Maxa din tjänstepension – årets smartaste drag för företagare

Av Avanza

01 dec 25

Share

Året lider mot sitt slut och bokslutet väntar runt hörnet. För många företag innebär det ett gyllene tillfälle att, genom smarta pensionsavsättningar, optimera skatten och stärka anställdas trygghet – oavsett om du driver ett bolag med flera medarbetare eller ett enmansbolag. Här går vi igenom hur du gör och vad som är viktigt att tänka på.

Har du flera anställda är avsättningar till tjänstepensionen före bokslut ett av de klokaste sätten att optimera årets resultat på. Men det är inte bara bolaget som tjänar – det ger också ett stort värde till medarbetarna själva i form av en rejäl skjuts i pensionspengarna. Varför inte ersätta de traditionella julklapparna med en långsiktig investering i medarbetaren och bolaget? En extra pensionsavsättning kan vara den finaste och viktigaste julklappen du kan ge.

Är du enmansföretagare är extra engångsinsättningar till tjänstepensionen minst lika värdefulla. Precis som för större bolag är det ett effektivt sätt att justera det beskattningsbara resultatet, eftersom avsättningarna är avdragsgilla. Samtidigt bygger du upp din framtida ekonomi – något som är extra betydelsefullt som egenföretagare.

Hur gör man och vad ska man tänka på?

Du som arbetsgivare får max sätta av 35% av den pensionsgrundande årslönen till tjänstepensionen för att det ska vara avdragsgillt (dock max 10 PBB, dvs 588 000 kr år 2025). På företagswebben kan du enkelt se hur mycket du betalat in under året och om det finns utrymme för att betala in mer för att maximera avdragsrätten innan årsskiftet.

Har bolaget bonusutbetalningar i slutet av året?

Då kan anställda ges möjlighet att växla delar av eller hela bonusutbetalningen till tjänstepensionen. Fördelen med det, ligger i skillnaden mellan beskattningen av lön och pension. Sociala avgifter på lön är högre än den särskilda löneskatt som gäller för pensionen. Skillnaden, på ungefär 6 %, brukar företaget ge den anställda i form av en uppräkning av premien. Exakt samma princip som när man löneväxlar.

Så här enkelt gör du en engångsinsättning:

1. Logga in på Företagswebben > Håll muspekaren över Anställda > Engångsinsättning
2. Fyll i önskat belopp per försäkring
3. Kontrollera att allt ser rätt ut och bekräfta

Som alltid rekommenderar vi att du pratar med din revisor så att upplägget speglar era förväntningar. Om du behöver hjälp med engångsfakturan, eller något annat, är vi bara ett samtal bort. Du når oss måndag-fredag, 09:00-17:00, på telefon 08-409 421 80.

Lycka till!

// Simon Wärulf, Avanza Pension

Relaterade inlägg