Du ska äga rätten till din egen pension

Av Avanza

02 jul 19

Share

Avanza Pension har fått en enkät att fylla i av Finansinspektionen. De vill förstå vilka administrativa kostnader Avanza har när en kund vill flytta sitt pensionskapital till ett annat bolag. Ja, det händer att kunder vill flytta från oss. Och det tycker vi att kunderna har all rätt att göra, även om vi har kostnader när kunderna flyttar ut, men det är inget som vi har valt att ta ut av kunden. Det är ju en del av affären liksom. Istället försöker vi göra flytten så snabbt som möjligt och samtidigt förstå varför kunden flyttar. Kunden är också självklart välkommen tillbaka.

Anledningen bakom Finansinspektionens enkät är regeringens nya förslag kring flytträtt. Förslaget är en stor besvikelse och ett svek mot försäkringsspararna, det har jag bloggat om tidigare. Få av förslagen kommer göra det bättre för dig som sparare; kostnaderna för att flytta kommer vara höga, processen att flytta kommer vara väldigt krånglig och det som är sparat före 2007 kommer fortsatt inte gå att flytta.

Finansinspektionen ska ta fram ett konkret förslag kring hur stor administrativ kostnad som försäkringsbolagen ska kunna ta ut från dig som kund när du vill flytta – därför är de intresserade av våra kostnader. Jag tycker dock att den administrativa kostnaden är irrelevant i sammanhanget. Regeringen har nämligen bestämt att försäkringsbolagen förutom denna kostnad också ska kunna ta ut kostnader som försäkringsbolagen hade i samband med att du blev kund, även om det var för 10 år sedan!

I dagens Svenska Dagbladet försvarar Bolund förslaget. Han menar att försäkringsbolagen har haft kostnader för varje ny sparare och det behöver någon betala. Han hänvisar till principer inom försäkringsrätten som säger att både kostnader och intäkter ska fördelas på ett balanserat sätt mellan försäkringstagarna. Detta kan möjligen gälla inom så kallade ömsesidiga bolag med sparande med garanti. I fondförsäkring där du själv beslutar hur du ska placera ditt kapital är det däremot obegripligt att förstå hur han menar.

Regeringen och Bolund borde väl rimligtvis gå i bräschen för minskade kostnader i branschen, och därmed för dig som kund. Att låta försäkringsbolagen ta ut kostnader för sin försäljning i tio år sätter verkligen ingen press på effektivare försäljningskanaler, högre digitaliseringsgrad eller lägre provisionskostnader. Ändå väljer Bolund att gå försäkringsdirektörernas ärende, när de fått regeringen att ändra sitt ursprungliga förslag på avgiftsuttag från dig som kund från 5 år till 10 år. Obegripligt.

Branschen gömmer sig också bakom att du som försäkringssparare måste ”skyddas” från att flytta från bra lösningar till dåliga. Men jag vågar påstå att det inte är vad det handlar om, utan att försäkringsbolagen har reserverat kostnader för dyra provisionsupplägg i balansräkningen och att flyttar därmed påverkar deras finansiella resultat negativt.

Jag tror på dig som kund och tycker att du ska äga rätten till din egen pension. Därför ska inga gamla försäljningskostnader få tas ut från ditt sparande, när det gäller fondförsäkring.  På Avanza vill vi ha kunder som vill vara kunder hos oss, inte kunder som är det för att de är tvingade.

Trevlig sommar!

/Åsa Mindus Söderlund, VD Avanza Pension

#minpensionärmin #pensionsupproret

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza.

Relaterade inlägg