Flera bolag satsar på alternativa livsmedel

Av Avanza

26 aug 19

Share

Torsdag den 2 maj i år noterades företaget Beyond Meat på NASDAQ. Då låg priset på 65,74 USD. Månaden efter, den 17 juni närmare bestämt, nådde kursen 169,7 USD. Måndagen den 12 augusti, när de flesta kom tillbaka från semester låg priset på 169,12 USD.

Beyond Meat skapar ett växtbaserat alternativ till kött, och som även smakar som kött. Intresset för bolaget har varit enormt och blivit en snackis i medier. Är det för högt värderat? Är toppen redan nådd? Oavsett vad verkar många vara nyfikna på hur det faktiskt smakar. De som testat verkar positiva, men menar även att det är dyrt och ifrågasätter hur miljömedveten transporten egentligen är.

Pris, funktionalitet eller kvalitet?

Priset är en återkommande del av ovilligheten att ändra sina kostvanor hos den svenska befolkningen. En tredjedel av befolkningen är villiga att prova vegetariska och veganska alternativ. I ett intressant inslag av EFN förklarade Paradisets grundare, Johannes Cullberg, detta såhär: Det finns tre grupper, en som bara är intresserade av priset, en kring funktionaliteten kring maten (ex högt proteininnehåll) och en tredje som vill äta riktigt mat och är därmed villig att betala lite mer.

Den naturliga konsumenten för växtbaserade produkter blir grupp två och tre, men nu har vi företag som MAX Hamburgare som vill utmana den första gruppen (de som tänker på pris) och erbjuda en hamburgare med växtbaserat kött. Även Phil´s Burger har hakat på och erbjuder numera en beyond meat-burgare. Burger king introducerade 50/50-menyn för 50kr, där du inte vet om du får kött eller en växtbaserad burgare, ännu ett initiativ för att vända skeptiker.

Utvecklingen på den svenska marknaden

Tre svenska bolag som också hittat på andra lösningar inom livsmedelsindustrin är Paradiset, Bärta och Raws.

  • Paradiset, som nyligen fått en ny majoritetsägare i investmentbolaget Blue, satsar på att utöka sin affärsidé, och hur det artar sig får vi se med tiden. Företaget ägnar sig åt butiker med enbart ekologisk sortiment av såväl mat som hudprodukter. Företaget har idag fyra butiker i Stockholm samt en ehandel. Paradiset är inte börsnoterat men gick tidigare att investera i via FundedbyMe.
  • Bärta liknar Beyond Meat med att de vill hitta en produkt som ersätter kött, men här är inte målet att det ska smaka kött. Vilket såklart är viktigt att hålla isär. Bärta är det Karlshamnsbaserade företaget som tagit fram ett vegansk och ekologiskt alternativ till kött, nämligen fermenterade och groddade ärtor.
  • Raws. Hur många sugrör i plast förbrukar inte vi per år? Otroligt många. Företaget Raws vill ändra på det och har därför skapat ett sugrör av svenskt vass. De själva förklarar sin affärsidé såhär på sin hemsida: ”Vi vill bara erbjuda ett bättre alternativ, som av en händelse råkar äga sönder plastsugröret när det kommer till miljöpåverkan. That’s it.”

Hållbara lösningar i livsmedelsindustrin kommer minst sagt bli intressant att följa framöver. Det känns som vi bara har skrapat lite på ytan hittills och att det finns mer att upptäcka, även för de som enbart kollar på priset. Vem vet, nästa sommar kanske det är växtbaserade alternativ de flesta lägger på grillen?

Med det sagt hoppas jag ni haft en fin semester och är redo för en höst med oss på Avanza!

/Moa Thysell, aktienörd och sparcoach på Avanza

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza.

Relaterade inlägg