag. Men för att ha kunden i fokus så behöver man vara väldigt lyhörd. Man behöver lyssna och förstå sina kunder och samtidigt ha ett ledarskap som prioriterar kundnytta över allt annat. Detta är någonting vi ständigt jobbar med, inte minst när vi bygger nya funktioner och tjänster till sajten.

Som medarbetare hos Avanza så är det därför den bästa känslan på hela året. Den känslan vi haft lyxen att få åtnjuta en gång om året under den senaste tiden. Den känsla vi får när vi får reda på att vi uppnått det viktigaste målet av alla våra årliga mål; att få nöjdast kunder av alla i SKI:s årliga mätning över kundnöjdhet i vår bransch.

ski2015
Kundnöjdhet – Sparande i värdepapper (Bild: SKI)

I år var det lite extra nervöst. Förra året lanserade vi vår nya sajt och våra kunder var tvungna att vänja om sig, vilket inte är helt lätt efter att ha använt den gamla sajten i över 7 år. Vi lyckades ändå knipa förstaplatsen framför Handelsbanken som var oss hack i häl (71,8 mot 72,0).

Därför var det en otroligt härlig känsla när vår VD Martin Tivéus, i år utklädd till Lucia i ledningens Luciatåg, vrålade ut att ”vi har vunnit SKI en femte gång!!”. Och inte bara vann vi, utan vi fick det bästa resultatet någonsin och landade på 78,6!!

Vi vill verkligen passa på att tacka alla er engagerade användare som kommer med förslag, åsikter, idéer och ibland även kritik. Utan er hade det varit svårt att få det resultat vi får i dessa undersökningar, och framförallt hade det inte varit lika kul att gå till jobbet varje dag! Fortsätt att skicka in era kommentarer till oss, både ris och ros. För även om vi naturligtvis inte kan lova allt till alla så kan vi lova att alltid vara lyhörda och jobba för kundens bästa. Ni har oftast möjlighet att påverka mer än ni tror!

Fakta: SKI mäter och analyserar ett stort antal aspekter kring kundnöjdhet och lojalitet till bankerna. Studien görs med hjälp av en statistisk modell som möjliggör analys av orsakerna till kundernas bedömning, liksom till hur lojala kunderna är mot sina företag. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet och prisvärdhet.

Relaterade inlägg