Nu sänker vi avgiften rejält i fondportföljerna Avanza Auto
Ibland får jag frågan om hur ett vettigt fondsparande ska läggas upp. Jag brukar ge det enkla svaret och berätta att jag själv månadssparar i specialfonderna Avanza Auto, eftersom det ger mig en bred och billig fondportfölj som gör jobbet åt mig. Även om jag så klart är en ”fondnörd” vill jag inte krångla till det. Jag vet ju dessutom att vi inom Avanzas fondbolag lägger mycket tid och resurser på att utveckla förvaltningsmodellen för Auto, med syftet att skapa de bästa förutsättningarna för en god framtida avkastning. Med Avanza Auto har jag ett sparande i en fondportfölj som passar min sparhorisont och min önskade risknivå. Nu sänks dessutom förvaltningsavgiften i Auto med drygt 40 procent – till 0,20 procent – så nu kommer alla som sparar i fondportföljerna att få ännu bättre förutsättningar att nå sina sparmål.
Avanza Auto startade hösten 2017 och tillhör numera Avanzas mest populära fonder. Idag är det ca 155 000 kunder som valt att spara i Auto och det totala fondkapitalet uppgår nu till mer än 8 miljarder kronor. Vi kan se att en hel del av Avanzas användare som valt Auto som ett grundsparande även har lagt till andra fonder eller aktier efter eget intresse eller som en extra krydda. Med en Nobelprisad förvaltningsmetod är det många som vill vara med i Auto, oavsett sparintresse och hur aktiv sparare man är.
Hur bra är den nya avgiftsnivån på 0,20 procent?
Vi kan så klart aldrig lova att Auto ger dig fondportföljerna som under varje enskild tidsperiod kommer att ge dig den bästa avkastningen. Vår målsättning för Auto är att ge dig en långsiktigt god avkastning som du betalar rimligt mycket för. Avgiften har ju faktiskt väldigt stor betydelse för när du kan nå ditt sparmål. Kolla gärna upp vilka fonder du har hos olika banker sedan tidigare och vad du faktiskt betalar. Du kan inte förhandla om fondpriset, såsom du ofta kan förhandla om boräntan, men du kan så klart alltid byta ut fonderna eller flytta ditt sparande.
Många svenskar började sitt första fondsparande för så där 20-30 år sedan. Då var det vanligt att de stora bankkontoren sålde in blandfonder med rätt höga avgifter. Idag finns det mer än 1300 miljarder kronor i fondkapital i olika typer av blandfonder och så kallade fond-i-fonder, som kombinerar aktie- och ränteplaceringar. Det är inte ovanligt att dessa har avkastat ganska mediokert samtidigt som de, enligt mig, har oskäligt höga avgifter. En blandfond med låg risk kostar i många fall från 1,0 procent per år och en blandfond med högre risk upp emot 1,5 procent. Galet dyrt (!) är min åsikt, då Auto nu fått en avgift på totalt max 0,40 procent per år (varav förvaltningsavgiften är 0,20 procent, ca 0,15 procent är avgiften på fondportföljen och resten transaktionskostnader).
Den nya avgiftsnivån på Auto är dessutom i nivå med, eller lägre än, de så kallade ”fondrobotarna” som lanserats i Sverige de senaste åren.
Annons
Vilka är de andra fördelarna med Avanza Auto?
Kolla gärna in blogginlägget som Maria Wärn, vår förvaltningschef på Avanzas fondbolag, skrivit. Där beskrivs förvaltningen av Auto och hur väl vår automatiska förvaltningsmetod lyckats skapa avkastning sedan starten 2017. Det ser rätt bra ut och modellen vidareutvecklas hela tiden. En av de fördelar med Auto som Maria lyfter fram är att vi hela tiden har koll på att den Auto du sparar i har den risknivå du valt. En annan fördel med Auto är så klart att de finns för olika sparperspektiv och riskaptit. Auto 6 ger stor aktieexponering medan till exempel Auto 3 eller 4 kan passa dig som inte ska spara lika länge. Själv har jag ett långsiktigt sparande i Auto 6, men min avsikt är att byta till Auto 3 när jag närmar mig mitt sparmål och inte vill riskera att förlora kapitalet som jag lyckats spara ihop.
För vem passar Auto?
Jag tycker att fondportföljerna kan vara ett bra grundsparande för de allra flesta eftersom placeringsinriktningen är väldigt bred och riskspridningen god. Om du vill göra det enkelt för dig så välj bara den Auto som passar ditt sparperspektiv och din riskbenägenhet. Du kan få lite stöd i hur du ska tänka för att hamna i lämplig fondportfölj på vår sajt.
Om du är en inbiten fondsparare som tycker om att själv söka upp spännande fonder skulle du kunna använda Auto som basen för ditt sparande och sedan bygga på med andra smalare/spetsigare fonder. Gillar du aktier, men inte har tid eller lust att själv bygga ihop en väldiversifierad aktieportfölj med många bolag, skulle du också kunna använda Auto som en bas. Det kan ju ändå vara rätt skönt att ha en del i ett sparande som sköter sig självt.
Avkastningsmålen för Auto är långsiktiga och därför lämpar sig de olika fondportföljerna framför allt för dig som är just långsiktig i ditt sparande. Avanzas användare brukar då välja mellan Auto 4, 5 eller 6 som placerar i en större andel aktiefonder. Om din sparhorisont är väldigt kort kanske inte Auto är rätt för dig, då även fondportföljen med lägst risk innehåller drygt 20 procent aktier.
Fördelning av fondkapitalet i Auto:
Auto har gett en konkurrenskraftig riskjusterad avkastning
Avanza Auto 6 har sedan starten 2017 lyckats överträffa avkastningen i den genomsnittliga globala aktiefonden med en lägre risknivå (källa: Morningstar Direct). Övriga Auto har också lyckats väl och gett en god riskjusterad avkastning. Jag kan så klart inte lova att det blir så framöver, men med förvaltningsmodellen och det låga priset tror jag förutsättningarna är goda jämfört med många ”felprissatta” blandfonder som direkt får en uppförsbacke med ca 3-4 gånger högre avgift än i Auto. Med Avanza Auto och den nya avgiftsnivån är vårt mål att göra skillnad för svenska fondsparare och på riktigt ge mer till dig och mindre till banken. På vår sajt kan du starta ett sparande i Auto eller flytt ditt fondsparande till Avanza.
Jesper Bonnivier, vd Avanza Fonder
Avanza Autos specialfonder förvaltas av Avanza Fonder AB. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i specialfonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det insatta kapitalet. Faktablad och informationsbroschyr finns på avanza.se/auto. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza.