Investera i världens starkaste varumärken?

Hur hittar man egentligen intressanta bolag att investera i? Som kan ge så hög avkastning till så låg risk som möjligt? Det är såklart en delikat fråga. Men det är också en intressant frågeställning att fundera lite grann kring hemma på kammaren.

Ett sätt att närma sig frågan skulle kunna vara genom att titta på den anrika affärstidningen Forbes årliga lista över världens starkaste varumärken. Det är en lista med de 100 mest värdefulla varumärkena enligt Forbes. Det totala varumärkesvärdet anses uppgå till 2 330 miljarder dollar eller nästan 22 000 miljarder kronor, alltså 2,2 miljoner kronor per svensk för att få ett perspektiv.

En intressant spaning är att det är teknikbolagen som dominerar listan och Apple kniper förstaplatsen för nionde gången i rad. Fjolårets sektorrotation från teknikbolag till hälsovård utlöste en börsfrossa men sedan såg vi en stark återhämtning, inte minst för bolag med starka varumärken.

Det är ju faktiskt så att vi allt mer lever i en digital värld. Även om blott varannan människa på planeten har tillgång till internet och därmed digitala varumärken så lär det ändras i en rasande takt. 130 miljoner bebisar föds varje år, in i en digital värld och blir ”digital natives”, de har aldrig levt i en värld utan internet. Hur många av de varumärken som återfinns på topp 10-listan använder du dig av?

  1. Apple
  2. Google (Alphabet)
  3. Microsoft
  4. Amazon
  5. Facebook
  6. Coca-Cola
  7. Samsung (handlas via mäkleriet)
  8. Disney
  9. Toyota
  10. McDonald’s

Sammantaget har dessa 10 bolag gett en avkastning på 168 procent senaste 5 åren mätt i dollar, det motsvarar en årlig effektiv avkastning (CAGR) på 21,8 procent. Även om det inte är någon garanti för framtida avkastning så är det nog värt att fundera kring huruvida man bör ha några digitala ”Household Brands” i sitt sparande.

Om vi istället kikar på de bolag vars varumärken stärkts mest senaste året så får vi en annan uppsättning bolag. Men även där är det teknikbolagen som sticker ut, tillsammans med bolag inom lyxkonsumtion.

Idag spenderas ungefär var tredje dollar på lyxkonsumtion av kineser, en siffra som spås uppgå till hälften om bara några år. Även denna lista bjuder på digitala varumärken men även lyxvarumärken med djupa vallgravar och produkter som får konsumenterna att öppna plånböckerna. Sammantaget har dessa 10 bolag gett en avkastning på 308 procent senaste 5 åren, mätt i dollar. Det motsvarar en årlig effektiv avkastning (CAGR) på 32,5 procent. Därtill har du fått ungefär ytterligare 24 procent i valutaeffekt då svenska kronan har försvagats mot dollarn. Under den här perioden har Stockholmsbörsen genererat en avkastning på 50 procent, inräknat utdelning, vilket motsvarar en årlig effektiv avkastning på 8,4 procent.

  1. Amazon
  2. Netflix
  3. Adobe
  4. Google (Alphabet)
  5. Gucci (Kering)
  6. PayPal
  7. Microsoft
  8. Adidas
  9. Hermès
  10. Louis Vuitton (LVMH)

Prognoserna tyder på att vi ska bli några miljarder fler på planeten, samtidigt som allt fler får internetaccess och rör sig mot medelklass. I det klimatet är det rimligt att fundera kring sannolikheten för att dessa bolag skall bli vinnare framgent också.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. Åsikter och slutsatser som framkommer i bloggen är skribentens egna och skall inte ses som investeringsråd och/eller åsikter från Avanza. 

Relaterade inlägg